Once you go black... - En Dark Eldarblogg

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake

Re: Once you go black... - En Dark Eldarblogg

Inlägg av Elevatorlake »

benmannen skrev:Hehe. Ja men problemet är att den aldrig verkar komma över sitt NMS. Det är tredje matchen nu i rad som den NMSat...

Jag tror han spelade dreaden som en Ironclad, skulle den få en extra attack av två fistar?
Japp, ironclad har fyra i grund och +1 för dubbelfistande
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

benmannen

Inlägg av benmannen »

Så jag spelade två matcher till med TANTALUSEN, testmatcher inför en turnering om några veckor. Listan saknade antitank, så en riktigt dålig idé är att byta ut en Venom med Wracks mot en Forgeworld Reaper. Den är snygg men skjuter ett enda Haywireskott i rundan... För 150p.

Stilpoäng går längst så den fick vara med i första matchen.

I minst 5 matcher i rad har TANTAN dött runda 1. Så jag tänkte testa en ny variant. Reserva den. :) Och nu åker det bara 6 Wracks med Warlorden i den.

I första matchen möte jag dock Necrons med max 24" range på sitt skytte! Jag vågade deploya den! 31" bort från hans arme... Den var garanterad att överleva runda 1! Meeeeen vad gör jag inte. Jag ser en suverän sliceattackchans på en massa skaraber! S6 hits skulle autodöda ett gäng baser.

Jag blir tvungen att ta ett dangerous test av en ruin. TANTAN är så stora att det inte gick att undvika... Och slår en etta! Suck. Immobilized runda 1 istället. Och TANTAN står dessutom nu med häcken mot Necronarmen! Snark. Men den lever ivarjefall.

Och överlever matchen! Så den onda cirkeln är bruten. Kanske. Vi får se i nästa match! Reapern åker ut dock, så sjukt dålig. Och bort med 6an Wracks i TANTAN, in kommer en 5a Wracks i Raider och en naken trea Grotesques som livvakt åt Warlorden.

I nästa match bjöds det på Space Marines igen. En liknande lista som häromdan men lite mer vässad. Skyhammer formationen igen med grav och Multimeltor. Ajajajaj. Grav som kan immobiliza TANTAN! Ok, så jag reservade den.

Och sen failade 2 reserve rolls på TANTAN så den kom in runda 4... Och Pointblankade en Chaplin med Jumppack med 12 Disintegratorskott! Han överlever tyvärr med 1W tack var bra saves och dåligt skjuta från TANTAN. Ajajajaj. Nu kan Chappen assaulta TANTAN. Han har ju S6 attacker! Han kastar en Crackgranat och strippar TANTAN på en hullpoint. 4 kvar... In går chaplinen och slår sina S6 attacker. Får 2 Pen och 1 Glance! Jag savear 1 pen och glancen... AP4 på hans Power Maul så en sexa skulle spränga TANTAN. Svetttigt, ska det gå tillbaka till alltid-dö-runda-ett-helvetet igen?

Tärningen kastas. Resultat 6. Immobilized... Igen! Runda ETT som den är på plan! Jahapp. Nästa runda hoppar warlorden ut med sin tre Grotesquelivvakt och gör mos av Chappen. TANTAN överlever hela matchen!

Så framgång! Den överlever bägge matcherna. Den är så inte värd poängen. Den kostar 400p med killarna i och då har jag slimmat ner dem till barebonenivå... 3 Venoms med Wracks skulle vara tio ggr bättre men den ser så cool ut. :) Nån gång ska den få flytta mer än 2 rundor! Och kanske slicea nåt!
Senast redigerad av 2 benmannen, redigerad totalt 28 gång.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

benmannen

Inlägg av benmannen »

Iambroborn skrev:''The Curse of the Tanta'' en självbiografi? :)
Haha, där har vi det!

Det kommer en turneringsrapport ur en TANTAS perspektiv...
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Fantastiskt kul att följa hur du försöker få skrället att överleva. Gillar din illustration extra mycket :) Keep it up!

benmannen

Inlägg av benmannen »

Tack Nurgle :) Skam den som ger sig... Nu är TANTAN lastad med tre nakna Groteques och min nakna Warlord. Han kan inte låta bli att åka båt i stil. Tyvärr!

Listan till LBK nu i helgen är typ spikad. Här kommer lite meningslös statistik.

I princip hela armén har 6+ save och FnP. 6+ är inte mycket att hurra för, men är man bra på att fixa coversaves så blir armen väldigt seg med relativt hög Tougness och FnP. Den överlever förvånandsvärt bra på slagfältet. Överlägset mycket bättre än mina vanliga Dark Eldar.

Jag räknade ut hur Woundsen är fördelade i armen. Såhär många wounds är det utspritt på modellerna:

19st T4 wounds
33st T5 Wounds
6st T7 wounds

Det är framförallt de där T5 woundsen som får jobba. Och att ha T4 med FnP på de svagaste modellerna gör att alla såna där jobbiga attacker som Flamers och linknande knappt gör nån skada längre. Jag bryr mig inte om Drop Pods med Tacticals med flamers som grillar in i mina Venoms. De tar knappt nån skada alls. Vanliga Dark Eldar dör i drivor av sånt.

Och i princip hela armen är Fearless runda 1, resten är det runda 2...

Sen är det 6 båtar varav en TANTALUS förståss. Den kommer med. Var tvungen att mailordra en till Grotesque. Nu kör jag med 11 stycken. :)

Det här blir listan, jag ska speltesta den en sista gång innan turneringen imorrn men i princip detta blir det:

Warlord Dquiezs (Haemonculus) 70
Haemonculus: Scissorhand 80

5 Wracks: ossefactor 65
• Raider: night shields 70
• Venom: splinter cannon 65
• Venom: splinter cannon 65
3 Grotesques 105

TANTALUS: Night Shields 225

GROTESQUERIE
Haemonculus: Scissorhand 80
4 Grotesques: Aberration (scissorhand) 160
• Raider: dark lance; night shields 75
4 Grotesques: Aberration (scissorhand) 160
• Raider: dark lance; night shields 75

DARK ARTISAN
Haemonculus: Scissorhand; webway portal 115
Talos: ichor injector; twin-linked heat lance 135
Cronos: spirit probe 125

1 800 points
Senast redigerad av 3 benmannen, redigerad totalt 31 gång.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Mycket underhållande tråd. Ser fram emot mer action och turneringsrapporter!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

benmannen

Inlägg av benmannen »

Så jag spelade en övningsmatch med listan ovan! Jag fick möta en riktigt skön Blood Angels + Cult Mechanicusarmé med 5 drop pods, en Siccarian battle tank och två enheter mechanicum stora robotar med massa dakka. Två enheter destroyers med grav och haywire damp mer i podd och lite marines i podd... Tillräckligt mycket bra skjuta för att tvinga TANTAN att reserva.

Det här var matchen att bryta runda ett förbannelsen! Och 18 Gravskott är för riskigt. Ett enda skott som går igenom så blir TANTAN immobilizad!

Men jag fick första rundan och vi spelade Contact Lost scenariot och Coven är rätt bra på att hålla objektiv en hel runda. Så det i kombination med att få dra ett extra kort tack vare turneringsreglerna gjorde att jag drog in minst två poäng i rundan. Mina grotesquer rampageade runt som galningar. Jag har ju typ inget antitank i listan men jag valde att inte portal deepa min Dark Artsanenhet och istället använda den som en antipoddenhet... Vilket funkade väldigt bra! De slog ihjäl 4-5 enheter totalt!

TANTAN failade två reserve rolls såklart och kom in runda 4, och spenderade två rundor på att skjuta ihjäl en enda land speeder, och sen flat outade över en drop pod och lyckades inte skada den.

Siccarian sköt på den i två rundor men den överlevde med tre hullpoints kvar!!!

Den klarade sig! Är cirkeln bruten?

Jag vann matchen och det var bara alla båtarna som dog. Inte en enda annan enhet blev helt utskjuten. Wracksen gjorde hyfsat ifrån sig och stog i strid med tactical marines till något större läskigt Coven kom och kloppade ihjäl marinsen.

benmannen

Inlägg av benmannen »

Tre matcher med Covenlistan nere i Linkeboda är avklarade.

För och främst så måste jag slå ett slag för LBK turneringarna. De har hittat en intressant balans mellan listor och kompbonusar. De tillåter rätt hårda armeer, men svagare listor kompenseras rejält. I princip så kan man säga att de bästa codexarna spelar med 1500p, de svagaste med 1800-1900p, och man får dessutom bonusar vad det gäller Tactical Objectives om man spelar en svag Codex. Mer poäng och mer kort att klara av gör stor skillnad.

Så därför fick TANTAN stanna i listan, och jag kunde inte motstå att utsätta den för tre matcher med hårda armeer och se hur den pallade det.

Här kommer en liten kortare summering av matcherna.

MATCH 1
Motståndet som bjöds på var en härlig IG lista med en hel del tanks. Minns inte namnen på de alla men det var 4 artilleritanks, 2 chimeror med veteraner, Pask med kompistank med autokanoner, två Fearless 30 mannablobbar och lite laserkanoner. Det var typ det. Så en bra mix av allt möjligt och 60 gubbar att binda upp det som kom för nära. Men jag lyckades rolla +1T på mitt Grotesquerie, vilket gjorde dem immuna mot hans Medusa(heter den va?), den som skjuter 1D3 S10 plattor i 4 rundor... Sweet. Han fick välja sida och fick ta första rundan, men jag deployade allt. Även TANTAN! Nej inte allt. Dark Artisanenheten fick deepa in för jag lyckades rolla fram +1 seize och rerolla reserves, så de skulle få jaga Pask. Jag deployade så han inte hade så mycket effektivt skytte. Han hade LOVAT att han inte skulle skjuta på TANTAN, men han satte förstårr en S10 platta mitt i den... och tokpennade den, men jag klarade Jinksavet! Tantan levde. Han sköt lite men inget direkt hände... I min runda gasade jag på framåt. Hoppade ut med två Grotesqueenheter och assaulate lite saker. Hans ena Fearlessblobb med conscripts som dog i drivor och han hade svansat dem listigt så de togs ur striden och mina Grots stog mitt i det öppna med Warlorden i släptåg. Galna Warlord som aldrig kan ta det lugnt... Nu stirrade hela hans arme på dem.
Mitt skjuta gjorde inget men jag slog ut en chimera i närstrid och ur ramlade lite veteraner. Men jag tog en hel del tactical objectives.

I hans runda pangade han loss. Jag tror han dödade Grotsen och Warlorden men gjorde inte så mycket mer. Han sköt IGEN på tantan med S10 skottet. Fick in ett penetratingresultat som jag missade att Savea, men den sprängdes inte! Den blev bara stunnad. I min runda hade jag nått hans linjer och Dark Artisan deepade in och sköt en lansmelta på Pask men flunkade penslaget. Det blen en glance bara... Mina andra killar missade en 3" charge in i en tank. och mina andra grotesques assaultade igen conscripts och en veteranenhet. De gjorde alldeles för bra ifrån sig och hamnade i det öppna igen. Men nu skyddade T6 mig, i de närmsta rundorna så kloppade jag bort hans tanks trots dåligt rullande och lyckades lösa en massa TO kort. Hans arme var för statisk och när jag fick bort hans Chimeror så satt han inträngd i ett hörn... Det slutade med en 11-0 till mig. Lita aldrig på en Östgöte som säger att de inte ska skjuta på din TANTALUS. Men den överlevde med 3 Hullpoints kvar!

MATCH 2
Min enda omöjliga matchup på turneringen. jag har mött den här armen förut med Coven och det är i princip en Autoförlust. Det var en Baronial Court med 4 knights. Varav Warlorden är den där fina FW knighten med sköld och spjut. Jag har 2 lansar och en melta i armen. Det är princip allt som kan skada dem. Min Dark Artisan kan smasha dem för ett hullpoint i rundan typ... Så sista gången som jag spelade mot en ren knight arme så handlade det om hur han sköt på mig i 6 rundor och jag plockade bort gubbar.

Så blev det typ här, men jag hade en fördel, man fick bara dra samma antal TO kort som man höll objektiv i början av rundan. Contact Lostscenariot från regleboken... Så jag spred ut objektiven lääääängst ut i alla hörnen. Min plan var att ge upp försöka vinna killpoints som vara halva primary men försöka vinna på TO genom att strypa hans tillång till kort med att contesta bort objektiven hela tiden. DVS offra enheter varje runda. Vilket funkade bra. Jag gjorde 2 hullpoints på hans arme på 5 rundor. Han dödade av det mesta men var tvungen att jaga mina enheter som zippade runt och han ställde bort en knight några rundor vilket avlastade slakten något. Det blev en draw i slutändan vilket jag ser som en seger. Trevlig motståndare men ärligt talat... Knight armeerna är sjukt tråkiga att möta. Men den roligaste av den typen av matcher jag har haft. Det är liiiite segt när man inte kan göra något alls mot en motståndararme... Det är lite som att möta 6 Flyrants med Harlequins. Det är bara att packa ihop och gå hem. MEN scenariot räddade mig. Hade jag mött den armen i nåt av de andra två uppläggen så hade jag nog fått 0 poäng.

Vad hände med TANTAN undrar ni? Jo hans FW knight sköt på den med sina 6st S7 skott. Rullade in en Pen. Jag missade 3+ jink och han sprängde den. PANG. På första skottet. Snark.

MATCH 3
Flyrants. Så en till lite tråkig matchup. Han hade 3 Flyrants. 3 Mawlocks, lite lictors, en Venomthrope i bunker, massa olika typer of I-Will-Be-Back sporemines, en Zoanthrope, 2 ripperenheter... Tror det var allt. Han fick välja sida men jag fick gå först. Och han är en försiktig spelare så han restervade nästan allt utom bunkern med Venomthrope och lite minor. Jag deployade rubbet. Tänkte att Dark Artisan får rusha bunkern och smasha den, och resten tar kort i två rundor. Det borde ge mig ett bra läge... Och han spelar rätt långsamt så man kan aldrig räkna med 5 rundor. Förmodligen 3 rundor på tre timmar, men nu reservades det mycket så kanske 4 rundor! Men man måste räkna med det en kortare match. Jag hade dessutom rullat fram -1 på reserve rolls för honom så det kanske skulle gå ännu snabbare om mycket inte kom på plan :) S åvi kör igång och jag drog in 4p på första rundan på TO! Bra start. Jag fick in lite till runda 2, hade nu ett stort övertag. typ 6-7p. Sen tog han in alla Flyrants men inga Mawlocks. Lite underligt tänkte jag men han hade nog nån plan. Kanske Lictorguidning? han tog lite kort, sköt lite med Flyrants och sänkte nån Venom, men gjorde inte så mycket skada. Det var bara skräp på plan så jag hade lite svårt att dra in poäng på kort eftersom alla hans sporemines inte ger något för TO. Men jag pangade och assaultade ihjäl lite småbös. Drog in mer kort men hade svårt att få stopp på Flyrantsen. TANTAN lastade ur Grots som sprang runt och var redo att assaulta Flyrants som kanske kraschat eller Mawlocks. Det var i princip det som det handlade om. Vi manövrerade runt och TANTAN lottoade in ett Wound på hans Warlord Flyrant! Den missade sitt kraschslag och damp i marken, rakt i armarna på mina +1S Grots, de lyckades multichargea hans Warlord och en Mawlock. De instakillade Mawlocken och slog in pannbenet på Flyranten. han pangade och Mawlockade mina killar lite mer men de är tåliga... han fick knappt bort något och det hela slutade in en minimal vinst till mig. 6-5. Och vi fick slut på tid runda 4. TANTAN överlevde med 5 hullpoints. Den blev inte beskjuten en enda gång!

Så vem vann till slut? Jo, etta kom en Cabalbaserad Dark Eldar arme!!! Alltså klassiska Dark Eldar, jag har inte listan men den hade en massa båtar och Scourges... Om du läser detta så kanske du kan posta den här i tråden? Två kom en till Coven Dark Eldarlista med en TANTALUS!

Tjong! Första och Andra plats tagna av Dark Eldar! Det har väl inte hänt på runt 2000 år. Men vi är långlivade vi onda spetsöron... Framförallt Covenalver. Den som väntar på något gott... 2000 år är ingen tid.

Men en andraplats är inte en förstaplats. Vi måste nog besöka den där Cabalen och reda ut ut lite saker...

3.jpg
3.jpg (86.61 KiB) Visad 1861 gånger
2.jpg
2.jpg (71.17 KiB) Visad 1861 gånger
1.jpg
1.jpg (74.51 KiB) Visad 1861 gånger

benmannen

Inlägg av benmannen »

Uppdatering:

Tydligen läste de upp fel lista över vinnaren.

Jag kom etta visade det sig! TANTALUSEN gjorde susen! Jag antar att pimpmobilpoängen gjorde att jag gick om!

http://www.littlebrotherkevin.se/forum/ ... =30#p21360

Skriv svar