Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Katarsis »

Räkna med inom en vecka i alla fall. Och Hive Guards kommer inte ge mer än -6 i nya versionen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Leidermark

Inlägg av Leidermark »

I förra nids kompen fick man minus för antalet termaganter samt hormagaunter i sina enheter, -1 för varje del av 10. Visst som tidigare påpekats att de suger, men vitsen är ju inte alltid att de ska åstadkomma någon direkt skada utan vara i vägen med sin "massa" och skydda mer utsatta enheter med coversave, "chargecover" osv. Det känns i nuläget lite udda att man kan spela med en 30 enhet hormagaunter (180p) för -1 i komp... Detta bidrar till att man kan spamma med stora enheter utan något kompminus samt ge de utsatta enheterna det efterlängtade skyddet de vill ha. Säger öka minuset som ni hade i den gamla varianten.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

efter att ha spelat lite mer med/mot så tycker jag:

Hiveguards: second unit -5 third unit -10
Tervigorn: -5

Warriors kanske är aningen för hårt straffade.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Nefrums skrev:efter att ha spelat lite mer med/mot så tycker jag:

Hiveguards: second unit -5 third unit -10
Menar du då utöver minuset per gåbbe?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

ja.

eller bara öka minuset per styck.. men jag gillar eskalernade minus..
hiveguards borde i alla fall ge mer minus än zonatroper.. hade zonatroperna haft 24 range och inte krävt LoS eller psykiktest hade de varit lika bra som hiveguards, men inte som det är nu..

Jag spelade en stenhård ig arme med komp strax över 30 och blev helt överkörd av en komp drygt 50 tyranid arme.. med 9 hiveguards och 2 tervigorns..

tervigons borde verkligen inte ge mindre kompstraff än de i snitt 2.1 termagantenheter man får på köpet..

egge

Inlägg av egge »

Jag tror att det är bättre med 6 hive guards och 3 zoanthropes så jag kan nog se att andra och tredje hive guarden ger -5 per enhet och inte -5 och -10.

Med jeppas förslag så ger 9 hiveguards (om det är -3/st) -42 i komp. Och mitt -37 har man med 6 hive guards och 3 zoans blir det -32.

Tervigonen i sig är inte så bra men jag kan se att man ger extra minus för magierna. Catalyst verkar vara players choice så den magin kanske skall ge lite extra minus?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Håller med om att eskalerande minus är bättre.
1 Tervigon är inte något märkvärdigt, en välutrustad tervigon bidrar ju med sina wounds ca -13KP vilket är lagom.
Den andra tervigonen man tar gör dock listan mycket argare och borde ge ytterligare några minus, indirekt gör den ju det då man ökar totala monsterwoundsen med 6, men tycker nog fortfarande inte det är tillräckligt.

Hive guards borde imo inte ge mer minus per enhet utan isf mer minus per model, nånting som -2 för 3e och 4e hive guarden, och -3 för den 5e och 6e eller något i den stilen.
Tycker det är fel att det ska vara mycket mer värt att ha en stor enhet istället för flera små, fördelen med att ha många enheter blir inte större då eliteslotsen är så värdefulla i nidslistan.
Annars gillar jag förslaget att de ska ingå i MC woundsen, dock kanske man borde öka så att vart 22a wound ger -2 istället för vart 20e.

+ ta bort harpyn från MC wounds, den är aldrig värd sina poäng och komp när den bara gör att man får ta mindre bra saker om man offrar sig för att ta med skiten.
T5 utan eternal warrior är bara inte värt det.

Catalyst ligger redan på -3 KP vilket imo är lagom kompat, vet inte vad andra listor betalar för feel no pain, men om den blir dyrare är det nästan värt att skippa den och/eller ta onslought istället.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

en tervigon är drygt 3 billiga scoringenheter, och catalyst är sjukt bra.

Jag tycker inte att MC woundsen fungerar ricktigt i och med att de olika MC är så olika bra..

Tervigorns är sjukt bra.
Hive tyrants, Trygons och Tyranofex är ok
Mawlocs, Harpys och Fexar bara suger..
Att alla wounds på dessa skulle ge lika mycket minus funkar inte helt bra..

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Nefrums skrev:en tervigon är drygt 3 billiga scoringenheter, och catalyst är sjukt bra.

Jag tycker inte att MC woundsen fungerar ricktigt i och med att de olika MC är så olika bra..

Tervigorns är sjukt bra.
Hive tyrants, Trygons och Tyranofex är ok
Mawlocs, Harpys och Fexar bara suger..
Att alla wounds på dessa skulle ge lika mycket minus funkar inte helt bra..
Woundsminuset är ju för att om man har många T6 wounds som i sig är lite som "många bilar-minuset". Det är väl bättre att ha det så och sen parera utfallet med - eller + på de individuella typerna ex, extra - på Tervigon och hiveguards och + på fex o harpy m.m.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Catalyst ligger redan på -3 KP vilket imo är lagom kompat, vet inte vad andra listor betalar för feel no pain, men om den blir dyrare är det nästan värt att skippa den och/eller ta onslought istället.
För BA talas det ju om någonstans mellan -10 och -25 för FNP som man kan ge till andra enheter. Nobz får -1 per gubbe i enheten, -2 om de är på cyklar.

Skriv svar