Pedagogisk video av TANKSHOCK

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Pedagogisk video av TANKSHOCK

Inlägg av Flogger »

Gjorde en förklaring för er som kanske missat varför några är upprörda över en tolkning av tankshock :)

http://youtu.be/M2EFs_Ognoo
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

fauh

Re: Pedagogisk video av TANKSHOCK

Inlägg av fauh »

Flogger skrev:Gjorde en förklaring för er som kanske missat varför några är upprörda över en tolkning av tankshock :)

http://youtu.be/M2EFs_Ognoo
Bra förklaring!

Min reaktion: https://www.youtube.com/watch?v=t4S6WPE96WE

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Snyggt! ...en liten detalj bara, man får inte svänga eller snurra när man tanksshockar
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Gonka Koff skrev:Snyggt! ...en liten detalj bara, man får inte svänga eller snurra när man tanksshockar

Tack!

Absolut. En liten miss där, dock skulle nästan identiskt resultat kunna uppnås oavsett pivot eller ej :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Absolut, det har ingen större betydelse för att kunna utföra tricket.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Svaret på din fråga.
- Såklart det är rimligt.

Iom att stjärnan ställt sig på ett trångt ställe där det finns flera båtar och andra enheter i närheten så är det farligt. Lite som att ställa sig i klump framför en vindicator. Inte smart mao.

Alla enheterna som skall shocka har en maxmove på 12". Undvik detta och saken är biff.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Klipper in mina fem cents från Gasts fb-sida:

Men lägg ner nu! Då är väl regeln att en wraithknight som tåar terräng mer bruten?

Eller karaktärer med 2+ och reroll?

Den här situationen går ju att undvika genom att tänka på att en tank shock endast går 12". Och genom att placera sin stjärna med lite mer eftertanke.

Rhinon var död - länge leve jaws eller jag menar mawlocken eller jag menar rhinon!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Det trånga stället är egentligen helt irrelevant. Liknande situation kan uppstå på ett helt öppet bord.

Att hålla sig 12" bort är egentligen bara som att säga "avancera inte, håll dig på din kant medan jag tuffar runt och tar objektiv, närmar du dig så dödar mitt gratis fordon dig automatiskt."

Kjelle, att ens jämföra detta med 2+ reroll eller en WK med 4+ cover save är rätt skevt i sig själv. Särskilt när en screamerstjärna kan bli wipad av en rhino.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Jag håller med om att det är rimligt.

Försök att hålla sig borta mer än 12" från flera tanks. Och ska man sticka in nosen så skickar man in lite skit längst fram som får dö tankshock döden om det vill så counter chargar man med resten av godiset som nu har en väldigt säker charge på de fordon som tankshockade.

Och tankshockas det inte så har man lite extra gubbar kvar längst fram kanske som nu hjälper till att dra in din dödstjärna i närstrid.

2+ re-roll är det största bull shit fenomet inom 40k. Att man kan ha 97% chans att klara saves innan feel no pain är helt stört... Och kan gärna få ligga under mina hjulen på mina trukkar när jag är färdig och tankshocka skiten.

Cemal

Inlägg av Cemal »

Om det nu är så rimligt så blir ju den logiska följdfrågan: Hur ska det kompas då?

Om det är snällkomp så möter jag varken 2++ med reroll eller Wraithknight (oavsett terräng! Tänk att de är så brutna och hårda att kompmallen ignorerar det faktumet att jag kan spela på ett bord utan area terrain!!!).

Jag vet att det inte rent tekniskt sätt är en regelfråga men det tar väl upp problemet att utöver de vanliga fördelarna för tank shock så ägnar de som förespråkar rimlighet att de ska få autoträffande d-vapen med 12" range och auto-sexor på d-tabellen som att det inte vore något konstigt. Har ni sett vad D-vapen kompar för Wraithguard? De måste både slå to hit och på D-tabellen.

Rimligt... Yeah right..

Skriv svar