Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

dempaattack

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av dempaattack »

Jag förstår varför Venomthrope kompar som den gör. +2 till cover save är sjukt bra.
Ställ Termagant längst fram sen ett monster bakom dom. Sen ställer du Venom bakom monster. Då har ditt monster 3+ cover save utan att stå i terräng.
Sen är det bara att avancera framåt ;)
Så ställer du ut så kommer inte synaps va ett problem heller. 3+ cover ja tack 8-)

Matteo

Inlägg av Matteo »

Venomthropen är fantastisk om man är redan i cover, absolut. 6" bubbla shrouded är grymt om man har inte så många modeller.
Samtidigt 90% av armèn har range 12-18". Det menar att nids kan göra ingenting första rundan och man måste sitta i ruiner hela matchen för att få 2+ cover.
Venomthropen är T4 2W, ganska många grejer kan ID dem.
De är bra, men inte fantastisk, 23 komp för 90 poäng och 9" shrouded bubbla är ganska Hard Core efter man kollar hur stor är en MC.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Man behöver ju inte vara helt inom 6", det räcker att en millimeter av en enda gubbe i en enhet är inom 6" så får hela enheten shrouded i praktiken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

dempaattack

Inlägg av dempaattack »

Kom ihåg att 1 model av 30 behöver va innom 6" för att ge hela enheten shrouded.
Så du kan täcka ganska mycket med 1 av dom.
Ja nidz har inte lång range på sina skjut vapen. Det är därför dom måste fram. Så 3+ cover on the move är ganska bra.
Står dom bakom ett monster så är det inte säkert att motståndaren kan se venomtropen.
Men det beror juh på hur du gillar att spela och bygga armén.

fauh

Inlägg av fauh »

Modeller kompar med bästa utfall tänkt. Samma med illuminor szares som ger alla enheter inom 6" ifrån honom +1 på RP. Han kompar högt för teoretiskt sätt kan hela din armé få +1 i rp. Sen att det inte alltid är praktiskt att stå så är ovidkommande. Finns möjligheten att teoretiskt ge 2+ cover till en hel armé så ska det kompas högt.

Konfa

Inlägg av Konfa »

Jag har inte spelat mina nids själv på mer än en turnering sedan den här nya swekompen kom, så jag har verkligen ingen egentlig erfarenhet av att sitta och skruva ihop listor i mallen som nidsspelare så mitt uttalande ska tas med en hel del salt. Som motståndare har jag dock mött nids en 6 eller 7 gånger sen ni började med den här mallen och jag har aldrig upplevt att listorna känts jobbiga för mig som motspelare. Till det hela tillkommer ju en viss sten-sax-påseeffekt (och jag spelar oftast tau) men det känns generellt som att nidslistorna inte är riktigt lika vassa för sin komp som mycket annat.

dempaattack

Inlägg av dempaattack »

@Konfa.
När ni spelar har ni samma komp typ Du har 15 och Han har 15?
Eller lirar ni så att den ena kan ha 10 och den andra 15+?
För det brukar vara stor skillnad på så stora glapp.
/Dennis

Konfa

Inlägg av Konfa »

Det är ju antingen aktiv komp, där en eventuell skillnad kompenseras (oftast mer än vad mallen anger då det är BP snarare än VP), eller tröskelkomp. I tröskelkomp har jag aldrig stött på någon som avvikit så stort, och även i aktiv komp har luckorna varit mindre. I aktiv komp så ska ju det i teorin inte spela någon roll dock.

Matteo

Inlägg av Matteo »

Det blir intressant att se om finns någon som har erfarenhet som spelare eller som motståndare. Teorihammer brukar blir alltid inte so effektiv i realitet.
Dessutom, man kan att få +2 i cover aldrig hela matchen för hela armèn, jag kan garantera det. Speciellt när man har 18" max i range med vapen som har S6 Ap-, at best. En cover save, är inte en invu save.
IAF , om det finns någon som nyligen förlorat mot nids med detta komp, skulle jag gärna vilja ha några tips.

patrik thoren

Inlägg av patrik thoren »

Jag tror komp-gruppen bör se över Dark Angels bike squads/Attack squad.

Tycker det är lite för stor diff på de och vanliga space Marines Bike Squads/Attack squad.

Ja att Ravenwing är bättre på jink men så stor skillnad tycker jag inte det bör vara.

Ex
Ravenwing Bike Squad -10 -3 each additional model
Ravenwing Attack Bike Squad -7 -6 each additional model
Plus att sedan kommer Chapter Tactics -1 for every 2nd unit with Grim reslove.

Bike Squad -5 (-7 if Objective Secure) -1 for each additional model (including attack bikes)
(-2 for each model with Objective Secure) -2 for each unit with Objective Secure after the 2nd
Attack Bike Squad -4 -3 for each additional model

Men detta är mer balanserat tycker jag

Ravenwing Land Speeders -5 (1 AVP) Each additional Land Speeder -4 (1 AVP) -1 for each additional Heavy Bolter -2 each Multi-Melta/Assault Cannon -3 each Typhoon Missile Launcher

Land Speeder Squadron -4 (1 AVP) Each additional Land Speeder -4 (1 AVP) -1 for each additional Heavy Bolter -2 each Multi-Melta/Assault Cannon -3 each Typhoon Missile Launcher

Med vänlig hälsning
Putte

Skriv svar