Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av DHettNeck »

Inget bekräftat, men det känns ju som att både facing samt arc of fire lär försvinna iom detta. Lite tråkigt tycker jag, men det blir ju ett smidigare spel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Tycker dödstjärnor, Tau och eldar känns som förlorarna hittils.
Astra & orklar känns som vinnare.

Riptides blir nog rätt mediokra iom att de loosar d6 wounds mot lascannons och gissningsvis en del andra vapen som tidigare bara nöp 1w.
Bredissar gillar ifs ändringarna på heavy weapons. Men det känns som att andra vunnit mer.
Eldar, s6 har ju bara blivit strikt sämre? Woundar på typ samma sätt som s5 mot det mesta. Klart mkt hänger på vad som kommer vara snitt T på fordon...

Horder verkar vara vinnare, med oändlig splitfire och hidden powerfists. Där excellerar astra och orker. Kul med att små-fordon verkar tåla mer.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh

Inlägg av fauh »

Det var ju intressant att se till att man kom i rätt facing så man kunde smälla saker ordentligt men kom att det var precis som templates en grej som diskuterades mycket "är du verkligen i sidan där? Känns som det borde vara fronten" osv så är det väl bra.

Lite av det taktiska kommer ju tyvärr försvinna jag tror att det vi förlorar på gungorna tar vi igen på karusellerna

fauh

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:Tycker dödstjärnor, Tau och eldar känns som förlorarna hittils.

Riptides blir nog rätt mediokra iom att de loosar d6 wounds mot lascannons och gissningsvis en del andra vapen som tidigare bara nöp 1w.
Bredissar gillar ifs ändringarna på heavy weapons. Men det känns som att andra vunnit mer.
Eldar, s6 har ju bara blivit strikt sämre? Woundar på typ samma sätt som s5 mot det mesta. Klart mkt hänger på vad som kommer vara snitt T på fordon...

Horder verkar vara vinnare, med oändlig splitfire och hidden powerfists. Där excellerar astra och orker. Kul med att små-fordon verkar tåla mer.
Necrons är de största förlorarna hitintills! ALLA HAR GAUSS. :x

Skämt åsido så tror jag faktiskt att oavsett vad som sägs om närstrid osv så kommer arméer med bra skytte fortsätta vara hyfsat bra iom nya regler med fall back osv.

Summa kardemumma så verkar det iallafall inte som att core rules kommer ge upphov till dålig balans mellan arméerna. Nu är det bara upp till enskilda profiler och specialregler att ställa till det :D

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Efter slutat spela 40k för några år sedan har dessa regler fått mig sugen på 40k igen. Är imponerad av GWs 180 gentemot communityn, detta är något som har behövs stort. Gillar att turneringsspelare i USA har fått testspela istället för muppar på "forge the narritive" kontoret.

Alldeles för tidigt för att kora vinnare och förlorare så här tidigt, mycket avgörs på poäng sidan också. Men jag har hopp nu när modellerna delar profiler blir dessa mer balanserade än tidigare.

Generellt vill jag att assault ska bli bättre gentemot shooting(har någon hört om casualites from the front?), bikes sämre, inga OP spells, inga självklara "Köp mig stickers" på GWs senaste enheter.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

refabricated skrev:Tycker dödstjärnor, Tau och eldar känns som förlorarna hittils.

Å andra sidan vet vi ju i princip ingenting om hur reglerna/profilerna för de olika arméerna faktiskt kommer att se ut. Att något har ett visst värde idag betyder ju inte att det blir samma sen. Vi vet ju inte hur många Wounds en Riptide kommer att ha exempelvis.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Ofc, kan ju bara tala om vad jag tror utifrån det vi vet. Men det är alltid kul att gissa varåt det barkar :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Konfa

Inlägg av Konfa »

Tycker att just woundsvärden för MC:s och motsvarande, hur hög damage många vanligare vapen får, ska bli väldigt intressant. Hög T har ju blivit ett "sämre" försvar än tidigare, och om många vapen kan göra en stor mängd wounds riskerar ju MC:s att bli lite ömtåligare.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

refabricated skrev: Eldar, s6 har ju bara blivit strikt sämre? Woundar på typ samma sätt som s5 mot det mesta. Klart mkt hänger på vad som kommer vara snitt T på fordon...
Beror på vad man tycker är det mesta, S6 får 2+ mot T3 och S5 får 3+. Sen om några nuvarande superheavies har riktigt hög T så är ju S6 bättre än S5 mot T10 och T11 om man vill nöta bort lite wounds där. Men visst, S6 kommer varjefall inte vara bra/bäst mot riktigt lika många mål som i 7e.

---

I Large artikeln skrev de också "There are almost no weapons in the game now that can instantly kill these big guys", vilket ju antyder att det finns några... T.ex. kunde D-Cannon en gång bara döda målet om man slog bra på en tabell.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Nurgle känns som den rejäla förloraren i och med att allt woundar på 6or. Ah, min GUO kunde bara gå in i en hord med modeller och stå där hela matchen, men nu nöter de ju ner henom.

Sedan förstår jag inte varför folk pratar om woundmarkörer? Detta är ju inte annorlunda än tidigare. Använd ringar och häng på modellerna, som vi alltid har gjort?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar