Ojojoj, vilket huvud!
Ismenos galenskaper
-
Elevatorlake
Re: Ismenos galenskaper
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
-
Elevatorlake
jag har blivit sugen på att prova måla lite med enamelfärger. Mr color verkar ju inte direkt lätt att få tag i och tamiya verkar ha ett ok utbud, ser även att du har en del tamiya i bakgrunden. Finns det någon anledning att köra mr color eller ä rdet lika bra att använda tamiyas enamellinje?
Edit: en till nybörjarfråga i den här japanska färgdjungeln
Gunze sangyo verkar finnas på rebell hobby och det verkar vara företaget som tillverkar mr color men det verkar inte vara mr color-färger de säljer. Funkar de lika bra för en mindre kräsen nybörjare tror du?
Edit: en till nybörjarfråga i den här japanska färgdjungeln
Welcome to the djungle!Elevatorlake skrev:jag har blivit sugen på att prova måla lite med enamelfärger. Mr color verkar ju inte direkt lätt att få tag i och tamiya verkar ha ett ok utbud, ser även att du har en del tamiya i bakgrunden. Finns det någon anledning att köra mr color eller ä rdet lika bra att använda tamiyas enamellinje?
Edit: en till nybörjarfråga i den här japanska färgdjungelnGunze sangyo verkar finnas på rebell hobby och det verkar vara företaget som tillverkar mr color men det verkar inte vara mr color-färger de säljer. Funkar de lika bra för en mindre kräsen nybörjare tror du?
Egentligen är Mr.Color lackfärger och inte enamel. Jag har inte orkat gräva mig ner i skillnaderna djupare, men de beter sig väldigt olika. Jag har testat lite med Tamiya just för att de är så lätta att få tag i, men tycker inte de funkar lika bra. Framförallt är de mer "sårbara" för tuff vädring och de får inte samma sköna "målad metall" yta som Mr.Color imho.
Gunze gör en massa olika färger, men Mr.Color finns i mängd på super-hobby, länk nedan. Billigt och snabb service.
Det luriga (och hela grejen) med lackfärgerna är att de späds med thinner. Man tunnar ut och målar många lager. Viktigt att tänka på är ett inte måla över för snabbt, då släpper färglagret under. Det kan man använda för att skapa avskavd färg, vilket jag gör hela tiden....
Att måla med lackfärger är nåt helt annat än akryl, det tar tid att ställa om och glömma mycket av det man lärt o lära om.....
http://www.super-hobby.se/
-
Elevatorlake
Ser ut att passa fint! 
Får jag fråga vad du kör med för primer? Kör du mr surfacer eller något annat? Vore skönt med spray som primer känner jag, tråkigt att penselmåla hela med grundfärg
Får jag fråga vad du kör med för primer? Kör du mr surfacer eller något annat? Vore skönt med spray som primer känner jag, tråkigt att penselmåla hela med grundfärg
- stormshaft
Underbart och snyggt! Dina matta färger, smuts, slitage och "udda" färgval (ur GW-synvinkel) gör att modellerna känns jävligt fräscha, som om man inte sett modellen tidigare.
Och med fräsch menar jag inte rena, men det är rätt uppenbart.
Helt vanlig matt svart. Brukar köpa på Mekonomen. Heter den Hagmans kanske?Elevatorlake skrev:Ser ut att passa fint!
GW är bra, Vallejo gillar jag inte.
Tack!stormshaft skrev:Underbart och snyggt! Dina matta färger, smuts, slitage och "udda" färgval (ur GW-synvinkel) gör att modellerna känns jävligt fräscha, som om man inte sett modellen tidigare.
Har ju en faiblesse för det smutsiga....
Hämtar min inspiration för färger från Maschinen Krieger, Kallamity och tidiga GW som John Blanche-the master himself.
-
Elevatorlake
Tack för tippsen och gott nytt år!Ismeno skrev:Helt vanlig matt svart. Brukar köpa på Mekonomen. Heter den Hagmans kanske?Elevatorlake skrev:Ser ut att passa fint!
GW är bra, Vallejo gillar jag inte.
Riktigt häftig målarresa att följa. Ska bli kul att se bjässen färdig. Gott Nytt Målarår!