Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Jacke

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Jacke »

CovenantGuardian skrev: Så allies som Tau och Eldar är förbjudna för dom har inga gemensamma nämnare bland sina faction keywords.
:wub:

Youndi

Inlägg av Youndi »

Hur tolkar ni poängkostnaden för vapen som modellen kommer med? En Chaos Land Raider t.ex kostar 239 poäng, Twin Lascannons kostar 50 poäng styck. Om man betalar för vapen som fordonet kommer med kostar alltså en landrädare drygt 500 poäng?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Youndi skrev:Hur tolkar ni poängkostnaden för vapen som modellen kommer med? En Chaos Land Raider t.ex kostar 239 poäng, Twin Lascannons kostar 50 poäng styck. Om man betalar för vapen som fordonet kommer med kostar alltså en landrädare drygt 500 poäng?
Så tolkar jag det också, men 239+50+50+17=356, inte >500. Lite ovant men kommer bli enklare när man kan alla vapenpoäng.

Youndi

Inlägg av Youndi »

NilssonHarHund skrev:
Youndi skrev:Hur tolkar ni poängkostnaden för vapen som modellen kommer med? En Chaos Land Raider t.ex kostar 239 poäng, Twin Lascannons kostar 50 poäng styck. Om man betalar för vapen som fordonet kommer med kostar alltså en landrädare drygt 500 poäng?
Så tolkar jag det också, men 239+50+50+17=356, inte >500. Lite ovant men kommer bli enklare när man kan alla vapenpoäng.
Ah ja, förstås. Mindre matematiskt missöde där :)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Generellt tycker jag att de nya reglerna känns bra, men terrängreglerna är rätt konstiga. De är iofs någorlunda enkla att tillämpa (om man enbart spelar med GW-terräng) men ger en del resultat som bara känns konstiga. Säg att en enhet står i en skog. Då får hela enheten cover. Sen tar en modell i enheten ett steg bakåt, så att han hamnar bakom skogen och det därmed är mer skog mellan honom och skytten. Då får ingen i enheten något cover alls. Verkar rimligt... :roll:
Eller att en modell som står i princip helt skymd av en kulle, men där en liten bit av en arm/tentakel/klo sticker fram inte får något skydd över huvud taget.
Det är även många terrängbitar som inte riktigt passar in i kategorierna - Lösa väggar, lådor, hus som inte är ruiner, osv. Jag antar att det enklaste blir att köra den mesta terrängen som "barricades".

Sen tycker jag att reglerna för line of sight är väldigt luddiga. Jag kan inte hitta något om varken varifrån man ska dra line of sight eller till var. Så jag antar någon punkt av skytten till någon punkt av målet? Men hur funkar det med, flaggor, antenner, vapen, osv? Jag hade gärna sett en lite tydligare regel där, som det har varit i tidigare editioner.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Att alla modeller måste vara i cover för att enheten ska få cover är ju bara en spelmekanisk grej som gör det till ett sjukt mycket bättre och mindre komplicerat spel.

Något säger mig att arrangörer kommer "hitta på" lite egna regler gällande terräng dock :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

MiniMajs

Inlägg av MiniMajs »

Mortarion skrev:Generellt tycker jag att de nya reglerna känns bra, men terrängreglerna är rätt konstiga. De är iofs någorlunda enkla att tillämpa (om man enbart spelar med GW-terräng) men ger en del resultat som bara känns konstiga. Säg att en enhet står i en skog. Då får hela enheten cover. Sen tar en modell i enheten ett steg bakåt, så att han hamnar bakom skogen och det därmed är mer skog mellan honom och skytten. Då får ingen i enheten något cover alls. Verkar rimligt... :roll:
Eller att en modell som står i princip helt skymd av en kulle, men där en liten bit av en arm/tentakel/klo sticker fram inte får något skydd över huvud taget.
Det är även många terrängbitar som inte riktigt passar in i kategorierna - Lösa väggar, lådor, hus som inte är ruiner, osv. Jag antar att det enklaste blir att köra den mesta terrängen som "barricades".

Sen tycker jag att reglerna för line of sight är väldigt luddiga. Jag kan inte hitta något om varken varifrån man ska dra line of sight eller till var. Så jag antar någon punkt av skytten till någon punkt av målet? Men hur funkar det med, flaggor, antenner, vapen, osv? Jag hade gärna sett en lite tydligare regel där, som det har varit i tidigare editioner.

Line of sight reglerna är väl glasklara? Kan nån del av modellen som skjuter dra en line of sight till målet så kan den skjuta.

Användarvisningsbild
Spell Familiar

Inlägg av Spell Familiar »

Efter att ha speltestat en 2000p match kan jag rapportera följande: fordon är extremt mycket sårbarare. Heavy weapons som lascanon, mulimelta och hvy bolter är gudar. Och 40-manna blobbar med kultister dödar Guilliman. Monster och fordon kanske ser tuffa ut på pappret men när bolters woundar T7 på 5+ är de inte så kaxiga längre. Psykers är helt söndernerfade. Ser ingen poäng alls med dem. Och Orcs är de nya eldar... (move, advance, shoot and charge) och eftersom man inte längre måste skjuta på det man ska charga och alla har split fire är flest skott kung. Alla som nånsin byggt en SM-sergant med fist och ångrat sig kan nu andas lugnt.
SM är fortfarande fuskigt mycket bättre på att vara marines jämfört med CSM.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tycker psykers verkar nice, särskilt GK.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ogge

Inlägg av Ogge »

NilssonHarHund skrev:

Nej, man betalar väl bara extra för det som står under wargear options. Vill du ha havoc launcher eller combiveapon får du betala. Annars kostar den väl 239? Men detta är jag inte säker på. ;)

Skriv svar