Var står denna glasklara definition? Det enda jag hittar i skyttereglerna är att "any part of the target" ska vara "visible to the shooting model" samt att man ska kolla från bakom skyttemodellen om man är osäker. Ordet "visible" indikerar att den skjutande modellen ska kunna se målet. Och det är inte "visible from the shooting modell", dvs att spelaren kan se från modellen som skjuter, utan "visible to the shooting modell", dvs skytten ska se. Innebär det att man drar los från ögonen, som det har varit tidigare? Eller räcker det att man kan dra en linje från någon del av modellen över huvud taget? Kan en antenn på en predator numera skjuta lascannons? Det känns väldigt konstigt. Och räknas numera exakt alla delar av målet? Om man har en flagga på en marine sergeant, innebär det att fienden helt plötsligt skjuta obehindrat på hela enheten trots att den är gömd bakom en vägg eller rhino?MiniMajs skrev:Line of sight reglerna är väl glasklara? Kan nån del av modellen som skjuter dra en line of sight till målet så kan den skjuta.Mortarion skrev:Generellt tycker jag att de nya reglerna känns bra, men terrängreglerna är rätt konstiga. De är iofs någorlunda enkla att tillämpa (om man enbart spelar med GW-terräng) men ger en del resultat som bara känns konstiga. Säg att en enhet står i en skog. Då får hela enheten cover. Sen tar en modell i enheten ett steg bakåt, så att han hamnar bakom skogen och det därmed är mer skog mellan honom och skytten. Då får ingen i enheten något cover alls. Verkar rimligt...![]()
Eller att en modell som står i princip helt skymd av en kulle, men där en liten bit av en arm/tentakel/klo sticker fram inte får något skydd över huvud taget.
Det är även många terrängbitar som inte riktigt passar in i kategorierna - Lösa väggar, lådor, hus som inte är ruiner, osv. Jag antar att det enklaste blir att köra den mesta terrängen som "barricades".
Sen tycker jag att reglerna för line of sight är väldigt luddiga. Jag kan inte hitta något om varken varifrån man ska dra line of sight eller till var. Så jag antar någon punkt av skytten till någon punkt av målet? Men hur funkar det med, flaggor, antenner, vapen, osv? Jag hade gärna sett en lite tydligare regel där, som det har varit i tidigare editioner.
Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
+1Flogger skrev:Hur många LoS blockers spelade ni med om det inte gick att gömma en predator? Låter sjukt konstigt.
Det är ju en subjektiv fråga.. Men med flera stora Los-blockers på planen men ändå inte möjlighet att gömma en tank, vad räknar ni då som en stor blocker?
En stor Los-blocker för mig är typ som ett A4-papper.
Synligt för modellen helt enkelt. Använd en laserpekare om du är osäker. Iom att det inte finns några firing arcs etc längre så är det ju bara att mäta från valfri punkt på modellen till valfri punkt på modellen man vill skjuta på. Skulle det vara på nåt annat vis måste de plötsligt införa massor av regler för infanteri, fordonsvapen etc.Mortarion skrev:Var står denna glasklara definition? Det enda jag hittar i skyttereglerna är att "any part of the target" ska vara "visible to the shooting model" samt att man ska kolla från bakom skyttemodellen om man är osäker. Ordet "visible" indikerar att den skjutande modellen ska kunna se målet. Och det är inte "visible from the shooting modell", dvs att spelaren kan se från modellen som skjuter, utan "visible to the shooting modell", dvs skytten ska se. Innebär det att man drar los från ögonen, som det har varit tidigare? Eller räcker det att man kan dra en linje från någon del av modellen över huvud taget? Kan en antenn på en predator numera skjuta lascannons? Det känns väldigt konstigt. Och räknas numera exakt alla delar av målet? Om man har en flagga på en marine sergeant, innebär det att fienden helt plötsligt skjuta obehindrat på hela enheten trots att den är gömd bakom en vägg eller rhino?MiniMajs skrev:Line of sight reglerna är väl glasklara? Kan nån del av modellen som skjuter dra en line of sight till målet så kan den skjuta.Mortarion skrev:Generellt tycker jag att de nya reglerna känns bra, men terrängreglerna är rätt konstiga. De är iofs någorlunda enkla att tillämpa (om man enbart spelar med GW-terräng) men ger en del resultat som bara känns konstiga. Säg att en enhet står i en skog. Då får hela enheten cover. Sen tar en modell i enheten ett steg bakåt, så att han hamnar bakom skogen och det därmed är mer skog mellan honom och skytten. Då får ingen i enheten något cover alls. Verkar rimligt...![]()
Eller att en modell som står i princip helt skymd av en kulle, men där en liten bit av en arm/tentakel/klo sticker fram inte får något skydd över huvud taget.
Det är även många terrängbitar som inte riktigt passar in i kategorierna - Lösa väggar, lådor, hus som inte är ruiner, osv. Jag antar att det enklaste blir att köra den mesta terrängen som "barricades".
Sen tycker jag att reglerna för line of sight är väldigt luddiga. Jag kan inte hitta något om varken varifrån man ska dra line of sight eller till var. Så jag antar någon punkt av skytten till någon punkt av målet? Men hur funkar det med, flaggor, antenner, vapen, osv? Jag hade gärna sett en lite tydligare regel där, som det har varit i tidigare editioner.
Så det räcker med att en gubbe når uniten så kan alla andra skjuta även om de igentligen inte har range? Kan inte hitta att man sedan ska mäta range per model som skjuter sedan.Flogger skrev:Delerium skrev:Om jag förstår det rätt så skjuter man egentligen model för model, så man måste ha det med i beräkningen när man slår flera tärningar samtidigt. Så når de två modeller längst bak bara når fiendens främsta kan de ju bara döda honom. Så tror jag det funkarkraftman skrev:Hur är det med LOS och förluster egentligen ?
Man kan ju ta förluster utanför LOS om man själv vill, men jag antar att man då också måste ta förluster om man kan även om motståndaren inte ser. Är det bara förluster in range som gäller eller skiter man i det också så länge man når fram till en modell ?
Når du enheten kan du döda enheten. Inget modellbasis om jag förstått det rätt.
Man gör ju Choose target och kollar att alla vapen från någon i uniten når valt mål. Sedan står det ju inte att man ska använda range mer. Känns som de borde ha med det i choose wepaon.
Men har troligtvis missat något
För mig är "synlig för modellen" och "mäta från valfri punkt på modellen" två helt olika saker.MiniMajs skrev:Synligt för modellen helt enkelt. Använd en laserpekare om du är osäker. Iom att det inte finns några firing arcs etc längre så är det ju bara att mäta från valfri punkt på modellen till valfri punkt på modellen man vill skjuta på. Skulle det vara på nåt annat vis måste de plötsligt införa massor av regler för infanteri, fordonsvapen etc.Mortarion skrev:Var står denna glasklara definition? Det enda jag hittar i skyttereglerna är att "any part of the target" ska vara "visible to the shooting model" samt att man ska kolla från bakom skyttemodellen om man är osäker. Ordet "visible" indikerar att den skjutande modellen ska kunna se målet. Och det är inte "visible from the shooting modell", dvs att spelaren kan se från modellen som skjuter, utan "visible to the shooting modell", dvs skytten ska se. Innebär det att man drar los från ögonen, som det har varit tidigare? Eller räcker det att man kan dra en linje från någon del av modellen över huvud taget? Kan en antenn på en predator numera skjuta lascannons? Det känns väldigt konstigt. Och räknas numera exakt alla delar av målet? Om man har en flagga på en marine sergeant, innebär det att fienden helt plötsligt skjuta obehindrat på hela enheten trots att den är gömd bakom en vägg eller rhino?MiniMajs skrev:Line of sight reglerna är väl glasklara? Kan nån del av modellen som skjuter dra en line of sight till målet så kan den skjuta.
Jag säger inte att du har fel. Det är möjligt att GW menar att man ska kunna mäta från antenner, flaggor, osv... Men jag tycker att det är långt från glasklart. En tydligare definition hade inte skadat.
Kommer garanterat en faq snart men det lär ju dröja tills efter spelet faktiskt lanserats! 
Som jag läser Choose target sektionen så görs den per model. Så varje model måste ha något i range för att få vara med och leka.Delerium skrev:Så det räcker med att en gubbe når uniten så kan alla andra skjuta även om de igentligen inte har range? Kan inte hitta att man sedan ska mäta range per model som skjuter sedan.
Man gör ju Choose target och kollar att alla vapen från någon i uniten når valt mål. Sedan står det ju inte att man ska använda range mer. Känns som de borde ha med det i choose wepaon.
Edit. Läst om det och ja man mäter per modell.Bengt skrev:Som jag läser Choose target sektionen så görs den per model. Så varje model måste ha något i range för att få vara med och leka.Delerium skrev:Så det räcker med att en gubbe når uniten så kan alla andra skjuta även om de igentligen inte har range? Kan inte hitta att man sedan ska mäta range per model som skjuter sedan.
Man gör ju Choose target och kollar att alla vapen från någon i uniten når
Vad tror ni om den ny SM hoover tanken? Bra? Prisvärd?
-
Elevatorlake
Låter rätt bra, mycket dakka som sagt och rätt snabb med 10". Jag har inte sett någon poängkostnad för den, bara pl14. Har inte heller sett några regler för rotor cannon som den kan uppgraderas med?John_F skrev:Vad tror ni om den ny SM hoover tanken? Bra? Prisvärd?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets