Once you go black... - En Dark Eldarblogg

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
benmannen

Re: Once you go black... - En Dark Eldarblogg

Inlägg av benmannen »

Igår testade jag listan i en 1850p variant med TANTALUSEN och en drop pod med 5 marines och techmarinen! Jag fick möta en annorlunda Necronsarme med en massa infanteri, Walkern som boostar skytte och lite smått och gott.

TANTAN fick uppmärksamhet direkt. Den åkte 12" framåt första rundan och sköt in 1W på en Heavy Destroyer. Strongt jobbat... Som svar fick TANTAN ett meltaskott på sig. Första skotten på matchen, vilket resulterade i en Penetrating hit. Missade 3+ Jink och den blev Immobiliserad.

Suck.

Sen klev det fram 19 warriors med Gauss och sköt båten i bitar. Sådärja, TANTAN har fortfarande inte överlevt mer än en enda runda... Otroligt. Jag har aldrig fått testa dess specialattack :) Men nån dag ska det ske. Jag ger motståndaren ett handikapp på 225p i varje match. Det behöver man mot Dark Eldar... Jag får nog deepa in den så har den överlevt till runda 2 ivarjefall! Det enda är att den är 11" lång. Den hår knappt att deploya på längden i Dawn of War :)

Men resten av matchen gick bra. Det ramlade ut 5 Grotesquer ur TANTAN som assaultade 19 manna blobben med en kryptek och en HQ som gjorde dem Fearless. Det tog till runda 6 innan alla warrirosarna och krypteken dog men warlorden överlevde. Ooooootroliga slag. De stog emot 5 Rampagande grotesquer, en Haemonculus ,en Talos och en Cronos. I 10 rundor combat! En enda av mina gubbar dog men ändå... Det är hundratals S5 attacker, alla med Rending, AP2 eller åtminstonde S5. Bara första rundan slog de in 41 S5 attacker som rerollade to wound. Min motståndare var bra på att slå AS 4+ och 4+ reanimation kan man lugnt säga. Jag dödade 2 gubbar första rundan tror jag...

Men jag drog bra kort. Och fick ruljans på leken. Jag lyckades binda upp hans enheter trots dåliga tärningar överlag och bra tärningar från honom. Mina 3 monster knatade runt och hotade saker och slog ihjäl lite gubbar här och där men MVP var min drop pod med Marinesen! De scattrade av plan första gången de försökte deepa in... Men gick tillbaks i reserve. Och damp sen in och scattrade långt igen men på en ok plats. De hoppade ut och smattrade plasma. Sergeanten brände ihjäl sig förståss, men de gjorde lite skada och satte press på en flank. Techmarinen var grym med sin flamer och plasma pistol. Han har ju BS5! De tog sen en charge av 2 Praetorians. De Overwatchade ihjäl en och sen bultade Techmarinen den sista till mos med sina fistar. De sprang sen runt och hjälpte mina andra killar. Den andra Grotesqueenheten fastnade i Walkern och misslyckades slå in en rending hit på runt 70 attacker, men till slut efter några rundor fick in en och sen glancade ihjäl den till slut när dess fält var borta... Men det tog för lång tid. Han kunde dra sig undan med halva sin arme och panga ostört på mina killar, som höll upp hyfsat och flydde aldrig ivarjefall tack vare Fearless... Det slutade med en bra vinst till mig slutändan tack vare att jag hade många små enheter med Wracks som höll objektiv och tog Tactical Objectivekort...

Och förståss så är Marinesen typ mest prisvärda i hela min arme. Jag skulle kunna ha en till Drop Pod med en Techmarine och 5 gubbar i listan... De är ju billligare än TANTAN :) MarineOst!
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Grattis till segern. Martin är bra spelare & Necrons är alltid hårdtuggade. Alltid kul med batreps.

Intressant att köra techmarine med drop pod för flamer/plasmabomb. 185 poäng + är ändå en del, det kändes ändå värt det alltså? Techmarinen är ju en billig HQ faktiskt som är lite underskattad.

benmannen

Inlägg av benmannen »

Ja, det kändes värt det. En podd som stör, och en liten enhet som fungerade rätt bra i samklang med resten av armen. techmarinen var suverän. Han kan tanka med sin 2+ save, han slåss hyfsat och pangar på bra med BS 5 och får skjuta bägge sina vapen!

Det är en dröm jämfört med DE :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++

benmannen

Inlägg av benmannen »

Jag har försummat min Cabaldel av mina Dark Eldar. Det måste åtgärdas, så jag har satt ihop en lista med en Haemonculusgrund, men inalleriat en liten Dark Eldarstyrka och dessutom den nya formationen Purge Coterie från start collectingboxen. I den inallierade delen kommer jag ha en Succubus, en 10 Mandrakes, 8 Khymeror med 2 Beastmasters samt en liten 5a Wychar... Khymeror är fluffiga tillsammans med min Coven, och jag har saknat mina Mandrakes. Jag hade tur och Alphaspel hade en box inne trots att de är en mailorder enbart-vara. Så nu har jag 11 stycken som ska målas. Jag hade målat upp 4 stycken förut men gillade inte färgschemat.

Nu har jag testat ett nytt, mörkare :) Såhär kommer de bli:

Bild

Bild

Bild

benmannen

Inlägg av benmannen »

Nu är 11 Mandrakes klara. Nightfienden fick lackbyxor. Resten har matta brallor...

Jag speltestade en knasig lista till LBK XXX den 4e september. Det blir en Dark Eldarlista med Mandrakes och en Beastenhet och ett Grotesquerie. Den gjorde hyfsat ifrån sig mot en Blood Angelslista. Men har inte mycket att sätta emot multipla knights.

Jag funderar på att försöka klämma in så många Haywiregranater som går på sergeanter. Eller köra Blasters... Men i slutändan så är det dessa gossar som kommer kliva fram ur skuggorna och rädda dagen :)

Bild

Bild

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

De ser lite skräckinjagande ut =)
Snice med ljust hår och de blåa mot deras övriga mörka kroppar :>
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

benmannen

Inlägg av benmannen »

Dags för en testmatch till med TANTALUSEN.

Jag ska nog döpa om den här bloggen till WILL IT FLOAT?

Eller WILL IT SURVIVE ONE TURN?

Så ett test mot min väns första match på 2-3 år! Första matchen i 7e ed för honom förmodligen. Men han är en gammal gamerräv som kan bygga bra listor så han dök upp med 1800p Space Marines med den där Skyhammerformationen som deepar in poddar och assaultmarines runda ett... och plentitude av heavy Weapons. Coolaste enheten hade 2 grav cannons och 2 multi meltor :)

Jag tänkte att jag testar en Covenlista med TANTALUSEN. Jag snällade till den lite, men hade ändå med Grotesqueriet och Dark Artisan. Så tre hårda enheter trots allt. Men sen var typ resten Wracks och en Talos. Det som suger är att man betalar en massa Haemonculusskatt. Jag var tvungen att ha hela 4 stycken... Det är 320p som bara är skräp.

Min nya plan med TANTALUSEN var att inte lita alls på den! Och fylla den med skräp så den kanske överlever en enda runda. Så i den åkte 10 Wracks med en Haemonculus! Det borde grejja det. Grotesquerna åkte Radier och två venoms transporterade runt lite Wracks. Det blev en väldigt liten arme med TANTAN och Dark Artisan... Det är typ 600p bara de två.

Vännens arme var komplett målad! Han hade jobbat på rejält i månader och ställde upp en riktigt snygg styrka på plan. 4 poddar väntade i reserve och 2 assaultenheter. Min TANTA låg illa till insåg jag, framförallt som assaultmarinsen kommer klubba sönder den, men han hade inga fistar i de enheterna. Han tycker Lightning Claws är coolare men kommer nog efter vår match byta ut lite i dem :)

Så vi deployar, kör bara en Maelstrom match för att lära honom hur korten funkar och sen hade de sedvanliga sekundära objektiven. Jag får gå först, MEN han seizar mig förståss :) Tantan står mitt i min deploy med rear mot min table edge så han kan inte panga på AV 10 ivarjefall.

En podd dimper ner vid TANTAN med grav och melta, bägge assaultenheterna deepar ner nära TANTAN men bägge scattrar bort så de har 11 och 12" charge på TANTAN! Kan den överleva runda ett?

Han kör sin Devdoktrin så han rerollar hits, skjuter med grav och Melta på Tantan. Börjar med meltorna. Två träffar. 2 Penetrating hits. Jag savear en.

Drrrrrrrrruuuuuuuuuuummm Roooooooooolllllll

AP1, open topped. han rullar en 4a! BOOOOOOOOOOOOM. TANTAN dog på första skottet på hela matchen! Hahahhahahha. De fick inte ens gå den här matchen! 230p ner i toaletten igen. Halva Wracksenheten dör som ramlar ur. Inte bra. Där är min Warlord också. Som nu är omringad av två enheter Assault Marines. men jag kan nog reda ut det.

I min runda så kan jag charga en assault enhet med mina Wracks som ramlade ut. Grotesquer kan assaulta den andra assalut marines enheten, och en singel Talos kan kloppa ihjäl Devestatorsarna som dödade min TANTA. Alla har typ 5" chargear.

Grotsen nåt inte fram med dåligt roll. Wracksen når inte heller fram. Suck. Bägge står nu het i det öppna. Talosen kan inte missa med typ 2" charge MEN Grav Cannons slår som gudar och skjuter in 4 wounds på den och den missar tre FnP... Död Talos.

Ingen bra start minst sagt.

För att summera matchen så går det lite bättre när min portalande Dark Artisan dyker upp och slår ihjäl lite termosar som hade en Chaplin med och sen rampagear runt. Som vanligt suger de upp rejält med skjuta och överlever matchen.

Men det blir en 12-8 vinst till marinsen! Covenkillarna nöts ner och typ bara en enhet grotesquer som fick +1 styrka som experimentbonus röjer runt och slår sönder drop pods och Dark Artisan enheten överlever matchen...

Skoj match och bristen på antitank svider men det är sånt som Coven får leva med. Knights är autotorsk...

Bild

Bild
Den där dreaden är hård nu med 6 S10 attacker på chargen! Den mosade en enhet grotesquer utan problem.

Bild

Bild

Bild

Bild
Sådär såg den ut deployad. Stackars TANTAN.

Bild
TANTANS banemän. Grrrrrrrrrr.

Bild
Och sådär såg det ut efter ett glatt Multimeltaskott. Sen brann hälften av Wracksen upp.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Det visste du väl redan att den skulle dö direkt? NMS, new model syndrom :) Allt som är nymålat dör alltid direkt i första matchen :)

Mindre detalj men jag tror en leviathan dreadnought "bara" har fem attacker på charge. De fyra den har i profilen inkluderar redan att den har två närstridsvapen och eftersom den inte finns i någon codex som omfattas av erratan så får den inte fyra i grund med den heller.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

benmannen

Inlägg av benmannen »

Hehe. Ja men problemet är att den aldrig verkar komma över sitt NMS. Det är tredje matchen nu i rad som den NMSat...

Jag tror han spelade dreaden som en Ironclad, skulle den få en extra attack av två fistar?

benmannen

Inlägg av benmannen »

Dags för en match till. Jag utvärderar om Haemonculus Coven listan ens är spelbar på LBK den 4e september. Dyker det upp några knights i en lista så typ autotorskar jag. Och linkebodafolket gillar att spela Knights...

MEN det är en chans att få spela med min TANTALUS. Så igår kväll fick jag möta Herr Å:s härliga gröna svampar. Alltså Orks på slagfältet.

Jag körde en liknande lista som i förra matchen, så typ detta:

4 Haemonculusar
Grotesqueriet i Raiders
Dark Artisan
2 Venoms med Wracks
10 wracks i TANTALUS
en extra Venom med Wracks

Det är 1800p. en liten men rätt seg arme. Jag tog bort en Talos och lade in en Venom istället. Talosen är för långsam tyvärr om den är själv. Harm man 2-3 stycken som går runt ensamma så fyller de brädet bättre. En ensam är för lätt att undvika.

han hade en lista som kör nån formation som ger 1D3 enheter outflank. Och han kör en kombo med jinkande HQs på bikes i en enhet med Commandos så de får 2+ jink... och sen har en mängd S10 attacker i närstrid. Inte bra för mina Grots. De blir instakillade...

Han har dessutom en tokig skjutaenhet som har tre HQs med den där slumpvisa storkanonen som skjuter en large blast som kan bli en Vortex! De sitter dessutom i en bunker med. Den bössan dödade aaaalldeles för många av mina killar senast...

Han vinner alla slag för sida, night fight och gå först. Jag deployar så ala mina fordon är helt täckta av cover från allt hans skjuta men TANTAN är så stor att den går inte att gömma. Men jag tänker att han kan väl inte slå fram en Vortex igen. Eller? Det är ju en dubbelsexa, och sen ska han ju träffa med BS2 scatter. Dark Artisan deepar med Webway Portal.

Jag failar seize och han knatar fram med lite trupper. Knappt nåt skytte, men så är det dags för tokkanonerna.

De har range 60 så han sätter plattan i fören på TANTAN. jag jinkar INTE för jag har en plan för TANTAN rundan efter och jag har ändå 4+ cover. Han rullar för styrkan...

12!

Alltså Vortex!!

IGEN!

Han rullar en Hit förståss med scattern!

Han rullar en smäll som ger D3 hullpoints. Jag slår en etta på Coversavet. Pang. 3 Hullpoints! Men den lever ivarjefall! Pust.

Min runda. I början av rundan så scattrar Vortexen. Han rullar. Hit! Den ligger kvar! TANTAN tar alltså en Vortexhit till. Men jag har 5++ ivarjfall. Han slår tärningen på Destroyertabellen. EN SEXA. Suck.

BOOOOOOOM.

Tantan exploderar och hälften av Wracksen dör. Jag måste säga att det var ett väldigt snyggt skott tvärs över plan på ca 50".

Så den sprängdes första rundan. Igen! Den fick inte ens flytta.

Nästa match ska jag nog reserva den jäkeln, men som Katarsis sa under vår match. Det räknas ändå för den ska överleva första rundan den är på plan... Men då får den gå ivarjefall. Det enda problemet är att den måste gå över 6" för att få plats på bordet och då får killarna i inte disembarka, och då kommer hälften dö som vanligt när den smäller :)

Sen misslyckades jag med mina reserve rolls två ggr i rad med Dark Artisan så runda 3 hade jag 350p kvar av min arme efter att hans storkanoner hade skjutit sönder alla mina Grotesquetransporter och lite enheter. Han gjorde en snygg grej där en enhter med 5 combiheavy flamers grillade Grots och sen slog 2 glance och 3 pen på fem försök på en raider Inte illa med S5... Och Raidern sa BOOOOM - som förståss alltså sprängdes.

MEN jag lyckades med 2 Venoms med 5 wracks, och nån skräpenhet som fastnat i en Vortexplatta, (Den scattrade ju runt och träffade mina gubbar flera gånger!) dra in en massa poäng. Att får dra ett extra kort och slänga ett extra gjorde susen. Så jag bet mig fast i matchen och vi fick slut på tid efter en 3.5h match vid runda 5 tyvärr men då var det en liten vinst till mig. Eller om man räknade med ett sekundärt mission så var det en liten vinst till honom (vi glömde bort det och skippade det). Så en nära match ivarjefall. Och rolig trots att jag inte hade många trupper kvar runda två. Tack herr Å. Nästa gång blir det svampstuvning.

jag har nu tappat räkningen på hur många gånger som den dött första rundan. Eller tja, den har ju ALLTID dött i första rundan men minns inte hur många. Det är 4 eller 5 ivarjefall.

Jag har moddat listan lite. In med en grotesque till på bekostnad av de Wracks som åker i TANTAN. 3 stycken i en enhet är för lite. De behöver vara 4... På lördag och söndag ska listan testas mer! Det blir många matcher i helgen!

Bild
Där står den - sprängd i bitar och av plan. Wracksen har ramlat ur sekunderna innan de dör av explosionerna. Large Blasttemplaten är Vortexplattan :)

Bild
Långdistansskott! Den gråa blobben var en proxy för en Imperial Bunker.

Skriv svar