Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av DHettNeck »

benmannen skrev:Massa text
Som svar på dina kommentarer:
Faolchu’s Blade -1 for each model in the formation

Alldeles för hårt. Som minimum så kompar den -5! För en formation som måste köpa en crap Void Weaver och har dyra jetbikes... Har man typ två fyror med jetbikes och en VoidWeaver så är det nästan ett helt kompsteg!

Jag föreslår en Flat -2 istället. Man betalar skatt via VoidWeavern redan och dess AVP extra...
Håller inte med om att det är för mycket -1 för att en dyr model skall få RR cover save känns väldigt överkomligt kompmässigt. Är voidweavern för dyr i komp så är det den som ska fixas, inte formationen.
Death Jester -7
Each Death Jester in the army after the 2nd additional -3
Så bra är det inte att spamma 60p modeller med T3 och 5+ save... Ta bort "Each Death Jester in the army after the 2nd additional -3"
Dessa är grymt bra om motsåndaren inte är ATSKNF/Fearless så spammet av den måste strypas en del.
Solitare -13

För mycket för en riktigt dålig modell. Den borde vara kompsmink. För det är 145p som dör av lite bolters... Typ -8 istället.
Den kan nog bil billigare ja.
Skyweavers -9
Each additional model -5
-1 each zephyrglaive

Dyra Jetbikes, en fyra med Zephyrglaves kompar -23! För en 60p modell som som bäst kan få en 4+ save med T4 och 2W... Kan de börja på -6 och sen varje modell -4 och -1 för Zephyrglaive. Då kompar samma enhet 18. Det är fortfarande nästan 2 hela kompsteg...
Det är nog kanske rimligt, då är det 13,3p/komp. Kanske lite lite för en snabb enhet som slåss bra, men det funkar kanske.
Voidweaver -6 (2 AVP)
I princip en lite sämre Vyper. Jag föreslår att ta ner den till 4 (2) Eller 5 (1).
Håller inte med. Den är ju om något bättre än än vyper (massa bra saves inbyggt i grund, så den slipper jinka), den kostar också mer poäng vilket gör att den måste kompa mer än en vyper också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Trulsante skrev:Sedan att Jain Zar kompar för billigt är väl en annan historia ;)
Hon har fått smisk på fingrarna och ingen valde att spela henne i varberg. Kombon med wraithblades har justerats med -6 totti sedan den spelades senast(på Gamers Weekend). Troligen kommer det inte strypas mkt mer innan den överrepressenteras/överpresterar igen.

Ja, vissa arméer har det jobbigt att hantera massa blads och Jain som traskar rakt upp i mitten. Andra har det rätt bekvämt med henne. Att spelet är sten/sax/påse är ingen nyhet.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

GC kommer snabbt som attans med sin inlämning (6/3 ca en veckas tid) och jag är bara nyfiken om ni kommer med någon uppdatering innan dess eller om det är 1.6 som kommer att gälla?

Jag försöker inte pressa fram något utan vill bara veta om det jag nu räknar på nu (ja jag erkänner att är en malloptare) kommer gälla eller om jag skall ta det lungt och vänta.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh

Inlägg av fauh »

Hylander skrev:GC kommer snabbt som attans med sin inlämning (6/3 ca en veckas tid) och jag är bara nyfiken om ni kommer med någon uppdatering innan dess eller om det är 1.6 som kommer att gälla?

Jag försöker inte pressa fram något utan vill bara veta om det jag nu räknar på nu (ja jag erkänner att är en malloptare) kommer gälla eller om jag skall ta det lungt och vänta.
+1

Worst case scenario så får man väl skicka in något och sen hoppas? :D

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:GC kommer snabbt som attans med sin inlämning (6/3 ca en veckas tid) och jag är bara nyfiken om ni kommer med någon uppdatering innan dess eller om det är 1.6 som kommer att gälla?

Vi skulle vilja få med demonerna/SW till GC. Demonerna är i princip redo, men SW behöver mer jobb. Men vi försöker puscha en v1.65 förmodligen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

fauh

Inlägg av fauh »

Kan ni se över Wraiths i mallen? Är de verkligen hårdare än t.ex. TWC utanför Canoptek Harvest? Tycker nog de kan vara nån poäng billigare per skalle alt. ge tillbaka MCP minus för dem och sänk kompen per modell något. 15 och MCP3 i grund och -5 MCP1 per modell kanske?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

En wraith är ju hårdare än en TWC så det är väl inget konstigt med att dom kompar hårdare? Men vi kan ta en liten titt på dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Nu efter TOKspelen och GW så kan jag tycka att man behöver se över Eldar. De har i två turneringar i rad toppat listan (Jaja mina ostiga DA/AM vann på GW pga strength of schedule och TUR i sista mot just alverna men samma slutpoäng)

Att Jane (Kallas så numera) fått lite mer straff är väl ett steg i rätt riktning men jag tycker Wraithblades med henne (även andra 2+) är fel i grund.

8 WB med yxor och Jane kostar 440p och kostar -32 i komp. 13,75 per poäng. 12st T6 wounds som har 2+(3+)/4++ och dessutom har 16 attacker med st7 ap2 på charge. Samt Janes (4 ST4 AP2 shred)attacker och förmågor att stänga ner motståndare

Ta tex CSM juggelord med 5 Spawns. 18st T5 wounds 3+(inget)/4++ och ca 10+ st6 ap2 plus spawnsens 15-40 ST5 attacker och 150+200+ish (-22 och -25) -47 i komp. 7 till 7,5 minus per komp.

Dessa två kanske är lite jämförbara. Spawns är lite snabbare (Jane har +3" på run och charge men hon är visserligen inte cavalry/beast) fler attacker men utan AP. Fler wounds men klart sämre save, inga eternalwarrior. Spawns saknar HELT save så skickade wounds är det inte bra...Vi kan diskutera vilken enhet som är bäst och det beror säkerligen på situationen men skillnaden mellan dem är bara för stor enligt mig.

Testar med något annat hårt.

Flugor tex:
6 st med en herald för FNP med ap2 vapen och extra wounds. 280+ish + 140 ca 420p -50 i komp (-34 -16 samt 3MCP) hamnar lite bättre än CSM då enheten kostar mer ca 8 komp per poäng. Enheten slår ca 10 st 10 ap2 attacker samt 20 st4 poison attacker på charge. Tåligheten är klart bättre med ca 20 wounds på T5 (oftast) 3+ cover i terräng annars 5++ samt FNP.

Jag tycker inte att det riktigt stämmer helt enkelt. Nu kan jag argumentet att man inte skall jämföra codexar i poäng osv osv. Men här känns skillnaden för stor och att det helt enkelt inte stämmer. T6 i vanliga fall tenderar att ge MCP vilket inte sker i detta fallet. Visst dör en WB när den får ett wound men 2+ IC har ju 3 wounds så den tar väl två först kan man tänka.

En intressant test är ju att skjuta bolters. Hur många behövs för att göra wounds?

Det behövs dubbelt så många för att wounda T6 jmf T5.
Det behövs dubbelt så många att gå igenom ett 2+ jmf ett 3+

Så mot CSM/ELD behövs 4ggr så många för att gör woundet
mot CD/ELD ca 3ggr då de har FNP.

Att göra ett wound med ST4 på WB krävs: 6 st
2+ : 6st -> 36 skott
att träffa (BS4): 54skott

Alltså behövs (i snitt) 54 st4 skott för att skada stjärnan med 1 wound. Är den ens lite rädd för dakka? ST5 kräver 27 (Tau med BS4/en markerlight)
CSM behövs ca 15st
CD Behövs 18st

Just T6 med 2+ är felet/problemet enligt mig.

För att undvika Wall of Text undviker jag att prata om Wraithlords i denna posten..

Edit: Missat att korra och strukturera. Ber om ursäkt i förväg.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Lite saker att tänka på:
Blir lite konstigt att jämför wounds rakt av då bladen bara har 1 och effekten blir direkt mha indirekt, LoS block, vinklar osv.

Hastigheten är en stor grej med cc enheter, snitt på 10 i terräng och snitt på 21 i terräng är stor skillnad. Att jain har +3 på charge är ganska irrelevant då hon måste charga själv eller med banshees för att nyttja den förmågan.
Dock har du räknat lågt på antalet attacker, WB har rage så 3 svingar per gubbe.

Dock kan jag nog tycka att det jag ser av dina siffror är att chaos kompar för hårt.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Att Jugge med spawns kompar för hårt i jämförelse är jag med på dock inte vad normen skall ligga.

Att de får svårt i terrängen är ju OM de endast går i terräng. Att undvika det turn 1 (de behöver ju inte cover likte de andra) så kommer de upp till mitten av brädet. Därifrån har de en 6" charge att nå motståndarens deployment. Nu kommer man såklart undvika detta som motståndare men då styrs man och eldarspelaren kontrollerar mitten, något de verkar ha lite svårt för då de vanligen är veka. T3 lär man nå att charga så tillvida det inte är väldigt mkt terräng eller om motståndaren väljer att spela i något av hörnen = vinst oavsett.

Du har helt rätt i att movet är viktigt för CC enheter. Men eldar är mer mobilt skytte som här får en riktigt bra countercharge/boardcontrolenhet.

Så om man nu skall prata om var normen skall ligga så anser jag nog att denna skall kompa samma som CSMerna men att flugorna bör ligga ett steg till ett och ett halvt högre.
Är en Jugge med Spawn enhet kompneutral i en lista? - Nej Alltså bör det ligga lägre än vad som som kan anses som neutralt. Jag ser oftast 11-12 som neutralt. 1750/150 = 11,66 (dvs komp 15 i 1750 armé)

Skulle misstänka att ca 9 i komp per poäng är mer vettig och där bör även denna WB enhet ligga. Alltså bör den kompa 440/9 dvs ca -48. Sedan hur ni väljer att komma till denna härad, tja det är en annan sak.

Skriv svar