Fantasia Fanatic XXX
Moderator: Dante82
Re: Fantasia Fanatic XXX
Hittar inget om FAQ och errata? Hur blir det med dessa?
Errata är väl gällande nya regler, tex psychic shriek? Errata att det inte behövs slå en tärning för att träffa.
Det är nogmånga som har läst de nya släppen från GW och det kan vara svårt att tolka regler om de har varit vaga tidigare och det nu finns en riktning i beta FAQ som kanske visar på en lösning.
Som tex psychic shriek.
Eller FMC att de kan välja glide eller swooping när de kommer in på spelbordet.
Errata är väl gällande nya regler, tex psychic shriek? Errata att det inte behövs slå en tärning för att träffa.
Det är nogmånga som har läst de nya släppen från GW och det kan vara svårt att tolka regler om de har varit vaga tidigare och det nu finns en riktning i beta FAQ som kanske visar på en lösning.
Som tex psychic shriek.
Eller FMC att de kan välja glide eller swooping när de kommer in på spelbordet.
Fortsätter med errata frågor.
De errator som kommit ang. dreadnought och hellbrutes, att de har 2 attacker mer, gäller dessa eller...
Håller även med frågorna ovan.
De errator som kommit ang. dreadnought och hellbrutes, att de har 2 attacker mer, gäller dessa eller...
Håller även med frågorna ovan.
Kan hålla med om att en maxgräns för gratisprylar kan vara bra att ha (kanske 300 pts?) SM straffas annars rätt hårt som det är (Grav & magin) och något ytterligare tycker inte jag behövs.Hej,
Kollat igenom detta och Supportweapons med d-cannons tycker jag bör nerfas mer.
Sen funderade jag på var max 300p av gratispoäng försvann, vore bra om den också togs med.
Vet inte om man bör göra något mer åt White scars? När tau nerfas ner samt eldar.
Känner även att med max två factions men flera formationer så gynnas de codex som har bra formationer ännu mer. Ser hellre att man balanserar ut(i den mån det går) med de codex som är sämre.
Mina tankar och funderingar.
Mvh
Joel
Jag har funderat på Tau en del och jag ser att de har en del rader som stryper men det känns inte som om det är där effekten är i strypningen skall vara.DHettNeck skrev:Ok. Då är jag mer med på vad du menar. Generellt är Tau redan ganska strypta. Max 3 riptides, 6 broadsides samt att deras 4 bästa formationer förbjudna (dels direkt eller av övriga restriktioner). Att då strypa markerllights känns konstigt då inga andra liknande saker är strypta så som guide, preciense, perfect timing, phase form, hunters eye, auspex, combat doctrines osv.
Jag säger inte att det är ett absolut nej på att restriktera marker lights, men just nu känns det inte motiverat.
Att man kan spela:
Batman
crisisenhet
en stromsurge
samt 3+3 Broadsides
obegränsat med markerligts
är i princip nästan ostrypt jmf med andra.
Tau styrka är ju dess skytte och då 2+ RR savet och trollandet är nerfat blir ju Tau bara bättre.
Eldars skytte är begränsat med ett visst antal scatterskott så även SM skytte med gravs. Då bör ju även Tau begränsas med just antalet skott istället för enheter när dessa skott ändå går att få in via olika enheter.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Ska kolla på restriktionerna en sväng igen under veckan. Str7 skott på tau borde strypas ner till ett lagomt antal tror jag är bästa vägen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Skulle vilja veta om erratorna ang dreads och Hellbrutes.
Funderar på en lista men vet inte hur du/ ni bestämmer.
En generell kritik är att man borde få veta begränsningar i tid så att man har möjlighet att köpa och måla det man vill (måste) spela med. Som det nu är så får man veta 1 månad innan turnering vilket jag tycker är ett skämt.
Tar man på sig att styra hur turneringar ska spelas och fungera så ska man tame f*n kunna göra det i tid.
En generell kritik är att man borde få veta begränsningar i tid så att man har möjlighet att köpa och måla det man vill (måste) spela med. Som det nu är så får man veta 1 månad innan turnering vilket jag tycker är ett skämt.
Tar man på sig att styra hur turneringar ska spelas och fungera så ska man tame f*n kunna göra det i tid.
Håller med om det. Känns som det är likvärdig väg som de anda codexarna.DHettNeck skrev:Ska kolla på restriktionerna en sväng igen under veckan. Str7 skott på tau borde strypas ner till ett lagomt antal tror jag är bästa vägen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Det finns ett problem som alla arrangörer har.Smagol skrev: En generell kritik är att man borde få veta begränsningar i tid så att man har möjlighet att köpa och måla det man vill (måste) spela med. Som det nu är så får man veta 1 månad innan turnering vilket jag tycker är ett skämt.
Antingen komme rman ut med info tidigt och med dagens tempo så kan GW fucka upp det. Helt plötsligt finns något som någon väntat länge på som de vill ha med men eftersom saker är satta i god tid så blir det nej. Eller så är det som nu att man får det närmare inpå med de problem det kan innebära.
Dock vill jag ge en eloge här till arret som öppet frågar om restriktionerna så att det kan vara en konstruktiv förbättring av dem.
Så medaljen har alltid en baksida.
Gräset är grönare på andra sidan.
Surt sa räven om rönnbären.
Bladet är tveeggat
osv
osv
- DHettNeck
Restriktionerna ovan är skrivna utifrån att FAQ drafts inte gäller. Släpps dom officiellt på GWs hemsida kommer dom dock köras med. Med det sagt så är det egentligen upp till Dea om han vill att dom ska vara med eller inte då det är han som bestämmer allt i slutändan.Smagol skrev:Skulle vilja veta om erratorna ang dreads och Hellbrutes.
När det kommer till restriktionerna så kommer dom snart vara spikade. Nu är det 2 månader kvar tills turneringen, att någon arrangör kommer vara ute i bättre tid än så är aldrig möjligt då det släpps nya saker hela tiden. Helt ärligt så är en månad i förväg en acceptabel tidsram, sen att du inte gillar det får stå för dig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
Ny Beta v1.2 ligger nu som PDF på första sidan.
Är det bättre nu?
Är det bättre nu?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis