En säkert redan tidigare besvarad fråga:
Kan CS ta Daemon Princes och thousand sons?
I min e-bok står det att "no unit in a cs form or det can have votlw except zerkar, Noisemarines och plauge marines." (Fritt citerat)
Innebär detta att man inte kan ta de icke namngiva enheterna eller att de kan ta men förlorarsin votlw)?
Och om en champ från CSblir DP, får han votlw då?
En korkad formulering igen från vår plast-heroin-langare nr 1!
EDIT: Det finns lite saker som pekar i riktningen att de borde kunna ta DP och TS. Exempelvis att på Daemonheart står det uttryckligen: "May not be taken by a Daemon Prince."
Men forum på nätet verkar gå lite isär på frågan.
Crimson Slaugther
- Spell Familiar
Crimson Slaugther
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."
- Spell Familiar
Re: Crimson Slaugther
Rusningen kan upphöra. Jag fick svar från GW via fb... en helt otrolig känsla, lite som att inte bli slagen av sin hallick på en fredag kväll.
Svaret är NEJ. Som min uppdaterade CS-Suplement antyder kan inte ett cs detatchment innehålla någon modell med votlw. Undantaget noise marines, khorne berzerkers och plauge marines (enligt GW för att detta kan vilken marine som helst bli under årens lopp men ingen CS har/kan bli Rubric eller DP.
Svaret är NEJ. Som min uppdaterade CS-Suplement antyder kan inte ett cs detatchment innehålla någon modell med votlw. Undantaget noise marines, khorne berzerkers och plauge marines (enligt GW för att detta kan vilken marine som helst bli under årens lopp men ingen CS har/kan bli Rubric eller DP.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."
- Simpilicious
Så knasigt att de väljer att regeltolka det så...
För mig är det självklart att det borde stå "Units except noise marines, berserkers and plague marines cannot purchase veterans of the long war". Thousand sons och DP har det redan i grund.
Där får 40k-sverige uttala sig, eftersom ett svar på facebook eller mail tyvärr inte känns tillräckligt officiellt för att användas i turneringsnivån
För mig är det självklart att det borde stå "Units except noise marines, berserkers and plague marines cannot purchase veterans of the long war". Thousand sons och DP har det redan i grund.
Där får 40k-sverige uttala sig, eftersom ett svar på facebook eller mail tyvärr inte känns tillräckligt officiellt för att användas i turneringsnivån
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points
December 2017
Jag har inte Crimson Slaughter, men om det står så som du har skrivit verkar GW-tolkningen rimlig. Eftersom det står "no unit ... can have" innebär ju det att de inte får ha regeln, oavsett var den kommer ifrån. Och det innebär i sin tur att enheter som har regeln automatiskt inte kan vara med om de inte på något sätt kan köpa bort eller byta ut regeln (vilket ju inte går med VotLW).
Om det hade stått "may not purchase" hade det varit en helt annan sak.
Om det hade stått "may not purchase" hade det varit en helt annan sak.
Funderade själv över detta, CS Possessed med Favoured Of Chaos Formation.
"You can't have special Crimson Slaughter possessed unless you make the Detachment specifically a Crimson Slaughter Detachment (the CS rules allow you to make any CSM Detachment a CS Detachment). You can't pick and choose around that. Either the entire Detachment is CS or none of it is.
If you make it a Crimson Slaughter Detachment you can't take any models with VotLW, which means you can't take a Daemon Prince, which means you don't have a legal Formation."
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 02059.page

"You can't have special Crimson Slaughter possessed unless you make the Detachment specifically a Crimson Slaughter Detachment (the CS rules allow you to make any CSM Detachment a CS Detachment). You can't pick and choose around that. Either the entire Detachment is CS or none of it is.
If you make it a Crimson Slaughter Detachment you can't take any models with VotLW, which means you can't take a Daemon Prince, which means you don't have a legal Formation."
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... 02059.page
Ibland får man helt enkelt välja... ha kaka eller äta kaka...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jag hänger inte riktigt med vad det innebär med supplements och formations. Kan man kombinera hur som helst? Crimson Slaughter med formationer från Traitors Hate? 
- Simpilicious
Ja jag tror att man kan köra en traitorshate formation som cs. Eftersom "any detachment can be a crimson slaughter detachment". Undantaget som bekräftar regeln är när det står "this is a black legion formation" i restrictions på formationerna i black legion supplementet.
T.ex. kan formationer som kommer från farsight enclaves boken/mont'ka spelas som vanilla tau då det inte står utskrivet "this is a farsight enclaves formation"
T.ex. kan formationer som kommer från farsight enclaves boken/mont'ka spelas som vanilla tau då det inte står utskrivet "this is a farsight enclaves formation"
Simon Gulve
December 2017
December 2017