Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake

Re: Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:Sweet! Vad är det för färg(er) på larvbanden? Ser väldigt realistiskt ut.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tackar! Det är enkelt men resultatet blir riktigt bra.

De är grundade svart och sedan med vallejo panzer aces (pa) track primer. Sedan har jag gjort en wash med pa dark rust och matchande weathering powder, en wash med pa light rust och matchande weathering powder och sist har jag drybrushat de med leadbelcher för att få fram konturerna. Jag har varit frikostig med bägge washerna.

Panzer aces har en till ljusare rostfärg, yellowish rust, som också är riktigt fin. Har inte bestämt mig än om jag ska lägga på en wash med den också men det blir nog så tillslut.

Eftersom det är weathering powders i den brukar effekten tyvärr minska lite när jag lägger på första lagret varnish men vi får se, de är ganska mycket mer oranga i verkligheten än det ser ut på bilderna så det kan till och med bli lite bättre om effekten dämpas lite.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

I see, riktigt snyggt! Ska bli kul att följa det här. :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:I see, riktigt snyggt! Ska bli kul att följa det här. :)

La på en wash med yellowish rust och powder idag och det blev mycket bättre. Tittar man på rost så tycker jag den sällan är riktigt orange, oftast den är snarare brun/beige i olika nyanser.

Provade även panzer aces dark rubber idag och den funkade riktigt bra också, ska försöka få en gummilook på bälgarna på automatkanonerna.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Elevatorlake skrev:
Ismeno skrev:I see, riktigt snyggt! Ska bli kul att följa det här. :)

La på en wash med yellowish rust och powder idag och det blev mycket bättre. Tittar man på rost så tycker jag den sällan är riktigt orange, oftast den är snarare brun/beige i olika nyanser.

Provade även panzer aces dark rubber idag och den funkade riktigt bra också, ska försöka få en gummilook på bälgarna på automatkanonerna.
Min erfarenhet också. Pulver/washer är ofta för ljusa imho.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Riktigt, riktigt snyggt! Har du bra tips på vilka vädringspulver som är bra att ha?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Riktigt, riktigt snyggt! Har du bra tips på vilka vädringspulver som är bra att ha?
Tackar! :)

Menar du märken eller specifika färger?

Jag har bara provat vallejos och de funkar bra men jag har nog inte hört något dåligt om något märke, det handlar nog mer om att man hittar färger som man gillar.

Ang. färger så beror det ju på vad du ska göra. Ska du simulera smuts/lera/damm så försök hitta ett par nyanser (pulver ser alltid bättre ut om man använder några olika nyanser istället för en) som är nära vad du målar dina baser med och applicera det på benen/fötter på dina modeller. Ska du måla rost är det ju bara att hitta ett par nyanser som passar den typ av rost som du vill måla.

Nackdelen med pulver förutom att det kan vara lite knepigt att fixera de och behålla effekten är att de hamnar ÖVERALLT eftersom de är så extremt finkorniga. Just av den anledningen föredrar jag själv att använda enamel washer så mycket som möjligt men på just banden på tanks funkar washer med pulver väldigt bra.

Generellt när det gäller vädring kan jag varmt rekommendera forgeworlds modelling masterclass, de innehåller otroligt mycket bra och pedagogiskt presenterad information. När set gäller just vädringspulver kanske den andra boken är lite bättre eftersom de använder sina egna där. Forgeworld har även lite intro om hur man använder deras pulver på deras hemsida.

Edit: jag använde lite enamel washer idag och de är typ 100ggr mer praktiska än pulver eftersom de inte hamnar överallt. Det som är lite bökigare är att man måste använda varnish (jag använder purity seal) mellan lagren och man behöver lite odourless lacknafta. Fördelen är att resultatet är mer förutsägbart och ändrar sig inte när man lägger på varnish och man kan göra fantastiska "streaking effects" med det hur enkelt som helst.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Bra tips! Det är nog mer märke och framförallt tillvägagångssätt. Färger brukar ge sig.

Var köper du enamel washer? Och hur fixerar du vädringspulver (så gott det nu går)?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Bra tips! Det är nog mer märke och framförallt tillvägagångssätt. Färger brukar ge sig.

Var köper du enamel washer? Och hur fixerar du vädringspulver (så gott det nu går)?
Jag kör varnish. Det finns som sagt någon alkohol variant och något annat medel men ska man spela med modellerna tror jag varnish är det enda som funkar.

Jag använder ak interactive men det finns andra märken också, bland annat mig, som säkert är lika bra. Dels finns det några på tradera som säljer och så har jag beställt från ministuff.se några gånger. Finns säkert fler ställen men det är de jag provat.

Får höja ett varningens finger dock, när du väl fått smak får vädring kommer det sakta ned målandet avsevärt när man sitter i timmar och försöker få till vädringen så snyggt som möjligt :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nu återstår egentligen bara valet om jag ska prova lägga på lite lera eller inte och att lägga på ett lager mattlack. Jag blev så nöjd med banden och gillar egentligen inte lera på fordonen så just nu lutar det mot att inte göra det.

Bring it on, jetbikes and skimmers! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Sweet! Lera behövs absolut inte på den finishen imho. Lite mer smuts runt underredet kanske i så fall, men tycker det är najs som det är. Snyggt jobbat med cool tank!

Skriv svar