Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

fauh

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

Hylander skrev:Nu efter TOKspelen och GW så kan jag tycka att man behöver se över Eldar. De har i två turneringar i rad toppat listan (Jaja mina ostiga DA/AM vann på GW pga strength of schedule och TUR i sista mot just alverna men samma slutpoäng)

Att Jane (Kallas så numera) fått lite mer straff är väl ett steg i rätt riktning men jag tycker Wraithblades med henne (även andra 2+) är fel i grund.

8 WB med yxor och Jane kostar 440p och kostar -32 i komp. 13,75 per poäng. 12st T6 wounds som har 2+(3+)/4++ och dessutom har 16 attacker med st7 ap2 på charge. Samt Janes (4 ST4 AP2 shred)attacker och förmågor att stänga ner motståndare

Ta tex CSM juggelord med 5 Spawns. 18st T5 wounds 3+(inget)/4++ och ca 10+ st6 ap2 plus spawnsens 15-40 ST5 attacker och 150+200+ish (-22 och -25) -47 i komp. 7 till 7,5 minus per komp.

Dessa två kanske är lite jämförbara. Spawns är lite snabbare (Jane har +3" på run och charge men hon är visserligen inte cavalry/beast) fler attacker men utan AP. Fler wounds men klart sämre save, inga eternalwarrior. Spawns saknar HELT save så skickade wounds är det inte bra...Vi kan diskutera vilken enhet som är bäst och det beror säkerligen på situationen men skillnaden mellan dem är bara för stor enligt mig.

Testar med något annat hårt.

Flugor tex:
6 st med en herald för FNP med ap2 vapen och extra wounds. 280+ish + 140 ca 420p -50 i komp (-34 -16 samt 3MCP) hamnar lite bättre än CSM då enheten kostar mer ca 8 komp per poäng. Enheten slår ca 10 st 10 ap2 attacker samt 20 st4 poison attacker på charge. Tåligheten är klart bättre med ca 20 wounds på T5 (oftast) 3+ cover i terräng annars 5++ samt FNP.

Jag tycker inte att det riktigt stämmer helt enkelt. Nu kan jag argumentet att man inte skall jämföra codexar i poäng osv osv. Men här känns skillnaden för stor och att det helt enkelt inte stämmer. T6 i vanliga fall tenderar att ge MCP vilket inte sker i detta fallet. Visst dör en WB när den får ett wound men 2+ IC har ju 3 wounds så den tar väl två först kan man tänka.

En intressant test är ju att skjuta bolters. Hur många behövs för att göra wounds?

Det behövs dubbelt så många för att wounda T6 jmf T5.
Det behövs dubbelt så många att gå igenom ett 2+ jmf ett 3+

Så mot CSM/ELD behövs 4ggr så många för att gör woundet
mot CD/ELD ca 3ggr då de har FNP.

Att göra ett wound med ST4 på WB krävs: 6 st
2+ : 6st -> 36 skott
att träffa (BS4): 54skott

Alltså behövs (i snitt) 54 st4 skott för att skada stjärnan med 1 wound. Är den ens lite rädd för dakka? ST5 kräver 27 (Tau med BS4/en markerlight)
CSM behövs ca 15st
CD Behövs 18st

Just T6 med 2+ är felet/problemet enligt mig.

För att undvika Wall of Text undviker jag att prata om Wraithlords i denna posten..

Edit: Missat att korra och strukturera. Ber om ursäkt i förväg.
För att flika in med andra enheter

10 Lychguards med Svärd och Sköld + standard närstridslord

10 Lychguards 300 (20)

Overlord 80 (3)
Warscythe 20 (3)
Nightmare Shroud 35 (4)
Phase Shifter 25 (2)

Total: 460, Komp 32.

Skillnaden är att man slår på I2 med hela kitet och det är typ 20 st S5AP3 attacker istället för 16 S7AP2 och sitter med 13 wounds T5 med 2+/3++/5+++.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Dessa två kanske är lite jämförbara. Spawns är lite snabbare (Jane har +3" på run och charge men hon är visserligen inte cavalry/beast) fler attacker men utan AP. Fler wounds men klart sämre save, inga eternalwarrior. Spawns saknar HELT save så skickade wounds är det inte bra...Vi kan diskutera vilken enhet som är bäst och det beror säkerligen på situationen men skillnaden mellan dem är bara för stor enligt mig.
Jane har INTE +3 på charge/run när hon är med annat än banshees. Har du mött någon som spelat så har dom helt enkelt fuskat. Med det sagt så är det inte riktigt en vettig jämförelse du gör. En enhet går 6 och chargar helt normalt, den andra går 12" och chargar med fleet, detta i sig gör att mycket av matten blir meningslös då den ena enheten tar 3ggr längre på sig att komma fram och därav blir skjuten på mer och slåss färre gånger.

Som lillpersäger är det kanske snarare spawns som borde ses över.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh

Inlägg av fauh »

Titta på mitt exempel istället. Necronsen är inte så heta på det här med att springa heller ;)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:
Hylander skrev:Dessa två kanske är lite jämförbara. Spawns är lite snabbare (Jane har +3" på run och charge men hon är visserligen inte cavalry/beast) fler attacker men utan AP. Fler wounds men klart sämre save, inga eternalwarrior. Spawns saknar HELT save så skickade wounds är det inte bra...Vi kan diskutera vilken enhet som är bäst och det beror säkerligen på situationen men skillnaden mellan dem är bara för stor enligt mig.
Jane har INTE +3 på charge/run när hon är med annat än banshees. Har du mött någon som spelat så har dom helt enkelt fuskat. Med det sagt så är det inte riktigt en vettig jämförelse du gör. En enhet går 6 och chargar helt normalt, den andra går 12" och chargar med fleet, detta i sig gör att mycket av matten blir meningslös då den ena enheten tar 3ggr längre på sig att komma fram och därav blir skjuten på mer och slåss färre gånger.

Som lillpersäger är det kanske snarare spawns som borde ses över.
Jag har missat hennes förflyttning vilket Per påpekade. Så det kan vi kanske släppa.

Dock anser jag fortfarande, som jag skrev som svar på Pers post och kanske därmed den som är mer aktuell, att de två enheterna kan hamna liknande i komp men att de inte skall vara kompneutrala dvs kompa ca 11-12 per poäng men visst tycker ni att enheten är något som skall ge kompplus, enligt mig, dvs 13,75 per komp så är det ju den tolkningen ni gör. Anser ni helt enkelt att den har en sådan styrka/svaghet så är det ju så ni tolkar den.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

fauh skrev:Titta på mitt exempel istället. Necronsen är inte så heta på det här med att springa heller ;)
Den enheten är värd att ta upp också. Jag anser den nog vara sämre än Alvernas variant men T5 med 2+ (igen hög T med 2+ save) samt RP gör att den inte bör vara 13+ i komp per poäng. Den är ju mkt svår att dakka ut även denna. En stor skillnad här är väl det låga antalet ap2 attacker dock..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh

Inlägg av fauh »

Som sagt den är ju svår att ha ihjäl men inte särskilt killy men med 3 st S7AP2 slag per gubbe så är wb mycket dödligare vilket inte reflekteras.

Joakim

Inlägg av Joakim »

Mycket klagomål på den enheten, när jag lånade armeen och spelade den var det ofta den gick runt och gjorde ingenting. Så då är den dålig?
Får enheten som går 6" chargen så de får rage visst då slår det rätt hårt annars är det inte speciellt heta på att slåss heller.

Precis som att man kan klaga på en Bastion för att den är tålig men ofta gör inget.

Sedan kollar vi på Tokspelen, hur många hade Space Marine Bikes med 2+ Chef och Shroud + Grav + MM. Som kompar + komp?

Enheten må vara bra om man väljer att ödlsa skytte på den som inte är bra mot den, men 1 Gravcannon + 2 Gravguns lite annat några rundor så är enheten inte speciellt stor längre.

Mötte 2 Bikenheter som gav mig ordentligt med stryk.

Möte Wraitblades och gav dem stryk så allt är ju beroende på matchup osv.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Att de mest kompetetiva spelarna på TOK-spelen som spelar SM spelar Raven Guard, kanske ger en hint om att just detta chapter bör strypas en aning. ;)

fauh

Inlägg av fauh »

frigobben skrev:Att de mest kompetetiva spelarna på TOK-spelen som spelar SM spelar Raven Guard, kanske ger en hint om att just detta chapter bör strypas en aning. ;)
Det är de enda som inte kompas pga sin chapter tactic - skulle gissa att det är därför.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

fauh skrev:
frigobben skrev:Att de mest kompetetiva spelarna på TOK-spelen som spelar SM spelar Raven Guard, kanske ger en hint om att just detta chapter bör strypas en aning. ;)
Det är de enda som inte kompas pga sin chapter tactic - skulle gissa att det är därför.
Precis. Anledningen att folk spelar den RG är inte att RG är spceillt bra utan att det är den minst dåliga av dom kompneutrala.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar