Stämmer, kommer inte ihåg var exakt.Lictor skrev:Aha tack, det visar hur noga jag orkat läsa reglernaCovenantGuardian skrev:Inte riktigt, om Tervigonen skapar enheter måste man reservera poäng för men tervigonens förmåga att ersätta modeller kostar inget.Lictor skrev:Är det bara jag som är dum i huvudet och missar något, eller får en Tervigon fortfarande "summona" Termagants gratis?
Trodde allt sånt skulle kosta, men jag ser fram emot att bli glatt motbevisad.
Jämförde bara med Pink Horrors datasheet där det explicit stod att de kostade extra. Är det i huvudreglerna det står att summons kostar med andra ord?
Rykten om ny 40K edition och GW generellt
-
CovenantGuardian
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Lite tråkigt att eldkastare i Pod just blev omöjligt.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Huh? Varför?Serpent skrev:Lite tråkigt att eldkastare i Pod just blev omöjligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- NilssonHarHund
Du får inte göra Advance efter "deep strike" och du kan inte hamna närmare än 9". Eldkastaren når bara 8". :sad salamander:
-
CovenantGuardian
Det finns en flame template som fortfarande fungerar i drop.., Pyrovore! Äntligen hans moment in the sunNilssonHarHund skrev:Du får inte göra Advance efter "deep strike" och du kan inte hamna närmare än 9". Eldkastaren når bara 8". :sad salamander:
Blir lite konfunderad av reglerna och hur "allies" kan fungera. Läser man på battleforged står det att det kan krävas i vissa detachments att alla units behöver ha samma keyword. Det står dock inte ett smack om att de olika detachmentsen måste ha gemensamma keywords. Iaf inte vad jag kan hitta under battleforged armies.
Läser man på genestealer cults codexet så står det att de får ta en astra militarum detachment för varje genestealer detachment man har i armen trots att de inte har nåt gemensamt keyword...
Hur ska man tolka detta? Har jag missat nån regel om att alla detachments i en battleforged army måste ha ett gemensamt keyword? Hur gör man om man vill ha en ally? Går det ens?
Läser man på genestealer cults codexet så står det att de får ta en astra militarum detachment för varje genestealer detachment man har i armen trots att de inte har nåt gemensamt keyword...
Hur ska man tolka detta? Har jag missat nån regel om att alla detachments i en battleforged army måste ha ett gemensamt keyword? Hur gör man om man vill ha en ally? Går det ens?
Överlag har jag blivit rätt positiv:
- Man kan charga en transport och omringa den. Förstör man transporten dör alla i.
- Alla som chargar får slå först i CC. Sedan får man vara först med att slå med en enhet så spelarens vars runda får slå med Chargande enheter + enhet i sin runda innan motståndaren får slå.
- Man får inte flytta igenom motståndarens enheter så om man omringar en enhet vid en charge eller vid en pile-in så kan dem inte göra en "fall back" om inte det är en flygande enhet.
- Man får springa och skjuta med assault vapen men får -1 för att träffa. Flamers når därmed långt. Likaså Termagaunts med Devourers så ex Termagaunts med Devourers har en effektiv räckvidd på 6+T6+18" för ett snitt på 27,5". Inte så illa. Det är givetvis likadant för alla.
- Man får dela sina attacker mellan olika vapen som man vill.
- Magi är nedtonat. Helt ok.
- Karaktärer har en extra förflyttning om de är inom 3" av en fiende efter fienden har chargat.
- Man tycks inte kunna skydda sina karaktärer i närstrid.
- man har kvar den där "View from the model" för att se om man ser en fiende. Sedan är det Bengt som är miltals utom LOS som dör ändå.
- Monster som är enheter tycks börja inom 6" från varandra men kan sedan vara helt separata.
- I första standarduppdraget (Retrieval mission) så får den som sätter upp det sista objektivet välja vilken deployment zone som skall användas i slaget. Och välja sida. Rätt kasst. Den som väljer deployment zone typ borde vara den som inte får välja zon först.
- den som sätter upp först får börja. Sieze är kvar.
- för att hålla objektiv måste man ha fler modeller än motståndaren inom 3". Så en Riptide är kan inte hålla mot 2 Snotlings.
- Så man kommer kunna ha klassiska uppdrag på turneringar mixad med Tactical objectives - om man bara vill köra från regelbokens uppdrag.
- Night fight gör det svårare att träffa. Man kan använda strategems för att kontra detta. Kanske är det så att det kommer bli standard på lite olika uppdrag på turenringar?
- terrängreglerna suger. Nackdelen är att det finns många turneringar där man kan lika gärna säga att allt har +1 i armour save och sedan ta bort all terräng. För mig ser allt bra ut om just detta. Om area terräng blockar LOS så kommer det kunna bli bra eller om alla kommer göra 7+ LOS blockers per bord. Men utan mycket mer LOS blockers så kommer nedtoningen av skydd innebära att man kan plocka bort terrängen. En fördel är att man tagit bort blasts vilket gör att man kan ta och klumpa ihop enheter för att stå bakom LOS block. Men man måste ha mycket LOS block. annars blir det mer "första rundan vinner" än någonsin.
- Jag fattar inte hur skog fungerar för monster eller fordon. När får de cover?
- Man kan charga en transport och omringa den. Förstör man transporten dör alla i.
- Alla som chargar får slå först i CC. Sedan får man vara först med att slå med en enhet så spelarens vars runda får slå med Chargande enheter + enhet i sin runda innan motståndaren får slå.
- Man får inte flytta igenom motståndarens enheter så om man omringar en enhet vid en charge eller vid en pile-in så kan dem inte göra en "fall back" om inte det är en flygande enhet.
- Man får springa och skjuta med assault vapen men får -1 för att träffa. Flamers når därmed långt. Likaså Termagaunts med Devourers så ex Termagaunts med Devourers har en effektiv räckvidd på 6+T6+18" för ett snitt på 27,5". Inte så illa. Det är givetvis likadant för alla.
- Man får dela sina attacker mellan olika vapen som man vill.
- Magi är nedtonat. Helt ok.
- Karaktärer har en extra förflyttning om de är inom 3" av en fiende efter fienden har chargat.
- Man tycks inte kunna skydda sina karaktärer i närstrid.
- man har kvar den där "View from the model" för att se om man ser en fiende. Sedan är det Bengt som är miltals utom LOS som dör ändå.
- Monster som är enheter tycks börja inom 6" från varandra men kan sedan vara helt separata.
- I första standarduppdraget (Retrieval mission) så får den som sätter upp det sista objektivet välja vilken deployment zone som skall användas i slaget. Och välja sida. Rätt kasst. Den som väljer deployment zone typ borde vara den som inte får välja zon först.
- den som sätter upp först får börja. Sieze är kvar.
- för att hålla objektiv måste man ha fler modeller än motståndaren inom 3". Så en Riptide är kan inte hålla mot 2 Snotlings.
- Så man kommer kunna ha klassiska uppdrag på turneringar mixad med Tactical objectives - om man bara vill köra från regelbokens uppdrag.
- Night fight gör det svårare att träffa. Man kan använda strategems för att kontra detta. Kanske är det så att det kommer bli standard på lite olika uppdrag på turenringar?
- terrängreglerna suger. Nackdelen är att det finns många turneringar där man kan lika gärna säga att allt har +1 i armour save och sedan ta bort all terräng. För mig ser allt bra ut om just detta. Om area terräng blockar LOS så kommer det kunna bli bra eller om alla kommer göra 7+ LOS blockers per bord. Men utan mycket mer LOS blockers så kommer nedtoningen av skydd innebära att man kan plocka bort terrängen. En fördel är att man tagit bort blasts vilket gör att man kan ta och klumpa ihop enheter för att stå bakom LOS block. Men man måste ha mycket LOS block. annars blir det mer "första rundan vinner" än någonsin.
- Jag fattar inte hur skog fungerar för monster eller fordon. När får de cover?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- NilssonHarHund
Angående faction keywords: det räcker att man delar ett keyword inom hela detachmentet. Står exempel bredvid bilden på flesh tearern om jag minns rätt.
Det står på alla detachments: Restrictions: all units must be from the same faction. Så de måste dela minst ett faction keyword.MiniMajs skrev:Blir lite konfunderad av reglerna och hur "allies" kan fungera. Läser man på battleforged står det att det kan krävas i vissa detachments att alla units behöver ha samma keyword. Det står dock inte ett smack om att de olika detachmentsen måste ha gemensamma keywords. Iaf inte vad jag kan hitta under battleforged armies.
För match play:
Sedan under organised event guidlines står det
0-1000p - upp till 2 detachment per army
1001-2000p - upp till 3 detachment per army
2001-3000p - upp till 4 detachments per army
Edit: Står även under choose army (sid 214) att de måste ha ha samma keyword (förutom unaligned) även om de är i flera detachments
-
CovenantGuardian
Det heter army faction , vilket är ditt första val du gör när du skapar din armé. Sen att din armé består av 1 eller flera detachments spelar ingen roll. Varenda enhet måste ha en gemensam faktion, undantaget unalligned.
Senare när mer codex släpps och vi får stratagems, kommer du få tillgång till dom baserade på gemensamma nämnare(ie Army Faction)
Allt är imperium, kan välja imperium Stratagems
Allt är Space Marines, kan välja Space Marines Stratagems
Allt är Blood Angels, kan välja Blood Angels unika stratagems.
Så allies som Tau och Eldar är förbjudna för dom har inga gemensamma nämnare bland sina faction keywords.
Senare när mer codex släpps och vi får stratagems, kommer du få tillgång till dom baserade på gemensamma nämnare(ie Army Faction)
Allt är imperium, kan välja imperium Stratagems
Allt är Space Marines, kan välja Space Marines Stratagems
Allt är Blood Angels, kan välja Blood Angels unika stratagems.
Så allies som Tau och Eldar är förbjudna för dom har inga gemensamma nämnare bland sina faction keywords.
Senast redigerad av 1 CovenantGuardian, redigerad totalt 2 gånger.