Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

@Simpilicious
1;
För vissa IC:s ja, t.ex. Nightlords kommer med stealth eller annan buff som 'smittar'. Dessa ska räknas, men andra ska inte göra det. Kommer korrigera de som inte tillför ngt.

2;
Den ska updateras.

3;
Se trögers svar om genestealer-gubbar.

4;
Nej, kakafoni ska inte stå med på 2 ställen. Tills vidare kan man frånse från det som INTE är listat under Emperors Chlidren-entryt.

5;
Missiler of rubics är noterat

6;
Iconerna är bra och det var fel att de inte kompade tidigare. Du måste inte köpa fearless, du måste inte köpa reroll på charge-range, men vill du så kostar det :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Antar att missilerna på rubics har hamnat på fel rad bara.
De står på rubics, men inte på terminators. När jag byggde lista nu så räknade jag missilernas minus på rubics på terminators istället.

Bra jobb med nya mallen!
Människomat, till exempel spannmål.

mtz

Inlägg av mtz »

Exalted sorcerer ser väldigt konstig ut i mallen. Skall en lvl 3 kompa 50?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

mtz skrev:Exalted sorcerer ser väldigt konstig ut i mallen. Skall en lvl 3 kompa 50?
Ser vad du menar. Nej, det ska den inte :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

DHettNeck skrev: Nej, det är där med flit (som på alla trollisar) för att framtidsäkra för ny skolor eller att en skola byter klass.
Aha, då förstår jag tillslut :oops:

Laughing God

Inlägg av Laughing God »

Skulle återigen vilja slå ett slag för komplättnad om man vill köra enbart Harlequins.
I ett meta där allt som skjuter tokgynnas och där överlevnad i närstrid till stor del hänger på stor fysik och tunga rustningar (majoriteten av motståndet på turneringar), så spelar det ingen roll om 16,67% av träffarna kan bli av arten flufftuffa. Är du en T3 unit med 33,33% per skott att överleva arméer som dänger iväg i snitt 50 skott/turn så kommer dina units dö som flugor.
En önskan om man nu skulle vilja köra enbart Harlequins vore ett komp plus i stil med Heroes Path fast på kanske +10/15pts. Två Mascues med vardera 3x6 units med blandade vapen uppgraderingar, två starweavers/mascue, de obligatoriska voidweavers samt kanske två death jesters och en lvl 1 Shadowseer kompar in på 18 och 1500pts. Vilken marine lista som helst på samma nivå spöar Harlequins en molnig dag.
När aktuella turneringar närmar sig och föreningsvänner speltestar listor så är kompskillnaderna kännbara.
Skulle ni kunna återigen fundera på någon sorts balansjustering?
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Montrovant

Inlägg av Montrovant »

Har en fundering kring eldar jetbikes.
Jag är helt på det klara med att windriders är bland de bästa (de absolut bästa?) troop-alternativen i 40k, av några olika anledningar:

De är (oftast) obsec - kostar extra.
Man kan ha många av dem - kostar extra.
De kan ha rätt hårda skjutvapen - kostar extra.
De kan ha en warlock - kostar extra (trots att de bara spränger sig själva - nej jag är inte bitter)

Om man bortser från dessa fyra punkter, som alltså har egna komptillägg så är en trupp shining spears vassare än windriders på flera sätt - ändå kompar de mindre, både i sig och i relation till poängkostnaden. Är det på grund av konkurrensen i fast attack-slottarna?

Jag drömmer ibland om att köra en craftworld warhost med en windrider-formation som core. Men jag har svårt att motivera kompen för den tredje obligatoriska truppen, särskilt som de då inte är obsec. Jag kanske är ute och cyklar, men det känns väl tufft. :)

Newyn

Inlägg av Newyn »

SW (troligen andra astartes också)
Land Raider (av olika typer) och Land Speeder.
"-2 multimelta"
Står på "weapons"
"-1 (-2 if on relentless model)"

Eftersom vechicles är relentless behövs inte den på Land Raider/Speeder.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

fauh

Inlägg av fauh »

Idé om att höja kompen på 3e Vindicatorn i Linebreaker Formationen? Tycker att -5 i straff för jätteplattan med Ignores Cover är ganska vekt. (Och i samma andra så undrar jag om -3 för Fast på vindicators verkligen är befogat. Är 6" extra movement verkligen såpass hårt? -2 kanske?)

Drejan

Inlägg av Drejan »

refabricated skrev:@Drejan
Vår bedömmning är att +1 T är värt ~ -4 i komp. Att man sedan kan boosta är en bonus, men inte så stor att det borde kompa mkt mer.
Hur farbror tar sig fram påverkar ju inte hur arg fisten blir :D (pyttelite kanske)

En annan mindre orsak till att bike vs jumppack inte i detalj avgör hur mkt fist kompar är att det skulle göra väldigt liten skillnad och att mallen skulle bli pilligare. Ngt den redan är så det räcker och blir över. Här får smidighet vinna över rättvisa.
Okej tack för svar, det låter rättvist!

Det jag menade med fisten var inte att farbrorns färdmedel avgjorde hur arg hans fist blir utan hur ledsen han blir när han blir slagen av en annan farbrors fist. När en captain med jumppack får ett fistslag på sig så blir det instant death, däremot en på bike klarar sig undan det ödet. Modeller där slagen i close combat är s10 är mycket mer sällsynt än s8. Men ja detta kan bli för pilligt och något man får spela runt. I marine-mot-marine matcher kan det dock i mitt tycke ha en större påverkan än vad 4 komp ger. 8-)

Skriv svar