Jag gissar att 2000 poäng då var ungefär som 1000-1200 poäng idag. En Land Raider kunde kosta 500p om du tog alla uppgrades.Elevatorlake skrev:Just ja, visst fick man typ +1 ws eller något sådant?
Och om jag kommer ihåg rätt hade man mycket färre modeller på 2000 poäng än man har i dagens 40k för motsvarande poäng? Bara det gör ju att det går mycket snabbare.
Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
-
Elevatorlake
Och den var rätt hård då om jag kommer ihåg rätt? Jag har ett minne av att armour penetration bestod av en fistful of dice och innehöll allt från t3 till t20 och allt däremellan?Jonas skrev:Jag gissar att 2000 poäng då var ungefär som 1000-1200 poäng idag. En Land Raider kunde kosta 500p om du tog alla uppgrades.Elevatorlake skrev:Just ja, visst fick man typ +1 ws eller något sådant?
Och om jag kommer ihåg rätt hade man mycket färre modeller på 2000 poäng än man har i dagens 40k för motsvarande poäng? Bara det gör ju att det går mycket snabbare.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Ja, S + damage (antalet wounds) + D6 + tärning baserad på styrkan där 1-4 var ingenting, s10 var en D20 eller något sånt. Lite krångligare än nu.
Ja' än't bittä'!
Jonas skrev: En Land Raider kunde kosta 500p om du tog alla uppgrades.
Inte till Blood Angels iaf.. 220p med TL lascannons på sidorna och TL Heavy Bolters ovanpå, +5p för frag/blind granater. (har fortfarande Codex: Angels of Death)
Vanliga gubbar kostar däremot multum och köps bara i fulla 10-manna squads.
Tactical squad med 10 gubbar, 300 poäng, +9 för meltagun, +45p för Missile Launcher och +10p för sergeantens powerfist = 364 poäng.
Assault squad med jump packs och boltpistol/chainswords, 10 gubbar, 370 poäng.
Devastators 300p, 6 bolters och 4 multimeltas (+4x65) = 560 poäng.
1294 poäng för 30 vanliga space marines. Som hittat!
En Attackbike med Multi Melta för 110 poäng, 150 för en Razorback med las/plasma, 145 för en Land Speeder med heavy flamer/multimelta och 295p för Mephiston himself så har vi 1994 poäng att gå till krigs med!
Predictions: Big Mephe mosar hela motståndararmén ensam. It's Herotime. Lägger Quickening på sig själv för 24" move+charge och vevar sedan loss innan de andra hinner fram. Tänk Sir Lancelot's soloattack på slottet i Holy Grail.
+1 WS och +1 attack för extra combats, och den som hade flest modeller valde ordningen.
Armour pen hade bara en S baserad tärning i närstrid, på avstånd var det bara S + skadetärning + D6. Tex Lascannon hade 2D6 skada, Multi Melta 2D12, Krak missile 1D10, medans väldigt få närstridsvapen hade någon variable skada, Thunder hammer med 1D6 var en av de få.
Som jämförelse hade en eldar Jetbike (bikes och wraithguard/Eldar Dreadnaught var fordon på den tiden) hade 12 AV i fronten och en Leman Russ turret 25 (fordon hade 2-4 locations med olika AV och egna skadetabeller).
Armour pen hade bara en S baserad tärning i närstrid, på avstånd var det bara S + skadetärning + D6. Tex Lascannon hade 2D6 skada, Multi Melta 2D12, Krak missile 1D10, medans väldigt få närstridsvapen hade någon variable skada, Thunder hammer med 1D6 var en av de få.
Som jämförelse hade en eldar Jetbike (bikes och wraithguard/Eldar Dreadnaught var fordon på den tiden) hade 12 AV i fronten och en Leman Russ turret 25 (fordon hade 2-4 locations med olika AV och egna skadetabeller).
Eftersom han bara kunde döda en modell per närstridsfas om motståndaren ställde sig lite smart och ett slag varade i mellan tre och fem rundor så är chansen att han dödar hela motståndararmén inte så stor.Kaptenen skrev:Predictions: Big Mephe mosar hela motståndararmén ensam. It's Herotime. Lägger Quickening på sig själv för 24" move+charge och vevar sedan loss innan de andra hinner fram. Tänk Sir Lancelot's soloattack på slottet i Holy Grail.
Närstridskaraktärer var mycket mindre farliga än vad de är idag. De var bra på att döda varandra, men slaktade inte hela enheter själva såvida inte motståndaren ville slåss i närstrid. Plus att man fick skjuta in närstrid.
Vi var 14 år och glada att vi förstod en engelsk regelbok.. Ställa modellerna smart? Eller så att det blir blooooood?Mortarion skrev:Eftersom han bara kunde döda en modell per närstridsfas om motståndaren ställde sig lite smart..
- stormshaft
+1Kaptenen skrev:Vi var 14 år och glada att vi förstod en engelsk regelbok.. Ställa modellerna smart? Eller så att det blir blooooood?Mortarion skrev:Eftersom han bara kunde döda en modell per närstridsfas om motståndaren ställde sig lite smart..
Sen att jag spelar likadant även när jag är 33 år är kanske konstigare. Viktigare att det blir coolt än att det blir bra.
Att spela kul är väl alltid positivt.stormshaft skrev:+1Kaptenen skrev:Vi var 14 år och glada att vi förstod en engelsk regelbok.. Ställa modellerna smart? Eller så att det blir blooooood?Mortarion skrev:Eftersom han bara kunde döda en modell per närstridsfas om motståndaren ställde sig lite smart..
Sen att jag spelar likadant även när jag är 33 år är kanske konstigare. Viktigare att det blir coolt än att det blir bra.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Jag blir lite orolig. Tänk om hela spelet vänds uppochner? Age of Sigmar-regler, simplifierat & jättestora Space marines där hela ens arme blir utdaterad.
Har faktiskt funderat på om man skulle sälja av allt och bara kliva av, orkar inte bygga upp en helt ny arme. Bara att basa om känns sugigt.
Har faktiskt funderat på om man skulle sälja av allt och bara kliva av, orkar inte bygga upp en helt ny arme. Bara att basa om känns sugigt.