Jag hoppas också på en phet reboot där allt läggs i vågskålen och balanseras upp.refabricated skrev:FW, pah! Man kommer säkert i gamal god ordning tillåtas spela med samma gamla regler. Och det oavsett hur inkompatibla de är med resten av 40k.
När det kommer till GW så känns det som att de skjutit den sista gamla dinosaurien. Jag är jättepepp på en reboot och vart nästan besviken när första ryktet sa att gamla dexar INTE skulle bytas ut.
Jag tror att det bästa för 40k skulle vara att spola allt gammalt och börja om.
Handen på hjärtat, vad väljer man? Chansen till ett mer balanerat spel, eller att kunna sitta på sina gamla codexar i 12-14 månader till?
Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Att nollställa alla codexar är inte bara bra, utan helt nödvändigt för att rensa upp i röran som är nu. Dels får man alla reglerna samlade istället för utspridda i massa olika böcker (BA är väl uppe i fem eller sex olika källor nu och de har det inte ens värst), dels balanseras det förhoppningsvis upp något. Balansen kan ju knappast bli sämre än vad den är nu.
Så trots att jag är bakåtsträvare är jag klart positiv till den nya editionen. Bara de inte hittar på att slå ihop olika arméer till allianser. Fast det verkar inte så på hemsidan.
Så trots att jag är bakåtsträvare är jag klart positiv till den nya editionen. Bara de inte hittar på att slå ihop olika arméer till allianser. Fast det verkar inte så på hemsidan.
IMO kan de gott ta och slänga in inkvisitionen och tempestus i IG boken. Och deathwatch behöver inte en egen bok heller...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med. Det finns många små-factions som gott kan bakas in.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Games Workshop is introducing their new Command Points system for playing thematically! They want to reward players for being enthusiastic about the lore of the game! If you build an army keeping the fluff in mind you can gain all sorts of awesome stuff such as re-rolls and faction specific bonuses! Will painting be part of this? GW was tight lipped!
The movement value is back! Each unit will have bespoke values! Unit types will be gone, you only have to learn the rules for your own units! This sounds a lot like the Age of Sigmar movement rules!
Every weapon is going to have its own armor save modifiers. Weapons will “act more like you imagine in the lore”. So we can probably expect some sizable changes to weapon interactions to go alongside this!
MAJOR changes coming in the assault phase! Charging units are going to strike first, enabling players to control the tabletop based on their movement and assault decisions!
Leadership is being simplified significantly. Now you roll 1D6 and add the number of casualties you have taken this turn. If that value is greater than your Leadership, you take wounds equal to the difference!
The movement value is back! Each unit will have bespoke values! Unit types will be gone, you only have to learn the rules for your own units! This sounds a lot like the Age of Sigmar movement rules!
Every weapon is going to have its own armor save modifiers. Weapons will “act more like you imagine in the lore”. So we can probably expect some sizable changes to weapon interactions to go alongside this!
MAJOR changes coming in the assault phase! Charging units are going to strike first, enabling players to control the tabletop based on their movement and assault decisions!
Leadership is being simplified significantly. Now you roll 1D6 and add the number of casualties you have taken this turn. If that value is greater than your Leadership, you take wounds equal to the difference!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Movement values och armor modifiers låter grymt 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Min gissning är att varje enhet får "to hit" "to wound" och "save modifier" .
Strax drar den nya frågestunden igång!
Strax drar den nya frågestunden igång!
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Från FAQn
- - Armor value försvinner
- - Fordon och Monster blir sämre vartefter de tar skada. Unikt per unit
- - Independent ger bara buffar till sin egen arme
- - Templates försvinner
- - 5 böcker ska innehålla alla units. Ska vara billigare än en codex idag
- - Kommer nya codexar
- - Massa olika FoC som ger olika commandpoints
- - Commanpoints kan ge re-rolls, låta dig charga i motståndarens turn. Max 1 cmd per fas?
- - Värde är inte låsta till max 10 längre
tycker det låter skitbra! även om duckade mitt psychic-phase-spam 
- Optimus Prime
- Optimus Prime