Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Halvar

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Halvar »

Jag är på youndis sida, det står inget om att man måste kunna skjuta på det målet, bara att man måste kunna skjuta. Det står inget i den där texten som citerats om att de två vindicators som inte är "the firer" får skjuta sina egna vanliga vapen heller.

Har inte den codexen i närheten, men hur var gamla fire prism reglerna skrivna? Jag minns att de måste se den nästa prisman, och det stod något om att man måste kunna skjuta eller att vapnet ska fungera. Någon som kan kolla?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:Jag är på youndis sida, det står inget om att man måste kunna skjuta på det målet, bara att man måste kunna skjuta. Det står inget i den där texten som citerats om att de två vindicators som inte är "the firer" får skjuta sina egna vanliga vapen heller.

Har inte den codexen i närheten, men hur var gamla fire prism reglerna skrivna? Jag minns att de måste se den nästa prisman, och det stod något om att man måste kunna skjuta eller att vapnet ska fungera. Någon som kan kolla?
Där skulle ju supporten ha LoS till skytten inte målet.

Nej det står inget om att dom måste nå, men det är ett krav för att kunna skjuta alls, så det behöver inte skrivas ut. Så har det iaf tolkats hittills på turneringar som jag varit på och så tolkar mallgruppen det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

Det jag tänker på är skrivningen om huruvida vapnet måste fungera eller kunna skjuta. För om det står att man måste kunna skjuta med vapnet så borde det samtidigt stå något i stil med "but need to be able to draw line sight to, and be in range of, another friendly fire prism instead of an enemy unit."
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:Det jag tänker på är skrivningen om huruvida vapnet måste fungera eller kunna skjuta. För om det står att man måste kunna skjuta med vapnet så borde det samtidigt stå något i stil med "but need to be able to draw line sight to, and be in range of, another friendly fire prism instead of an enemy unit."
Läs stycket "Which models can fire" i regelboken. Det står väldigt tydligt att man måste ha range till en model som också är inom LoS för att kunna skjuta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

+1 på Tröger.
Imo inget att snacka om i detta fallet.

Med det så får vidare disskusioner om formationen hanteras i regeldelen av forumet. Denna tråden är till för att utveckla kompmallen. Om det senare framkommer i REGEL-tråden att formationen bör funka på annat sätt så tar vi ny ställning till det.

Men försök hålla denn tråden ren från regel disskusioner.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:+1 på Tröger.
Imo inget att snacka om i detta fallet.

Med det så får vidare disskusioner om formationen hanteras i regeldelen av forumet. Denna tråden är till för att utveckla kompmallen. Om det senare framkommer i REGEL-tråden att formationen bör funka på annat sätt så tar vi ny ställning till det.

Men försök hålla denn tråden ren från regel disskusioner.
+1

Ang. De nya BA relikerna så vet jag att vi pratat om det innan Olof men jag tar upp det igen.

De nya relikerna går bara att ta på en Death Company Chaplain och han kommer i grund med en Inferno Pistol (som har betalt för i poäng. Detsamma gäller hans fina Jump Pack.

Guardians Blade är en ett powerssword med AP2 och Armorbane men -1 attack för 30 poäng. Jämför med Valors Edge som ett power sword med AP2 för 20 poäng. De borde kompa samma tycker jag. Baals Vengeance är en handflamer med poison 4+ men den ERSÄTTER hans existerande inferno picka dvs du betalar 15 poäng + 20 poäng för att byta inferno pickan mot en AP6 flamer med poison 4+. Komp 0. Detsamma gäller Fyrestorm som egentligen enbart ger din inferno pistol +6" och mastercrafted för 25 poäng. Dvs vi snackar om en mastercrafted meltagun med +1 attack för 40 poäng. Jag vettefan om det ska kompa extra (Då death company chappen redan betalar komp för att han har en inferno pickadoll)

F.ö så kan inte BA techmarines köpa cykel vad jag vet men de kan köpa Jump Pack.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Mortarion skrev:Några frågor/påpekanden

BA:
- Vad kompar en Baal Strike Force? (Alltså den detachment som står i BA-codexen.) Eftersom den inte står med antar jag 0, men det kan nog vara bra att skriva upp den. Eftersom vissa formationer som ger 0 står med kan det se konstigt ut om andra inte gör det.
- Samma sak med 10th Company Ambush Force.
- "Lost Brotherhood Strike Force: -3 each Land Raider and each non-infantry unit (excluding independent characters)" Varför står Land raider uppräknat specifikt? Den är ju en "non-infantry unit". Eller är tanken att fordon inte ska räknas med i "non-infantry unit"? Om de ska räknas med kan jag tycka att man borde undanta Stormravens och Drop pods, eftersom de inte påverkas alls av formationen.
- "Storm Rave Squadron" låter som en formation för DE Hellions. Blood Angels håller inte på med att ta droger och dansa hela natten, viftandes med lyspinnar! (Formationen heter Stormraven Squadron.) ;)
- Den dåliga varianten av Archangels Orbital Intervention Force finns inte i WD47, utan i Shield of Baal: Exterminatus.

DE:
- Även här saknas en del formationer som jag antar ger 0. Scarlet Epicureans, Scalpel Squadron och Covenite Fleshcorps.
Det var nog dumt av mig att blanda frågor och påpekanden, eftersom frågorna lätt kommer bort då. Men två saker skulle jag fortfarande vilja ha svar på.
(Ursäkta om jag tjatar...)

Den första är vad som gäller för de detachments/formationer som inte står med. Normalt gäller ju att saker som inte står med i mallen inte får användas när Swe-kompen används. Men så är väl inte tanken här? Eller?

Och det andra är hur minuset för Lost Brotherhood Strike Force fungerar. Är tanken att fordon (bortsett från Land raiders) inte ska räknas med eller inkluderas alla enheter utom Infantry?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Mortarion skrev: Den första är vad som gäller för de detachments/formationer som inte står med. Normalt gäller ju att saker som inte står med i mallen inte får användas när Swe-kompen används. Men så är väl inte tanken här? Eller?

Och det andra är hur minuset för Lost Brotherhood Strike Force fungerar. Är tanken att fordon (bortsett från Land raiders) inte ska räknas med eller inkluderas alla enheter utom Infantry?
Formationer/detachments som kommer från codex/supplement som är inkluderade i mallen kompar ±0 om dom inte är utskrivna, detta var ett sätt att spara väldigt mycket plats i mallen till en början, men vi har senare börjat tumma lite på detta och skrivit ut mer och mer ±0 saker.

Vi kollar på Strike Forcen, men ja, tanken är nog att endast LR skall räknas av fordonen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

PSS

Inlägg av PSS »

Fundering kring komp och Tyranids

Imallen står det nu

Termagaunt Brood -3

- 1 for every 10th devouerer (-2 if tyrannocyte in army).

Jag antar att det syftar till om man lastar en tyrannocyte med termagaunts beväpnade med devouerers? Om det är det som avses borde det då inte endast vara -2 om man har en brood som ryms i en tyrranocyte? Dvs om man har en brood med 21-30 termagaunts så kan man inte lasta in dem i tyrannocyte och då borde de inte kompa -2 för den 20e och -2 för den 30e devouerern.

Om detta stämmer borde man ändra wordingen på -2 if tyrannocyte in army för att visa detta
Senast redigerad av 1 PSS, redigerad totalt 21 gånger.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

DHettNeck skrev:
Mortarion skrev: Den första är vad som gäller för de detachments/formationer som inte står med. Normalt gäller ju att saker som inte står med i mallen inte får användas när Swe-kompen används. Men så är väl inte tanken här? Eller?

Formationer/detachments som kommer från codex/supplement som är inkluderade i mallen kompar ±0 om dom inte är utskrivna, detta var ett sätt att spara väldigt mycket plats i mallen till en början, men vi har senare börjat tumma lite på detta och skrivit ut mer och mer ±0 saker.

Vi kollar på Strike Forcen, men ja, tanken är nog att endast LR skall räknas av fordonen.
OK. Tack för svar!

Skriv svar