2500 p Tau VS Imperial Knights

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Ajvar

2500 p Tau VS Imperial Knights

Inlägg av Ajvar »

Så, jag har en polare som nu vill testa sina 6 knights. Jag tänker försöka med mina Tau och detta är vad jag har knåpat ihop.

Jag har aldrig mött en ren knight-armé tidigare och är ganska begränsad av vad jag har för modeller att tillgå. Finns inte så mycket annat att laborera med förutom några stealth suits och lite mer fire warriors och kroots samt en till piranha. Och en commander till.

Polaren kommer att lira med ett exalted court. BS5/6 och de där gatlinghistorierna känns ganska jobbigt...

Jag tror det kan bli tufft då jag inte vet om jag kan hålla en tillräckligt stor del av armén borta tillräckligt länge för att ta ut honom till slut. Jag har försökt att göra så små enheter som möjligt så att han inte kan ta ut en så stor del av armén åt gången. Ska försöka köra fram med småenheter som gun drones för att sakta ned honom. Men jag är ganska rädd för att hans skytte också...:/

Jag är kluven inför Stormsurgen. Måste ha med den då jag inte når poängen annars. En stor del av hans skytte är ju meningslöst mot knightsen. Hans 4 destroyer missiles kan dock vara väldans användbara. Sen funderar jag fram och tillbaka på valet av kanon. Just nu låtar det åt Blastcannon. Med ankaret i är det ändå 4 skott och kommer han tillräckligt nära så hoppar jag fram och skjuter D-skott. Tänkte försöka se om det kan avskräcka på en flank så hammarhuvudena kan stå där lite mer ostört och skjuta på.

Funderade på att skippa pathfinders och slänga in en till commander, göra fusion-suitsen till en enhet och ha med han däri med drone controller och 6 marker drones totalt. Men de får nog inte leva så länge om de deepstrikar ner.

Så här ser det ut. Är det nåt som ni ser spontant som kan göras bättre med de modeller som jag har att tillgå?

Hunter cadre 2498

Commander 85
CC node 15
MSS 20
PEN 15
drone controller 8
2 marker drones 24
Neuroweb system jammer 2

11 kroot 66

12 Strike team 132
Emp grenades
Devilfish 80

9 strike team 99
Emp grenades

XV8 crisis team 22
2 additional crisis shasúi 44
bonding knife 3
6 marker drones 72
3 missile pod 45
3 missile pod 45
3 target lock 15

Stormsurge 360
Shield generator 50

9 pathfinders 99

piranha fusion blaster 50
piranha fusion blaster 50

XV8 crisis team 22
tl fusion blaster 20

XV8 crisis team 22
tl fusion blaster 20

Hammerhead gunship 125
Disruption pod 15

Hammerhead gunship 125
Disruption pod 15

Firebase support team

Broadside 65
Plasma rifles 5
2 missile drones 24
Bonding knife 1

Riptide ion acc 185 185
T-l fusion blaster

Broadside 65
Plasma rifles 5
2 missile drones 24
Bonding knife 1

Firebase support team

Broadside 65
Plasma rifles 5
2 missile drones 24
Bonding knife 1

Riptide 180
T-l fusion blaster

Broadside 65
Plasma rifles 5
1 missile drones 12
Bonding knife 1

Elevatorlake

Re: 2500 p Tau VS Imperial Knights

Inlägg av Elevatorlake »

Om det där modellerna du har tillgängliga har du väl gjort vad du kan. Sex knights är ju en väldigt specifik lista och den känns rätt så binär, antingen kan du hantera den och har tablat honom i runda två eller så kan du inte och blir själv tablad i runda två.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Mm, förstår vad du menar, fast inte riktigt så det har fortlöpt. Troligen mycket pga bristande rutin från min sida.
Vi är nu inne i hans tredje runda, han går först. Han har kvar tre knights. En med meltakanon o svärd, en med gatling o svärd, det är generalen, samt en med battle kanonen. Han har tagit ut min general o stormsurge. Generalen dog på rent slarv från min sida, råkade stå lite längre fram än resten av enheten o ingen irridium armour. Det är en sak jag kunde ha förbättrat i listan då mycket av hans skytte är ap3 o jag nu blev instadödad av en sån där ryggraket...
Om inte min General dött hade det nog varit kört för knightsen. Nu är d betydligt jämnare o kan gå lite hursom känns d.

En annan klar förbättring hade varit FNP på stormsurge.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Storm surge har alltid FnP eftersom den är en Gargantuan Creature :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Flogger skrev:Storm surge har alltid FnP eftersom den är en Gargantuan Creature :)
NM, är för trött :)

Ajvar

Inlägg av Ajvar »

Flogger skrev:Storm surge har alltid FnP eftersom den är en Gargantuan Creature :)
Argh! Bristande rutin var det ja...jaja, får minnas det till nästa gång :-)

Skriv svar