+1patrik thoren skrev:Ni som jobbar med mallen skall ha en stor eloge för ert arbete!
Har bara några funderingar när det gäller Ork´s.
De verkar inte kollat på ett tag så lägg en stund på det.
Här är några ex. på lite saker som är skevt enl. mig.
5 st Meganobz utan killsaw kompar -18 och ja de har alla sina fördelar… men de har ingen inv-save tar man tex. 5 st Ass-Termosar med hammare och sköld kompar de -11 med sina fördelar som är mycket bättre än Mega nod´s enligt mig.
4 st Ass-Centar kompar ju lika mycket som 4st Meganobz och de har T5….lite skevt eller är de andra fel kompade.
14 kommandos har en 6+ kompar -6
10 Scout´s har en 4+ kompar -6
osv....
Varför jag just har jämfört med SM är för det är en stabil Codex enligt mig och många andra.
Så var snälla att ta en titt på Ork mallen och tack på förhand.
Med vänliga hälsningar
Putte
Kompmallen v2.0 - Beta
Moderator: DHettNeck
Re: Kompmallen v2.0 - Beta
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
@Montrovant
Jag har spelat väldigt mkt med jetbikes och de är verkligen så bra som kompen anger. Förmågan att kunna ställa gubbar var man vill inom 48" är magisk. Tyvärr gör det det ganska svårt för jetbikespelare i kompat
@Fauh
Man måste investera mkt poäng i 3 bilar. För att få stor-plattan ska alla kunna skjuta och nå. Dvs, FI ska ställa gubbar inom räckvidd samt låta bli att shake:a en bil osv osv. 3an vindis är knappast överrepresenterad i spel och den känns verkligen inte obalanserad.
@Putte
Point taken.
Jag har spelat väldigt mkt med jetbikes och de är verkligen så bra som kompen anger. Förmågan att kunna ställa gubbar var man vill inom 48" är magisk. Tyvärr gör det det ganska svårt för jetbikespelare i kompat
@Fauh
Man måste investera mkt poäng i 3 bilar. För att få stor-plattan ska alla kunna skjuta och nå. Dvs, FI ska ställa gubbar inom räckvidd samt låta bli att shake:a en bil osv osv. 3an vindis är knappast överrepresenterad i spel och den känns verkligen inte obalanserad.
@Putte
Point taken.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Så har det INTE spelats när jag har mött det... Om det är så det ska spelas så förstår jag det. Som jag fick höra det så räcker det med att en når och då är det gaaaanska mycket bättre.refabricated skrev: @Fauh
Man måste investera mkt poäng i 3 bilar. För att få stor-plattan ska alla kunna skjuta och nå.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej, alla måste kunna skjuta på målet för att göra en combined fire, når man inte kan man ju inte skjuta på målet.fauh skrev:Så har det INTE spelats när jag har mött det... Om det är så det ska spelas så förstår jag det. Som jag fick höra det så räcker det med att en når och då är det gaaaanska mycket bättre.refabricated skrev: @Fauh
Man måste investera mkt poäng i 3 bilar. För att få stor-plattan ska alla kunna skjuta och nå.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Montrovant
Det är möjligt att det är så. Men, med risk för att skjuta mig i foten, är inte Shining Spears för lågt kompade isf? De kan ju göra allt som ouppgraderade windriders kan (förutom att vara obsec) och mer.refabricated skrev:@Montrovant
Jag har spelat väldigt mkt med jetbikes och de är verkligen så bra som kompen anger. Förmågan att kunna ställa gubbar var man vill inom 48" är magisk. Tyvärr gör det det ganska svårt för jetbikespelare i kompat![]()
Tjenare! Ny är på svenska förtiotusen!
Jag har observerat att detta är en mall som används i de svenska turneringarna. Jag tycker det är roligt med nytänk men jag tycker denna verkar ganska komplex, är det inte bara lättare att använda de vanliga reglerna istället? Känns som en stor inlärningskurva för att använda mallen.
Hälsningar Göran Bedoire
Jag har observerat att detta är en mall som används i de svenska turneringarna. Jag tycker det är roligt med nytänk men jag tycker denna verkar ganska komplex, är det inte bara lättare att använda de vanliga reglerna istället? Känns som en stor inlärningskurva för att använda mallen.
Hälsningar Göran Bedoire
Det är långt ifrån alla turneringar som använder mallen. Testa att göra listor som vanligt och så kollar du bara hur de ligger i mallen när allt är klart. Spela utan mallen med kompisar på klubben och ta råd av dem om hur mallen funkar. I början kan det verka som om ens eget lag blir strypt rejält, men så känner alla i början, oavsett lag.Gotteborg skrev:Tjenare! Ny är på svenska förtiotusen!
Hälsningar Göran Bedoire
Ja' än't bittä'!
Jag kan förstå att mallen kan ses som komplex och onödig vid första anblick. Om du däremot spelat 40k helt utan begränsningar (förutsatt att din motståndare byggt det bästa han kan komma på, någon som kanske inte sker hemma vid spelbordet men definitivt på turnering) så förstår du rätt snabbt att de listorna är väldigt oförlåtande. Jag säger inte att den delen av spelet är sämre men de matcherna kan vara över på 30minuter om motståndaren gör fel eller ställer upp en sumpar lista. 40k listor utan några restriktioner är verkligen så volatila numera. (och det är inte så jag personligen föredrar att spela spelet)
Slutligen vill jag säga välkommen till hobbyn (eller communityn om det är en gammal källarspelare som letat sig fram
)
Vill du spela turneringar utan restriktioner så finns det sådana turneringar också, mer frekvent på östkusten än på västkusten.
Är det så att du bestämmer dig för att vilja spela en turnering med kompmall så svarar vi gärna på frågor och det finns säkert ett antal personer som gärna ställer upp och kontrollräknar komp osv.
//Per
Slutligen vill jag säga välkommen till hobbyn (eller communityn om det är en gammal källarspelare som letat sig fram
Vill du spela turneringar utan restriktioner så finns det sådana turneringar också, mer frekvent på östkusten än på västkusten.
Är det så att du bestämmer dig för att vilja spela en turnering med kompmall så svarar vi gärna på frågor och det finns säkert ett antal personer som gärna ställer upp och kontrollräknar komp osv.
//Per
Jag är inte så säker på Vindicators alltså...
Från boken: "...contains 3 vindicators tha can all fire their demolisher cannon...". Ok, så inga shaken eller weapon destroyed får vara med. MEN....
"...nominate one unit to be the firer. The firer's demolisher cannon changes type....." Betyder verkligen det alla alla tre måste vara i räckvidd, ha line of sight osv? Verkar som om all eld kommer ur ett rör om ni frågar mig.
Från boken: "...contains 3 vindicators tha can all fire their demolisher cannon...". Ok, så inga shaken eller weapon destroyed får vara med. MEN....
"...nominate one unit to be the firer. The firer's demolisher cannon changes type....." Betyder verkligen det alla alla tre måste vara i räckvidd, ha line of sight osv? Verkar som om all eld kommer ur ett rör om ni frågar mig.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Om du inte är inom range +LoS så kan du ju inte skjuta, så då uppfyller du ju inte kravet som du själv angett.Youndi skrev:Jag är inte så säker på Vindicators alltså...
Från boken: "...contains 3 vindicators that can all fire their demolisher cannon...". Ok, så inga shaken eller weapon destroyed får vara med. MEN....
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis