Säkert inbakat eftersom det är Eldar vi pratar om. Alla har väl en bas inbakad AP-3, 6 skott D6 damage vapen också.Bengt skrev:Jo, känns som de verkligen vill pusha "Power level" modellen och lagt minsta möjliga möda på points. Man kan bara hoppas att de gör det lite tydligare i de riktiga Codexen.Nora skrev:Sedan tycker jag att GW ar gjort det exceptionellt krångligt för sig med den nya sättet att köpa gears. Känns som det finns en del hål i modellen...
Har ett specifikt exempel som jag är konfunderad på. Craftworlds har Forceshield under Other wargear, Wraithblades har det som ett wargear option, Autarch har Forceshield under Abilities men det står inte i någon av wargear delarna av hens datasheet. Så ska Autarch betala för Forceshield eller är det inbakat i priset redan?
Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
-
CovenantGuardian
Som jag förstår det , allt som har en poängkostnad måste betalas för oavsett om det en är optional eller ej. Syftandet på wargear i detta fall är inte på datasheet(som är designad för power level) utan i poängkostnadslistan(wargear, där forceshield förekommer under "Other wargear").Bengt skrev:Jo, känns som de verkligen vill pusha "Power level" modellen och lagt minsta möjliga möda på points. Man kan bara hoppas att de gör det lite tydligare i de riktiga Codexen.Nora skrev:Sedan tycker jag att GW ar gjort det exceptionellt krångligt för sig med den nya sättet att köpa gears. Känns som det finns en del hål i modellen...
Har ett specifikt exempel som jag är konfunderad på. Craftworlds har Forceshield under Other wargear, Wraithblades har det som ett wargear option, Autarch har Forceshield under Abilities men det står inte i någon av wargear delarna av hens datasheet. Så ska Autarch betala för Forceshield eller är det inbakat i priset redan?
Enkelt talat, skit i rubrikerna på datasheet, lusläs alla Namn på "wargear" och titta om den finns i matched play listan. Addera om det behövs.
Edit- Enda undantaget är special characters.
Senast redigerad av 2 CovenantGuardian, redigerad totalt 2 gång.
Exakt. Det ska givetvis stå "flytta ut".CovenantGuardian skrev:Jag tror du inte kan flytta eftersom det är i slutet på movement fasen eller syftar du på disembark?Nurgle skrev:Jo, deepa, flytta och chargea går alldeles utmärkt. Regeln heter drop pod assault.
Men avståndet är alltid mer än 9" när man flyttat färdigt modellen innan charge.
Listbyggandet känns väldigt öppet i den här versionen. Det är bara poängen och tillgången till Command Points som begränsar verkar det som.
Jag kan inte minnas någon tidigare version som tillät arméer med enbart karaktärer t.ex.
Jag kan inte minnas någon tidigare version som tillät arméer med enbart karaktärer t.ex.
-
Elevatorlake
Jag har inte kört någon edition som gjorde det förutom 7:e där man ju kunde göra helt bananaslistor om man inte körde med några begränsningar alls. Där kunde man ju i praktiken köra med bara t.ex. librarius conclaves och då blev det ju bara karaktärer. Den gamla hederliga CAD:en och allied detachment tillät det inte och i 2nd ed var det väl <=50% av poängen på vardera HQ, fast och Heavy samt 25%+ på troops?OhmanJ skrev:Listbyggandet känns väldigt öppet i den här versionen. Det är bara poängen och tillgången till Command Points som begränsar verkar det som.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Med undantag för RT (som jag aldrig spelat) så har det väl nästan alltid krävts troops vad jag minns? Även om det ofta gått att "fuska" genom att flytta Elites/Heavy osv till troops. Formations och det här som kom på senare tid har jag inte järnkoll på men jag det stämmer ju att det fanns formationer med bara karaktärer som t.ex assassins och sånt.Elevatorlake skrev:Jag har inte kört någon edition som gjorde det förutom 7:e där man ju kunde göra helt bananaslistor om man inte körde med några begränsningar alls. Där kunde man ju i praktiken köra med bara t.ex. librarius conclaves och då blev det ju bara karaktärer. Den gamla hederliga CAD:en och allied detachment tillät det inte och i 2nd ed var det väl <=50% av poängen på vardera HQ, fast och Heavy samt 25%+ på troops?OhmanJ skrev:Listbyggandet känns väldigt öppet i den här versionen. Det är bara poängen och tillgången till Command Points som begränsar verkar det som.
Nu går det dock bra att spela med enbart Warbosses, Techmarines och liknande och det känns nytt!
Frågan är väl hur bra man klarar sig utan Command Points? Brigade- och Battalion-Detachments ger många Command Points men kräver mycket troops så det verkar vara mellan troops och CP som det stora valet står.
-
CovenantGuardian
Det är väldigt öppet när det gäller slots, men det går inte att spela Tau tillsammans med Eldar iallafallOhmanJ skrev:Listbyggandet känns väldigt öppet i den här versionen. Det är bara poängen och tillgången till Command Points som begränsar verkar det som.
Är det bara jag som är dum i huvudet och missar något, eller får en Tervigon fortfarande "summona" Termagants gratis?
Trodde allt sånt skulle kosta, men jag ser fram emot att bli glatt motbevisad.
Sebastian Magnusson
-
CovenantGuardian
Inte riktigt, om Tervigonen skapar enheter måste man reservera poäng för men tervigonens förmåga att ersätta modeller kostar inget.Lictor skrev:Är det bara jag som är dum i huvudet och missar något, eller får en Tervigon fortfarande "summona" Termagants gratis?
Aha tack, det visar hur noga jag orkat läsa reglernaCovenantGuardian skrev:Inte riktigt, om Tervigonen skapar enheter måste man reservera poäng för men tervigonens förmåga att ersätta modeller kostar inget.Lictor skrev:Är det bara jag som är dum i huvudet och missar något, eller får en Tervigon fortfarande "summona" Termagants gratis?
Jämförde bara med Pink Horrors datasheet där det explicit stod att de kostade extra. Är det i huvudreglerna det står att summons kostar med andra ord?
Sebastian Magnusson