Mina lista:
Company command squad, 3x melta, heavy flamer, officer of the fleet, astropath, chimera
Veterans, 3x melta, chimera
Veterans, 3x melta, chimera
Veterans, 3x plasma, chimera
Platoon command squad, 4x flamer, chimera
Infantry squad, grenade launcher, melta bombs, commissar (power weapon)
Infantry squad, greande launcher, melta bombs
Infantry squad
Heavy weapons squad, 3x autocannon
Heavy weapons squad, 3x autocannon
Heavy weapons squad, 3x missile launcher
Hellhound+Banewolf (multi-melta)
Medusa, enclosed crew compartment
Medusa, enclosed crew compartment
Manticore
Match 1
Eric Pettersson, Blood Angels
Landraider med death company
Landraider med assault marines (?)
Två Baal
Liten enhet assault marines i pod
Två dreads i poddar
Rhino med (?)
Uppdrag: spearhead, ett objektiv samt KP
Jag får börja, Eric ställer objektivet, en skadad soldat som skall räddas. Blodänglarna vill dock tömma honom på det lilla blod han har kvar.
Notera hur han vägrar att släppa sitt vapen. Trots att han har blivit av med en arm och båda benen.
Jag grupperar allting i vänstra hörnet utom hellhoundsen som jag sätter i reserv. Mantikoran gömmer jag så gått det går bakom en byggnad. Mitt infanteri sprider ut sig så att slipper poddar bakom mig. Eric väljer att outflanka sina baals, sätta rhinon i reserv samt deepstrika landraidern med death company. Ett beslut som skulle visa sig vara ödesdigert.
Jag rycker sakta framåt utan att lämna en lucka för poddarna bakom mig. De landar istället framför min vänstra flygel.
Ena dreaden spränger min chimera med plasmaveteraner. Den andra assaultar min autocannongrupp som stod i huset.
Jag skjuter på landraidern med medusa och mantikora, men lyckas inte skada den. På högersidan rycker jag fram med company command squaden och ena meltaveteranenheten samt hellhoundsen som kom in från reserv.
Jag kör fram med mina chimeror mot landraidern och lastar ur command squaden. Dock så lyckas jag enbart skaka den.
Podden med assault marines samt baalen kommer in på min högra flank. Marinesen i landraider kliver ur för att lära mig veta hut.
Dreaden längst till vänster använder sin grapling hook och drar in mantikoran i mina plasmakillar. De överlever tankshocken och lyckas immobilisera dreaden, medans den andra (furioso?) avancerar mot 30-manna grupp.
Väl framme så chargar han in i närstrid och dödar 15 man på chargen! De kommande rundorna lyckas han inte döda lika många tuggar sig sakta igenom min enhet. Mina tappra serganter med melta bombs lyckas inte spränga honom.
På högerflygeln så dör alla i command squaden utom kaptenen som lyckas fly. Meltaveteranerna får sin chimera sprängd i småbitar.
Mina tunga vapen skjuter sönder ena podden på vänstersidan. Sista gänget med meltaveteraner kommer fram och spränger den andra podden där. Plasmakillarna försöker förgäves ha ihjäl dreaden men lyckas bara skada den. Den sista podden förstörs även den av mina tunga vapen. Erics sista baal kommer in från vänsterkanten och parkerar in min mantikora. Men vid det här laget så har den ändå gjort slut på alla sina raketer.
Runda fem så kommer landraidern med dödskompaniet in. Den hinner dock inte göra något innan vi i tvingas avbryta matchen på grund av tidsbrist.
Matchen slutar 18-2 till mig.
Match 2
Mats Weingård, CSM
Två prinsar med vingar, en med lash
Tre rhinos med plague marines och vanliga csm
Landraider med berserkers
3+3 obliterators
Lesser demons
Uppdrag: dawn of war, fem objektiv
Jag börjar. Ställer upp en veteranenhet i chimera. Mats ställer upp en rhino med plague marines långt fram samt en prins.
Våra arméer kommer in.
Jag lyser upp hans rhino och spränger den. Därefter försöker jag ha ihjäl gubbarna som ramlar ur den, men lyckas inte riktigt, så hans demoner kan komma in och gå i närstrid med mina infanterister.
På vänsterflanken så fegar jag med mina chimeror. Jag vill inte komma inom chargeavstånd från hans prins. Så här i efter hand så borde jag nog ha kört full fart framåt. Då hade han bara träffat på sexor. Och om han hade haft ihjäl chimeran, så hade gubbarna i den och de i bilen bakom öppnat eld med tre melta och tre rapid fire plasma.
Mats kör fram med sina övriga fordon och ställer prinsarna bakom en bunker.
Jag åker fram med min company command squad och urlastar i ett försök att spräng landraidern. Mitt ögonmått är dock inget vidare och jag hamnar 7" ifrån. Ena demonprinsen hoppar fram och chargar command squaden.
Demonprins nr två hoppar även den fram och berserkers kliver ur landraidern.
Company command squaden dör och på vänsterkanten så blir mina chimeror stoppade av några obbar. Bärsärkarna gör processen kort med mina veteraner som har kört upp på kullen. Därefter rullar mina hellhounds fram och grillar i sin tur bärsärkarna. De fortsätter sedan runt kullen i full fart i hopp om att kunna bränna bort de marines som står på objektivet längst bort. Demonprinsarna börjar rensa upp bland mitt infanteri.
Mina hellhounds lyckas att ha ihjäl de marines som stod och vaktade det bortre objektivet.
Mantikoran lyckas contesta ett av mina objektiv.
Runda sex så måste vi avbryta matchen på grund av tidsbrist.
Resultat: 10-10, ingen av oss håller något objektiv.
Match 3
Patrik Ylmefors, CSM
Landraider med terminators
Två rhinos
2+2 obliterators
7+8 lesser demons
Vindicator
Demonprins
Dreadnaught
Uppdrag: pitched battle, KP samt en valfri motståndarenhet värd extra poäng.
Jag väljer en av Patriks demonenheter med tanken att ha vill ha in den i närstrid och den då kommer att bli lätta att döda. Han väljer en av mina veteranenheter.
Deployment:
Jag kör fram med nästan allt. Patrik kör också fram med allt och urlastar terminators.
Terminators slår ihjäl en chimera, men blir i gengäld nerskjutna veteranerna.
Patrik urlastar en rhino och skjuter mot en chimera som blir immobiliserad och får sin multi-laser förstörd.
På högerkanten så urlastar den andra rhinon sin last som rapidfirar mot min 20-manna grupp.
Före:
Efter:
Veteranerna på vänsterflanken kliver ur sin bil och spränger dreaden.
I mitten så spränger Patriks killar ytterligare en chimera, men får smaka på rejält med eld i sin tur.
Patriks demoner som jag skulle ha ihjäl droppar långt bort för att jag inte skall få några extra poäng för dem. Jag funderar på om jag skall försöka ha ihjäl dem med mantikoran. Men bestämmer mig för att helt sonika strunta i dem.
Runda fem måste vi avbryta matchen på grund av tidsbrist.
Resultat: 8-15, vi dödar ungefär lika stor del av varandras arméer, men Patrik har ihjäl min utvalda enhet.
Match 4
Staffan Drake, Orks
Tre battlewagons
Trukk med warboss och meganobz
Tre enheter med deathkoptas
Uppdrag: pitched battle, fem objektiv som scattrar 2D6"
Staffan får första runda. Efter att ha råkat ut för Daniel Hesselbergs koptas på Slemcon och sett vad de kan göra med stridsvagnar, så bestämmer jag mig för att reserva alla fordon och grupperar infanteriet i en tight formation.
Staffan har grupperat alla sina enheter.
Till Staffans stora förtret så lyckas jag lyckas stjäla initiativet! Jag öppnar eld med mina tunga vapen mot trukken med meganobz och warboss och lyckas spränga den. Passagerarna har en lång vandring framför sig...
En enhet koptas smyger fram på högerkanten och assaultar infanteristerna.
De förlorar striden och flyr av planen. Men de hinner ha ihjäl en helikopter.
På vänsterkanten rycker orkerna framåt i väntan på att mina fordon skall rulla in. En enhet helikoptrar gömmer sig bakom berget i mitten.
De flesta av mina fordon kommer in. Astropathen är riktigt trevlig att ha när man reservar större delen av armén. Hans koptas kan blir riktigt jobbiga, så jag skjuter mot den stora enheten i mitten med mantikoran. Skotten scattrar dock och träffar en battlewagon som sprängs.
Hellhounds på vänsterflanken skjuter mot den lilla koptaenheten där. En överlever dock. Staffan rullar fram med en battlewagon och lastar ur alla orker.
Orkerna assaultar mina fordon.
Orkerna har så många attacker att det inte hjälper att jag har kört i cruising speed. Jag förlorar min banewolf.
En chimera blir senare rammad av en battlewagon med deathrolla och immobiliserad.
Jag har fram tills nu i princip ignorerat enheten med meganobz, men nu börjar det komma lite väl nära. Så jag rullar fram med en chimera med meltaveteraner.
Jag får in en fullträff med mantikoran på ardboysen i mitten och flyr. I mitten blir ytterligaren en chimera skadad av en deathrolla. Och ytterligare en stor enhet med orker kommer in.
Orkerna fortsätter framåt och spränger min andra medusa.
Meganobsen blir ned skjutna av mina veteraner. De tar senare även hand om warbossen.
Runda fem tvingas vi avbryta matchen på grund av tidsbrist. Då har Staffan enbart en battlewagon kvar.
Resultat: 15-8
Match 5
Jon Hallin, Space Marines
Landraider med assault terminators och librarian
Landraider med marines och Vulcan
Landspeeder typhoon
Två rhinos med 10 marines
Dread i pod
Predator
Uppdrag: spearhead, fem objektiv som scattrar.
Jag får första rundan och grupperar allt utom hellhoundsen.
Vi rycker båda framåt med våra fordon. Jag skjuter på landraidern med mantikoran, men missar. Podden med dread landar bakom mig. Den scattrar dock bort från mina enheter, så varken heavy flamern eller deathstormen gör särskilt mycket skada.
Jag gillar inte att ha en dreadnaught springandes lös bakom mina linjer, så jag bestämmer mig för att assaulta den med min 20-manna enhet. Mest för att binda upp den resten av matchen. Det vill sig dock inte bättre än att jag får in en träff med mina melta bombs och spränger den! Helt klart värt 10p.
Mina fordon i mitten blir antingen immobiliserade eller utslagna och orsakar som vanligt trafikstockning. Mina plasmaveteraner försöker ta skydd i bunkern, men blir uppeldade av marinsen som kliver ur sin landraider.
Terminators chargar och spränger diverse fordon.
Runda tre tvingas vi avbryta matchen på grund av tidsbrist.
Jag var inte medveten om att vi hade spelat så långsamt. Och hade därför inte flyttat fram min stora infanterienhet. Annars hade jag hållt ett objektiv. Nu höll Jon två objektiv och jag inget.
Resultat: 8-15
Min ordnance gjorde väldigt lite under turneringe. De flesta skotten scattrade långt och träffade ingenting. Jag är nästa lite sugen på att ersätta medusorna med flera hellhounds. Då träffar man iaf. det man skjuter på. Mantikoran imponerade inte alls. Men den är bra för att "nå ut till" enheter som står och trycker vid något objektiv bakom cover. Om man träffar vill säga.
Rent allmänt så slog jag väldigt dåligt under hela turneringen. Jag är lite sugen på att överge mina precisionstärningar, och istället använda mina gamla Chessex, som slår fler sexor än ettor.
Dessutom är det väldigt trist att inte hinna spela klart någon av mina matcher under turneringen. 2:45 är väl snålt med tid för 2000p. Jag skulle gärna vilja ha en halvtimme till på mig för att hinna spela klart. Många av matcherna hade slutat väldigt annorlunda om vi hade hunnit spela klart. Det är nästan så att jag undrar om man inte borde använda schackklockor på 40k-turneringar. Om det är samma matchtider på nästa Fantasia Fanatic så är det tveksamt om jag åker upp.