Hade missat att GW smyguppdaterat några FAQs. Ja, då ska dom fixas. Gör det innan Betan spikas.Newyn skrev:Errata på gw hemsidan har uppdaterat dreadarna. Så gissar att de ska kompa mer nu.
Kompmallen v1.76 - Beta
Moderator: DHettNeck
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- Spell Familiar
- Inlägg: 397
- Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
En sak som mallgruppen kanske ska kolla på är CSM: Crimson Slaugther artefakten "The Balestar of Mannon" den är en auto-spellfamiliar som ger möjlighet på Divination. Kanske borde kompa ökande så som Spell Familiar i övrigt. Den är faktiskt lite bättre än SF då du får rulla om failade DICE inte hela spellcheck. Så du kan alltid jaga att spellen blir svårare att förneka även om du lyckats med den.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
Vi kollar på den igen.Spell Familiar skrev:En sak som mallgruppen kanske ska kolla på är CSM: Crimson Slaugther artefakten "The Balestar of Mannon" den är en auto-spellfamiliar som ger möjlighet på Divination. Kanske borde kompa ökande så som Spell Familiar i övrigt. Den är faktiskt lite bättre än SF då du får rulla om failade DICE inte hela spellcheck. Så du kan alltid jaga att spellen blir svårare att förneka även om du lyckats med den.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
Can someone please explain this to me?Fast Attack
Chaos Spawn -3
-3 Each additional model (-4 after the 3rd in the unit)
-1 For each Spawn, in the largest unit, for each non-infantry IC able to join the unit (4*Spawn+3*IC = -12)
1 spawn = -3
4 spawn = -13
How does -1 extra per spawn (in this case -4 for 4 spawn) become a total of -12, which is lower than what you pay for the spawn, before subtracting for non-inf characters?
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
that is only the extra comp penalties for the spawns for having 3 IC and a unit of 4 spawns. The total would be 13+12=25 comp
- Simpilicious
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
- Ort: Uppsala
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
Kommer kompmallen uppdateras efter QFA i helgen?
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
En ny beta är ju redan ute. Den kanske spikas (med några fler ändringar) imorgon. Annars typ på måndag/tisdag.
Saker som kommer hända är:
Lite mer strypning på skyhammer
En del strypningar på stormsurge
Dreads uppdateras
Saker som kommer hända är:
Lite mer strypning på skyhammer
En del strypningar på stormsurge
Dreads uppdateras
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
Jag klurade lite på Cult of Destruction. Skjuta dubbelt låter kul men känns svår att utnyttja då man inte får skjuta dubbelt med samma vapen och man är två vapen nere nästa runda. Lägg till det att obbarna har ganska kort range på de flesta vapen. Förmågan är också knuten till Warpsmith så det känns som att det är där straffet borde ligga.
Mitt förslag:
Cult of Destruction -6 each Warpsmith (-3 if the formation contains no obliterators)
Jag tänker mig då att det optimala är en Smith per 2x3 obbar, buffar varannan enhet varannan runda. Redundansen som ytterligare obbe-enheter ger vägs ungefär upp med att det börjar bli väldigt många poäng på en begränsad del av brädet om man ska vara nära smith. (Effektiv komp är då -1 per obbe för att skjuta dubbelt varannan runda med begränsningarna det innebär, i, vad jag uppfattar som, optimal konfiguration.)
Mutilators har jag egentligen ingen uppfattning om, la in en rabatt på dem med av bara farten...
Mitt förslag:
Cult of Destruction -6 each Warpsmith (-3 if the formation contains no obliterators)
Jag tänker mig då att det optimala är en Smith per 2x3 obbar, buffar varannan enhet varannan runda. Redundansen som ytterligare obbe-enheter ger vägs ungefär upp med att det börjar bli väldigt många poäng på en begränsad del av brädet om man ska vara nära smith. (Effektiv komp är då -1 per obbe för att skjuta dubbelt varannan runda med begränsningarna det innebär, i, vad jag uppfattar som, optimal konfiguration.)
Mutilators har jag egentligen ingen uppfattning om, la in en rabatt på dem med av bara farten...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
- Spell Familiar
- Inlägg: 397
- Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38
Re: Kompmallen v1.76 - Beta
Gillar hur du tänker! +1 på det.kelaino skrev:Jag klurade lite på Cult of Destruction. Skjuta dubbelt låter kul men känns svår att utnyttja då man inte får skjuta dubbelt med samma vapen och man är två vapen nere nästa runda. Lägg till det att obbarna har ganska kort range på de flesta vapen. Förmågan är också knuten till Warpsmith så det känns som att det är där straffet borde ligga.
Mitt förslag:
Cult of Destruction -6 each Warpsmith (-3 if the formation contains no obliterators)
Jag tänker mig då att det optimala är en Smith per 2x3 obbar, buffar varannan enhet varannan runda. Redundansen som ytterligare obbe-enheter ger vägs ungefär upp med att det börjar bli väldigt många poäng på en begränsad del av brädet om man ska vara nära smith. (Effektiv komp är då -1 per obbe för att skjuta dubbelt varannan runda med begränsningarna det innebär, i, vad jag uppfattar som, optimal konfiguration.)
Mutilators har jag egentligen ingen uppfattning om, la in en rabatt på dem med av bara farten...
Funderat lite kring muttarna själv. Om jag förstått det rätt riskerar de att bli helt sjövilda med en smed+3muttar som får slå 2 gånger. Visst måste man byta vapen men det finns kanske möjlighet att anpassa om man tex är i cc med flera enheter. Typ alla Chainfist attacker på din knight och alla yxattacker på dina Terminators. Måste speltesta för att få grepp om den här.
Dock är ju som alltid problemet för csm leveransmedel. Och smeden kan inte deepa. På det stora hela är det en i bästa fall svag buff.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."