Tankshock

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Hylander

Tankshock

Inlägg av Hylander »

Jag pratade med Andy Horwath på TTT ang tankshock.

Om en unit står på ett led (2" mellan figgarna på en rät linje) och man tankshockar mitt i, anta 90 grader mot linjen.

Två figgar skall flytta sig och, antag att ld klarats. Eftersom de omöjligen kan hålla coherency efter sitt move (då endast de figgar som fordonet täcker skall flyttas) så dör de. Stämmer detta?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Tankshock

Inlägg av LillePer »

Tror jag verkligen inte, men får dubbelkolla regelboken imorgon.
Andy har ju spelat en del regler fel förut ;)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

De figurerna kan absolut flyttas och hålla coherency med enheten. Däremot blir halva enheten (resten) utan coherency. Men sist jag kollade så dog inte enheten av bruten coherency? ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Det är väl de modeler som blir tank shockade som inte kan placeras i coherency som blir "krossade". Men de modeler som inte behövde flyttar står kvar och måste nästa runda försöka kommer tillbaka i conherensy.

En bra guide för tank shock är:

http://youtu.be/ViiIY3AqgOc

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Om de inte dör så ser jag inte att modeller kan dö, så varför finns meningen i regelboken. Skall kolla länken men värt att diskutera dock...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Hmmm videon säger faktiskt det jag snackar om. Iofs kan vissa överleva men figuren måste gå MINST sträcka för att komma undan om den då inte är i coherency så dör den. Farligt...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag har gått igenom detta med Andy, och han har rätt. Modellerna som måste flytta på sig dör om dom inte kan placeras så att uniten är i unit coherency efter att man flyttat på dom. En model kan nämligen inte vara i unit coherency, utan hela enheter kan antingen vara det eller inte, är den inte det så är INGEN model i unit coherency => dom dör.

Så för att göra det kort, om man tankchokar in i en sträng så dör gubbar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Ja jag misstänkte detta och lika bra att vara tydlig med det innan Sm så det inte blir massa gråt och vrål (tänker på Jimmy H ;) )

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Lillen skrev:Det är väl de modeler som blir tank shockade som inte kan placeras i coherency som blir "krossade". Men de modeler som inte behövde flyttar står kvar och måste nästa runda försöka kommer tillbaka i conherensy.

En bra guide för tank shock är:

http://youtu.be/ViiIY3AqgOc
Fast den videon är helt fel.
Den säger att du alltid måste flytta kortast möjliga väg och om det innebär att du hamnar utanför coherency eller inom 1" av något så dör du. Så står det inte i reglerna. Det som står är att du ska flytta kortast möjliga väg samtidigt som du håller dig en tum från fienden, behåller unit coherency och stannar kvar på brädet. D.v.s. du ska flytta åt det håll som innebär den kortaste sträckan där slutpositionen samtidigt uppfyller de andra tre kraven.

Om den videon hade stämt skulle du i princip alltid döda saker med tank shock och två fordon skulle kunna döda vilken modell som helst genom att det ena ställde sig brevid och det andra tankshockade så att kortast väg var in i det första fordonet. Och om ett fordon tankshockade mitt i en enhet med två modeller (exempelvis två monster) skulle båda dö eftersom närmast för varje modell är att flytta åt varsitt håll och därmed ut ur coherency.

Men en utspridd linje av modeller stämmer det dock att saker dör eftersom de inte kan flytta så att de uppfyller kraven.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Haha - folk är tank shock tricket på spåret...

Tank shock är det mest brutna i 7th men de är svårt att få till..

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar