Man kan ju ta förluster utanför LOS om man själv vill, men jag antar att man då också måste ta förluster om man kan även om motståndaren inte ser. Är det bara förluster in range som gäller eller skiter man i det också så länge man når fram till en modell ?
kraftman skrev:Hur är det med LOS och förluster egentligen ?
Man kan ju ta förluster utanför LOS om man själv vill, men jag antar att man då också måste ta förluster om man kan även om motståndaren inte ser. Är det bara förluster in range som gäller eller skiter man i det också så länge man når fram till en modell ?
Du plockar från var du vill i enheten, oavsett LoS eller range.
Om jag förstår det rätt så skjuter man egentligen model för model, så man måste ha det med i beräkningen när man slår flera tärningar samtidigt. Så når de två modeller längst bak bara når fiendens främsta kan de ju bara döda honom. Så tror jag det funkar
Youndi skrev:Hur tolkar ni poängkostnaden för vapen som modellen kommer med? En Chaos Land Raider t.ex kostar 239 poäng, Twin Lascannons kostar 50 poäng styck. Om man betalar för vapen som fordonet kommer med kostar alltså en landrädare drygt 500 poäng?
Så tolkar jag det också, men 239+50+50+17=356, inte >500. Lite ovant men kommer bli enklare när man kan alla vapenpoäng.
Nej, man betalar väl bara extra för det som står under wargear options. Vill du ha havoc launcher eller combiveapon får du betala. Annars kostar den väl 239? Men detta är jag inte säker på.
En Dark Reaper kostar 5 poäng, han har inga options men Reaper Launcher kostar 31 enligt listan.
Om jag förstår det rätt så skjuter man egentligen model för model, så man måste ha det med i beräkningen när man slår flera tärningar samtidigt. Så når de två modeller längst bak bara når fiendens främsta kan de ju bara döda honom. Så tror jag det funkar
Når du enheten kan du döda enheten. Inget modellbasis om jag förstått det rätt.
Efter ett testslag idag (där säkert en del har blivit fel) så är mitt intryck:
Skytte, förflyttning, magi, uppdrag, närstrider är intressanta och känns som ett lyft. Enheterna kändes enkla och använda och utan en jäkla massa specialregler. Som spel kommer det bli bra. Enkelt att komma in och mycket strategi. Om!
Den stora bristen, och detta är en jäkligt viktig en tycker jag, är att vi spelad med flera stora LOS block och area terräng. Den gjorde inget alls. Chaos fick första rundan och laser predden gick inte att gömma sig någonstans på planen. Den har 12" förflyttning. Det där med +1 i armour save spelar roll när marines står på objektiv i skog där motståndaren inte har några specialregels-vapen i sista rundan och marinsen håller ett objektiv. Annars i spelets gång gjorde terrängen i grund inget alls.
GW har kompenserat detta lite med hastighet på enheter men det gör bara att första rundan blir än viktigare och avgörande. När en skytte armé får första rundan kommer den kunna välja mål helt fritt och står man i terräng så gör det som bäst marginell skillnad. Närstridsarméen vill ha första rundan för att slippa en hel skytterunda.
Spelet har stora möjligheter att bli riktigt jäkla bra. Men terräng reglerna som känns inte intuitiva, är dumma och har liten effekt gjorde att vi lika gärna kunde plocka bort all terräng på bordet och så får man cover på 4+. För mig kommer det mesta bli avgörande hur terrängreglerna anpassas för som de är nu är de katastrofdåliga. Med denna nivå på cover-regler behövs 8-10 stora LOS block per bord. Minst.
Jag tyckte att Lasers kändes billiga men det är en balanssak som kan lösas. I grund är det terrängen som behöver fixas så att de faktiskt har effekt och mycket mer LOS block. Likaså får man inget negativt av att flytta genom skog med fordon. Lite väl förenklat där.
Jag tittade på Lincon - samtliga bord där är klart helt meningslösa att spela på i nya. Mitt förslag är att skog blockar LOS.
Vi hade fyra lite större Los block. Närmre centrum. Givetvis spelar positionen till etc men överlag känns det som att det behövs mer los block än tidigare. Det var Predatorn som kunde skjuta på allt.
Jag tänkte mig att det att man kan klumpa ihop sina enheter skulle kompensera för att man kan döda hela enheten om en syns och cover inte ger så mycket effekt. Så kändes det inte efter speltest.
Överlag är detta ett sjukt bra förslag faktiskt. Särskilt då många föreningar inte har 20+ flyttlådor lastade med LoS-block terräng liksom. Det underlättar markant.
Man syns inte bakom skog, men man syns i skog.
Men jag vill speltesta mer innan jag tycker detta är helt bra