Fantasia Fanatic XXX

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Fantasia Fanatic XXX

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Att ta bort Cursed earth känns lite hårt spec när man fixa 2+ RR. Är det såpass illa att demonerna går från 5++ till 4++?

Vad mer är man ute efter där?

Är det att en flugenhet ka gå från 3++ till vanligt 2++ pga boken?
Det är mest för stora "deathstars" ja, men även för att den är riktigt bra med många andra enheter också. När alla andras spells nerfas behöver demonerna en liten nerf dom också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:
Hylander skrev:Att ta bort Cursed earth känns lite hårt spec när man fixa 2+ RR. Är det såpass illa att demonerna går från 5++ till 4++?

Vad mer är man ute efter där?

Är det att en flugenhet ka gå från 3++ till vanligt 2++ pga boken?
Det är mest för stora "deathstars" ja, men även för att den är riktigt bra med många andra enheter också. När alla andras spells nerfas behöver demonerna en liten nerf dom också.
Lite oense på just denna men det är väl personlig vad man anser..

Dock anser jag att om man går på att strypa RR (vilket jag är helt för) så bör man nog kolla på necrons RP samt FNP vilket nästan ger riktigt bra överlevnad. En vanligt CM från IH med gorgons har ju en rätt lätt ett 2+ save följt av 3+ FNP ( som kan bli 2+) vilket i praktiken ger ett RR som är bättre än det som nu tillåts.

RP Är ju också rätt najs på Dlords då man kan ta sitt 2+ RR 4+ och sedan ha ett 5+ alt 4+ extra på det vilket också ger ytterligare effekt.

En annan idé är att ALLA RR skall klaras bäst på 4+ (även skytte mm) vilket kanske är något att fundera på.

För övrigt gillar jag att Fantasia ser öve de mest brutna sakerna och, i min mening, gör spelet roligare. Kudos!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:Man får spela alla codexar som för närvarande säljs av GW men får bara ha en Super Heavy. Betyder det att man i praktiken inte får spelar en Imperial Knights?
Du får spela 1 IK, så det beror på vad du menar med "i praktiken".

Hade det varit upp till mig hade man fått spela 3 IKs, men efter att dom körde det en gång på fantasia 28 sparkade "Norrborna" bakut och vill inte det mer.
Såg att jag missat sista ordet i mitt inlägg. Ändrade lite medan jag skrev på paddan, därav missen och den sunkiga grammatiken. Jag avsåg skriva "en Imperial Knights -lista".
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Ja ok, då är svaret nej, men kan inte spela en "ren" IK-lista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

NIB

Inlägg av NIB »

Enbart 2 sources i armén?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

NIB skrev:Enbart 2 sources i armén?
Nej, du får ha hur många sources* du vill, men enbart 2 Detachments, så välj väl. Dom flesta detachments har dock bara en source, men det finns flera sätt att ha mer än en source i ett och samma detachment.

*Termen source är relativt förlegad i 7th och används inte då den mest förvirrar ett redan komplicerat sätt att bygga arméer på.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Dock anser jag att om man går på att strypa RR (vilket jag är helt för) så bör man nog kolla på necrons RP samt FNP vilket nästan ger riktigt bra överlevnad. En vanligt CM från IH med gorgons har ju en rätt lätt ett 2+ save följt av 3+ FNP ( som kan bli 2+) vilket i praktiken ger ett RR som är bättre än det som nu tillåts.

RP Är ju också rätt najs på Dlords då man kan ta sitt 2+ RR 4+ och sedan ha ett 5+ alt 4+ extra på det vilket också ger ytterligare effekt.
Ja kanske att man behöver se över dom lite. Dock är de sakerna du nämner inte riktigt lika stora problem, då det oftast bara är en gubbe och inte enheter. CMs måste ju också träffa ett warlord trait för att få 2+ FNP (som blir 3+ efter att han tagit 1 wound). D.Lorden blir dock hård när han har både 2+/4+ följt av 4+++ som eventuellt kan RRas med en orb.

En annan idé är att ALLA RR skall klaras bäst på 4+ (även skytte mm) vilket kanske är något att fundera på.
Jag har aldrig förstått detta argument. Rent matematiskt är 2+/4+ bara 6% bättre än 2+/2+ på to hit eller to wound, knappast nått som är värt att göra en regeländring för. 2+/2+ svae är däremot 300% bättre än 2+/4+, så det gör faktiskt skillnad i spelet på ett positivt sätt att nerfa det.
För övrigt gillar jag att Fantasia ser över de mest brutna sakerna och, i min mening, gör spelet roligare. Kudos!
Tackar. Vi försöker göra restriktionerna så enkla som möjligt, men samtidigt ta bort det allra värsta ur spelet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

NIB

Inlägg av NIB »

Så man kan ha 2 CADs men inte lägga till en formation eftersom en formation också är ett detachment?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

NIB skrev:Så man kan ha 2 CADs men inte lägga till en formation eftersom en formation också är ett detachment?
Tex så ja. I vårat fall är man begränsad till 1-2 detachments.

För er som inte är vana att bygga 7:th arméer:

Bild
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

kraftman

Inlägg av kraftman »

Jag tycker att 1-2 detachments gynnar de bra codexarna mer, särskilt när Tau och Eldar har tillgång till "Decurion" style detachments.

Man skulle kunna begränsa dom lite genom att tillåta antingen max 1 "Decurion" style detachment ELLER 1-2 av andra typer av detachments, alternativt 1-3 detachments för codexar som saknar "Decurion" !

Något man ser överlag på turneringar är att de "dåliga" codexarna oftast drabbas onödigt hårt av begränsningar. LBK ITC har ju löst det på ett fiffigt sätt..

Jag hade även gärna sett att icke-allianser gynnas mer.

Skriv svar