Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Arrack

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Arrack »

Tjohej. Grymt jobbat med mallen i vanlig ordning. Jag har lite funderingar.

Bör inte swooping Hanks påverkas av faq som säger att man bara får använda en granat i närstrid?

Och så reagerade jag på neophyte Hybrids hos GSC.. Jag är inte superinsatt, men -4 för 10 Killar med lasguns? Jag fattar att ambush är bra och så. Men där är redan ett separat minus för det. Eller har jag bara missat något uppenbart? -4 för 50p känns... Svårt att motivera.

Keep it up! Tack för mig!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Arrack skrev:Bör inte swooping Hanks påverkas av faq som säger att man bara får använda en granat i närstrid?
Jo, dom borde nog lättas lite helt klart.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Varför kompar C3 och C4 lika lite på Horrors?

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Man väljer maginivå för hela armén. Har man c3 i armén kostar Horrors c3 för att de lägger till charges som en c3a kan använda.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Asplund skrev:Varför kompar C3 och C4 lika lite på Horrors?
För att dom inte kan ta class4 magier.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Montrovant

Inlägg av Montrovant »

Är nyfiken på resonemanget bakom den ganska drastiska höjningen på Illic Nightspear. Om någon har tid och ork att dela med sig. :)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Då ska vi se. Ska försöka svara på alla frågor som inte redan besavarats.

@Youndi
DG är resor bättre än de andra. Delar upp de olika bonusarna för att bättre visa hur det är tänkt.
De får:
- +1 thoughness & Fnp (detta är typ samma som decurion för crons. där av -1 per 3 modeller)
- Fearless (nice)
- -1 init (irrelevant)
- Relentless (-1per heavy weapon, inget konstigt med det. Att tappa alla nackdelar med bra vapen är bra)
Kan tillägga att i jämnförelsen mellan DG & IW så har DG dubbelt så bra fnp som eskaleras av högre T. Egenskaperna förstärker varandra.

Sedan blandar du in vectorium i det hela med. Detta är en bra formationer som ger:
- Reroll 1or på fnp
- Stealth mot skytte från längre avst än 18"

De extra -5en tillkom sedan för att -1/3 modeller nästan kändes lite lite(+1 T är stort!), och -1/2 modeller vart för hårt. Detta tillsammans med fearless kändes som ~ -5(kan komma att ändras).

@Jacke
Anar jag visst ironiskt missnöje? Förslag på hur det hela ska se ut?
Magnus är riktigt bra & 2+ med reroll ska kompa.
Eller menar du att de är för billiga? Ironi & syftnignar går lätt att utläsa ur ett samtal, det är svårare ut en text.

@Edvinsson
Inte alla som spammar singel-obbar... Men ja, det är för hårt. Eskaleringen borde _till_viss_del_ flyttas över på ökande antal modeller. Ska kika på det.

@Montrovant
Det finns alltid tid :)
Det är för att infiltrate har blivit bättre för ICs numera. De får deploya vanligt och han kan nu alltså ställas ut med en annan enhet och dela med sig av sina övriga buffar(+ cover). Tidigare vart han TVUNGEN att infiltrera.

@alla er som hittar semantiska fel
Tack för att ni påpekar, man blir snabbt ordblind... Svarar ert i klump med ett tack och löfte om att det ni finner ska åtgärdas.

Fortsätt komma med kommentarer. Målet är att spika mallen inom nån vecka, men för att det ska vara möjligt måste så många som möjligt tycka till, ifrågasätta och ha åsikter.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Youndi

Inlägg av Youndi »

refabricated skrev:Då ska vi se. Ska försöka svara på alla frågor som inte redan besavarats.

@Youndi
DG är resor bättre än de andra. Delar upp de olika bonusarna för att bättre visa hur det är tänkt.
De får:
- +1 thoughness & Fnp (detta är typ samma som decurion för crons. där av -1 per 3 modeller)
- Fearless (nice)
- -1 init (irrelevant)
- Relentless (-1per heavy weapon, inget konstigt med det. Att tappa alla nackdelar med bra vapen är bra)
Kan tillägga att i jämnförelsen mellan DG & IW så har DG dubbelt så bra fnp som eskaleras av högre T. Egenskaperna förstärker varandra.

Sedan blandar du in vectorium i det hela med. Detta är en bra formationer som ger:
- Reroll 1or på fnp
- Stealth mot skytte från längre avst än 18"

De extra -5en tillkom sedan för att -1/3 modeller nästan kändes lite lite(+1 T är stort!), och -1/2 modeller vart för hårt. Detta tillsammans med fearless kändes som ~ -5(kan komma att ändras).
Okay. Det kan hända att jag har missat något här därför fortsätter jag fråga. Fråga alltså, inte gnälla eller be om ändringar :)

1. +1 T kommer från MoN som DG måste ta. Vissa enheter (bikes, Lords m.fl.) kompar för detta även om de är i DG, andra (havocs, CSM m.fl) gör det inte. I visa fall kompar jag alltså två gånger för MoN (först för enheten sedan 1 per 3) i vissa fall inte. Är det korrekt?
2. FnP kompas också två gånger? En gång 1 per 3 och sedan ytterligare en gång per unit. Är det korrekt?
3. Hur kan -1 Initiativ vara irrelevant? Om jag chargar en enhet SM och de dödar 3 gubbar på steg 4 så missar jag ju 9 attacker när det är min tur.

Ursäkta om det är dumma frågor :oops:

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

-1 initiativ är inte irrelevant men har väldigt mycket mindre negativ påverkan än deras positiva buffar. +1T och FnP på hela armén är rätt galet, och enheter som lords och bikes blir bara ännu bättre av att få FnP. När jag satt och läste legions så var det DG som direkt poppade för mig som troligen den starkaste i boken och är saker bättre så lär de ju också kompa mer ;)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Youndi
Det finns inga dumma frågor och ska VI kompa enheter NI ska spela med så ska vi, enligt mig, motivera det tillfredställande.
1; Som Neth_Oni sa, vissa enheter straffas dubbelt, andra inte. Det är eftersom bikes & lords har riktigt gott med nytta av det. Ja, det blir kanske lite kaka på kaka, men det är så bra. I synnerhet på enheter som stiger till T6.
Så ja, double-dippingen på bikes, Lords är avsiktlig.

2; FnP straffas 2ggr OM du spelar med "Vectorium"-formationen. En gång för att alla dina enheter får FNP, andra gången för att de får rerolla 1or i "Vectorium". Detta är för att vi vill man ska kunnaspela Warband, CAD eller annat detach UTAN att betala komp för fördelar som Vectorium ger.

3; Åter som Neth_Oni sa, i sammanhanget är förlusten av Initiativ lika irrelevant dålig som t.ex. +1 LD & hatred Spacemarines som Veterans ger. De påverkar båda listan, men inte så mkt att det föranleder komp-ändringar.
Initiative är generellt den minst värdefulla "grundegenskapen" och spelar väldigt sällan roll. I synnerhet som enheterna blir fearless och inte kan springas ned. Och skall man slåss MEQ vs MEQ så är +1 T mkt mkt mkt mer värt än -1 I är dåligt.

Hoppas jag är utförlig nog i svaren, annars får du fråga igen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar