Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Morale idag
https://www.warhammer-community.com/201 ... 00-morale/
"The new Morale phase is simple, and only happens once per player turn, at the end of all your other phases. It will apply to almost every unit".
och man dör med extra modeller istället för att fly etc, precis som i AoS.
https://www.warhammer-community.com/201 ... 00-morale/
"The new Morale phase is simple, and only happens once per player turn, at the end of all your other phases. It will apply to almost every unit".
och man dör med extra modeller istället för att fly etc, precis som i AoS.
Blir spännande att se om det kommer en motsvarighet till 9th age till 40k.
Det har jag väldigt svårt att tro. De allra flesta verkar se fram emot nytt 40k. Man ser inte alls samma nerdrage som när fantasy gick i graven, med fluff och alltMiniMajs skrev:Blir spännande att se om det kommer en motsvarighet till 9th age till 40k.
Nä, det skulle eventuellt vara jag och en man från Säffle utan internet som spelar detAncalagon skrev:Det har jag väldigt svårt att tro. De allra flesta verkar se fram emot nytt 40k. Man ser inte alls samma nerdrage som när fantasy gick i graven, med fluff och allt
Hade de dödat fluffet i 40k i samma Tre-Kronor-Style (ålderscheck!) som med Fantasy hade jag också plippat ur.. Så många platser och karaktärer i Fantasy som jag växt upp med. *poff* borta. Fortfarande inte ok.Ancalagon skrev:Det har jag väldigt svårt att tro. De allra flesta verkar se fram emot nytt 40k. Man ser inte alls samma nerdrage som när fantasy gick i graven, med fluff och alltMiniMajs skrev:Blir spännande att se om det kommer en motsvarighet till 9th age till 40k.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det tror jag inte. Vi drog ju igång 9:th Age eftersom AoS var så dåligt när det kom och så långt ifrån 8:th, nya 40K verkar fortfarande vara 40KMiniMajs skrev:Blir spännande att se om det kommer en motsvarighet till 9th age till 40k.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Det är ju väldigt tydligt att "nya 40k" tar mycket inspiration av AoS, speciellt avseende att förenkla och "stream line'a" regler.DHettNeck skrev:Det tror jag inte. Vi drog ju igång 9:th Age eftersom AoS var så dåligt när det kom och så långt ifrån 8:th, nya 40K verkar fortfarande vara 40KMiniMajs skrev:Blir spännande att se om det kommer en motsvarighet till 9th age till 40k.
Du som endå varit aktiv i fantasy svängen, hur stort problem tycker du det kan vara?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det stora problemet med AoS var ju att dom helt ändrade spelet, från block-enheter till skirmish samt tog bort poängen och dummade ner spelet mycket mer än vad som verkar hända med 40K som inte verkar få i närheten av lika stora ändringar, så jag ser fram emot lite mer streamlineade regler och kanske lite kortare matcher.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Nu är inte jag någon fantasyspelare men...
Det som många blev väldigt sura över ang. AOS var dels
1. Fluffet sabbades helt - folk som lagt ner hundratals timmar på sina arméer som blev helt invalidiserade av det nya släppet.
2. Spelet mer emot 40ks model med coherency och skirmish och grejer istället för det som innan hade varit tajta formationer och taktisk omformande av ranker etc. Detta var inte alls uppskattat av många som föredrog den typen av spel framför 40ks system.
3. Avsaknaden av poäng som gjorde att spelet blev helt ospelbart i seriösare kretsar + "fjantregler" som att man inte fick sätta sig eller den med längst skägg fick börja osv.
Om man tar detta i betänkning när man tittar på hur de har sagt att det kommer bli för 40k.
1. Fluffet är intakt (sanning med modifikation, fluffet kommer röra sig framåt men kanske inte spränga världen framåt... eller? RIP Cadia)
2. AOS:ifieringen kommer inte påverka existerande gameplay i lika stor utsträckning, iallafall baserat på det som kan uttydas ifrån de teasers på reglerna vi har fått redan.
3. De har sagt att det ska finnas poäng och grund för "seriöst spel" ifrån dag 1.
Sen kommer det vara mångt och mycket tandagnissel och klagosång ang. balansering och enheter som blivit kassa på grund av de nya reglerna eller att det var bättre förr. Ju längre bakåt i tiden ju bättre! Och så kommer det alltid vara nu och för all framtid. Snipp snapp snutt så var sagan slutt
Det som många blev väldigt sura över ang. AOS var dels
1. Fluffet sabbades helt - folk som lagt ner hundratals timmar på sina arméer som blev helt invalidiserade av det nya släppet.
2. Spelet mer emot 40ks model med coherency och skirmish och grejer istället för det som innan hade varit tajta formationer och taktisk omformande av ranker etc. Detta var inte alls uppskattat av många som föredrog den typen av spel framför 40ks system.
3. Avsaknaden av poäng som gjorde att spelet blev helt ospelbart i seriösare kretsar + "fjantregler" som att man inte fick sätta sig eller den med längst skägg fick börja osv.
Om man tar detta i betänkning när man tittar på hur de har sagt att det kommer bli för 40k.
1. Fluffet är intakt (sanning med modifikation, fluffet kommer röra sig framåt men kanske inte spränga världen framåt... eller? RIP Cadia)
2. AOS:ifieringen kommer inte påverka existerande gameplay i lika stor utsträckning, iallafall baserat på det som kan uttydas ifrån de teasers på reglerna vi har fått redan.
3. De har sagt att det ska finnas poäng och grund för "seriöst spel" ifrån dag 1.
Sen kommer det vara mångt och mycket tandagnissel och klagosång ang. balansering och enheter som blivit kassa på grund av de nya reglerna eller att det var bättre förr. Ju längre bakåt i tiden ju bättre! Och så kommer det alltid vara nu och för all framtid. Snipp snapp snutt så var sagan slutt
- NilssonHarHund
Oavsett om man gillar det man hör utifrån rykten eller vad man förväntar sig baserat på AoS kommer det vara enkelt att bilda sig en uppfattning när spelet väl släpps. Gratis, kontinuerligt uppdaterade regler är det bästa av nyheterna, både för återväxt och balans.