Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
fauh

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av fauh »

Det är väl ganska fluffigt att du kan välja att fly ifrån en närstrid. Om närstrid är starkare i 8e än i 7e så kan det ju vara ett sätt att balansera upp så att närstrids arméer inte går ifrån närstrid till närstrid utan att skytte arméer kan göra något åt det. Det blir lite mer taktiskt vad man chargear och hur du placerar dina trupper så att om de blir chargeade kan fly och till exempel bli hjälpta av andra enheter som kan undsätta dem.

Dessutom så blir det sämre att spela en dödstjärna som springer ensam mot fienden över hela kartan eftersom den då kommer äta en massa jävla dakka. Men om du lyckas få in 3 olika halvbra närstrid enheter så har motståndaren ingen möjlighet att ta sig ur en närstrid och sen använda all sin dakka.

Jag tror att det kommer kännas ovant och konstigt tills man spelat med det ett par gånger och sedan kommer det kännas riktigt taktiskt.

Överlag så tycker Jag att det nya reglerna verkar premiera taktisk manövrering mer än tidigare. Något som jag tycker är väldigt välkommet :-)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Jag tycker psychers är lite underpowered. Skönt att de fixar det!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mortal wounds... Yay!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Att man kan fly från närstrid tycker jag i sig självt är bra. Särskilt om det innebär en risk för de som flyr. Och för hårda närstridsenheter är det ingen större fara då de tål skytte. (Ja, vi vet inte vilka stats de flesta enheter eller vapen får, men jag tror man kan utgå från att enheter som fluffmässigt tål mycket, som Thunderwolves eller Wraiths, kommer att kunna överleva lite skytte även i fortsättningen.) Och horder kommer antagligen att kunna slänga in nästa våg när den första blir sönderskjuten. Det man får hoppas på är att GW inte glömmer de mer bräckliga och elitiga enheterna, typ wyches. Det går säkert att lösa så att de funkar, typ to hit-modifiers eftersom de hoppar undan eller någon regel att de är så bra på att hugga folk i ryggen att det blir extra farligt att fly från dem. För det vore kul att kunna plocka fram wyches och hellions utan att behöva be motståndaren att vara extra snäll eftersom man spelar med skräp...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Psychic powers verkar vara en kopia på aos systemet vilket är grymt bra. Positiv utveckling!

Sedan hoppas jag de inför att man för plocka modeller från var man vill i enheten, inte alltid den som närmst målet. Så är det också i AoS och det är riktigt bra.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Håller med dem om att det är tråkigt att en del psykers bara tas för att ge fler tärningar. Men hoppas samtidigt att det finns något sätt att fokusera sina resurser för att få iväg en viktig power (går ju antagligen använda command point rerolls, men något inbyggt i psyker reglerna hade varit kul), annars blir det lätt väldigt slumpmässigt.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Vissa karaktärer lär ha plus på tärningsslaget och det kanske finns items som ger det också (kanske någon formation också). Men mer än så lär det inte bli.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar