Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Elevatorlake

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Elevatorlake »

Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Stompan har 45 wounds :)

http://www.belloflostsouls.net/2017/05/ ... -more.html

Där finns även poängkostnader för csm wargear.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Vaddå ospelbar? De få gångerna jag spelade i sjunde måste min ha varit med minst 25% avmatcherna. Radera flygande hive tyrabt helt från jämförelseskalan så är den inte så mycket sämre än andra nids.
Ja' än't bittä'!

Nora

Inlägg av Nora »

Hur tror ni att Orker kommer stå sig i denna utgåva? Personligen tror jag att de kommer få kämpa i uppförsbacke, detta på grund av:
* Skytte verkar vara mer dödligt (allt verkar mer dödligt), men det förutsätter att man träffar och det är inte Orkernas starka sida.
* Reglerna för att charga ut ur fordon har ändrats att den totala distansen som man kan charga är kortare. Speedy Freaks not so speedy any more...
* Pistoler ger inte en extra attack i CC utan tillåter en att skjuta en extra gång istället. Innebär att man ersätter ett 3+ slag med ett 5+.
* Blast har ersatts med extra skott. För en ork var det enklare att träffa med en blast än med vanligt skytte, så deras kanoner blir antagligen bra mycket sämre.
Någon som har någon kommentar på denna analys?
Det skall bli kul och se reglerna när de släpps!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nora skrev:Hur tror ni att Orker kommer stå sig i denna utgåva? Personligen tror jag att de kommer få kämpa i uppförsbacke, detta på grund av:
* Skytte verkar vara mer dödligt (allt verkar mer dödligt), men det förutsätter att man träffar och det är inte Orkernas starka sida.
* Reglerna för att charga ut ur fordon har ändrats att den totala distansen som man kan charga är kortare. Speedy Freaks not so speedy any more...
* Pistoler ger inte en extra attack i CC utan tillåter en att skjuta en extra gång istället. Innebär att man ersätter ett 3+ slag med ett 5+.
* Blast har ersatts med extra skott. För en ork var det enklare att träffa med en blast än med vanligt skytte, så deras kanoner blir antagligen bra mycket sämre.
Någon som har någon kommentar på denna analys?
Det skall bli kul och se reglerna när de släpps!
Samtidigt verkar det ju bli vanligare med characters som ger bubblor med modifieringar på to hit och moves. Får orkerna också det så kan de bli bättre, reroll to hit på 5+ är ju statistiskt effektivt. Kan de på något sätt få mer movement eller kanske dubbel movement som t.ex. swarmlorden ger tror jag effektiviteten ökar. I realiteten kommer ju många charges att bli kortare också eftersom man inte längre måste ta bort de närmaste modellerna när man blir dödad av overwatch så den genomsnittliga faktiska charge-distansen efter overwatch kommer nog minska en del. Med waaagh och 'ere we go får de ju också längre charge-distanser. Det går ju inte heller att "snipa" ut nobz med power klawz i närstrid längre genom challenges men det gäller ju alla lag.

Nu kan jag inte orkernas regler jättebra men eftersom choppan ger en extra attack borde det väl hjälpa vanliga boyz att motverka den negativa effekten av att pistoler inte ger +1 attack? För visst är det choppas som vanliga orker har?

Enheter med många modeller med få eller bara ett wound per modell tror jag också kommer klara skytte lite bättre eftersom vapen som ger multipla wounds är i stort sett verkningslösa mot sådana enheter.

Kommer nog bli ganska individuellt för enheter. Om burna boyz har flamers med d6 automatic hits per modell blir de ju inte nådiga.

Jag hoppas de blir bra, spelet och metat mår bra av orker som kan bättre hävda sig även i hårdare matcher :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Orkerna får ganska mycket hjälp av att str 6-7 vapen nu bara woundar dom på 3+ samt att man inte behöver ta bort närmsta modellerna längre. Men den stora grejen är nog att "allt" bra skytte numera verkar komma att kosta väldigt mycket mer poäng än tidigare (en broadside kommer gå på ~200p istället för ~70p som exempel) vilket medför att det kommer skjutas mindre generellt per poäng.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Datasheets för lite dark eldar, hive tyrant, leman russ och land raiders.

http://natfka.blogspot.se/2017/05/dark- ... -land.html

Hoppsan, med vingar får tyranter 16" move när den har 6-10 wounds :) Och den har 5++. Om den har sina scything talons får den slå om 1:or to hit och den träffar på 2+ i början, ap -3 och 3 damage.

Nora

Inlägg av Nora »

modifieringar på to hit och moves. [/quote]
Ja, detta kan ju vara väldigt viktigt. Hoppas också att det finns något sätt att bosta moralen för vanliga boyz. Det var ju en av de saker som gjorde att de blev svårspelade i 7:an.
Elevatorlake skrev:Nu kan jag inte orkernas regler jättebra men eftersom choppan ger en extra attack borde det väl hjälpa vanliga boyz att motverka den negativa effekten av att pistoler inte ger +1 attack? För visst är det choppas som vanliga orker har?
Blir bra om choppa får samma fördel som chainsword, är du säker på detta?
DHettNeck skrev:Orkerna får ganska mycket hjälp av att str 6-7 vapen nu bara woundar dom på 3+ samt att man inte behöver ta bort närmsta modellerna längre. Men den stora grejen är nog att "allt" bra skytte numera verkar komma att kosta väldigt mycket mer poäng än tidigare (en broadside kommer gå på ~200p istället för ~70p som exempel) vilket medför att det kommer skjutas mindre generellt per poäng.
Att man inte längre woundar lika lätt på 2+ är ju bra för allt infanteri och bara något bättre för Orker iom deras dåliga save.
Att de med en ny utgåva har möjlighet att se över samtliga modeller och balansera dem är ju det bästa med 8:de utgåvan! Blir lite svår balansgång för orkerna, kan jag tänka mig. Om Trukk’n ökar i poäng på samma sätt som exempelvis Rino’n så vet jag inte om denna modell kommer används så mycket, är ju inte värt att betala 70 p för en transport för en enhet som i sig kostar 100p. Om den inte ökar i poäng så kommer folk att bygga listor som abusar det istället.

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Alla böcker har nu läckt i sin helhet.

Konfa

Inlägg av Konfa »

Har du tips på länk?

Skriv svar