Gothcon 2016 - Den stora frågetråden

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Olof

Re: Gothcon 2016 - Den stora frågetråden

Inlägg av Olof »

Vad händer om main är en decurion och säg första bordet har enheter som del av samma decurion. Inga problem med att de får specialreglerna då?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

I exemplet med ett tillägg av en kapten så blir biksen INTE troops. Listan är skriven och kompen uträknad efter att bikes är fast attack (då du i ditt exempel inte har någon kapten i main), din enhets typ ändras inte.

I fallet med decurion/craftworld osv så går det bra att ta del av "stor formationens" bonusar om de kan få plats där.
T.ex. en Decurion i main och en Destroyer Cult i brädan, då får Culten +1 på reanimation. (och kanske någon mer regel som jag inte minns)

På samma sätt blir Troops i brädan, som "får plats" i din main CAD, Objective Secured.

zappabear

Inlägg av zappabear »

Måste ens Warlord vara i main army?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Ja det måste den.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Får sidobräden vara identiska?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Finns inget som hindrar dig. Men du pajar ett nice upplägg för dig själv.

Nora

Inlägg av Nora »

Jag gillar upplägget, men ni bör överväga att ändra hur kompen räknas ut. Jag tänker på de två brädorna, som det ser ut nu så tror jag att folk kommer att bygga dem med mål att erhålla så låg komp som möjligt och lägga allt krut på huvuddelen. Ett exempel: Anta för enkelhetens skull att man vill ha identiska brädor. Anta vidare att man har två enhetsval, A och B och att A är bättre än B och att detta speglas i att A kompar mer än B. Kompdifferansen mellan dem är ju satt så att det skall kompensera för att man spelar med A istället för B men i fallet med brädor så får man betala dubbelt kompdifferens för att få spela A istället för B.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Vi har funderat på olika sätt att räkna ut kompen men inget känns riktigt "rättvist".
Man får ju spela med sina "hårdare" leksaker i 4 av 6 matcher om man vill och hårdare enheter kommer (gissar jag) vara värda lite mer i flexibilitet.

Så tills någon kommer med ett lättanvänt alternativ som ger rättvis komp, så kommer kompen räknas ut som den gör nu.

Kul att många har tankar/åsikter! Vi ska försöka bolla lite ideér under helgen i Jönköping. (SM spelas) Men fortsätt ifrågasätt/komma med tankar.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Det är ju inget problem i sig eftersom alla har samma chanser att brädopta. Möjligen blir det lite mer lotteri. Oj, nu blev det min hårda bräda mot din mjuka.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Ett alternativt kan vara att ni bestämmer att huvudarmén max får ha 50% av kompstraffet för armén och de båda brädorna 25% vardera.

Skriv svar