Den som blir beskjuten allokerar ett av de tre woundsen till valfri modell, slår save, sen slår man damage (i ditt exempel d3). De woundsen tar modellen som fått woundet allokerat (dör den är excess wounds förlorade). Nästa wound allokeras, men man måste alltid allokera till en modell som har blivit woundad i en enhet (oavsett om det är från en tidigare attack eller under pågående attack).John_F skrev:Om du woundar tre gånger med ett vapen som gör d3 skada på en enhet som har två wound per modell; slår du då en tärning i taget per modell eller slår du alla dina 3d3 tillsammans och sen får motståndare allokera som han vill?
Regelfrågor 8th ed
Re: Regelfrågor 8th ed
Först slår du för save sen slår du damage. Så du väljer först vilken modell du allokerar woundet till, slår en save och sedan tar du damage på den modellen.John_F skrev:Om du woundar tre gånger med ett vapen som gör d3 skada på en enhet som har två wound per modell; slår du då en tärning i taget per modell eller slår du alla dina 3d3 tillsammans och sen får motståndare allokera som han vill?
Men är alla gubbar lika kan du ju allokera med fast dice och slå alla saves samtidigt. Dock måste man fortsätta allokera till en modell som redan förlorat ett wound.
Några frågor som dök upp i dagens match:
1. Får man skjuta på en karaktär om alla andra närmare fiendeenheter är uppbundna i närstrid (så att man inte får skjuta på dem). Säg exempelvis att en karaktär står 7" från skytten men det finns en enhet i närstrid 5" från skytten. Som jag läser reglerna får man inte skjuta då. Karaktären måste vara närmsta fiende, inte närmsta möjliga mål. Men det går naturligtvis att argumentera för motsatsen.
2. Ett fordon står helt i en ruin. En artilleritank, exempelvis en basilisk, skjuter på den. Väggarna på ruinen skymmer fordonet helt från basilisken, men den behöver ju inte LOS för att skjuta. Får fordonet cover? Jag skulle säga ja. Fordonet uppfyller kraven för att få cover eftersom det står helt i terrängen och är minst 50 % obscured. Att basilisken inte behöver LOS gör inte att något inte kan vara obscured för den.
Vad säger ni?
1. Får man skjuta på en karaktär om alla andra närmare fiendeenheter är uppbundna i närstrid (så att man inte får skjuta på dem). Säg exempelvis att en karaktär står 7" från skytten men det finns en enhet i närstrid 5" från skytten. Som jag läser reglerna får man inte skjuta då. Karaktären måste vara närmsta fiende, inte närmsta möjliga mål. Men det går naturligtvis att argumentera för motsatsen.
2. Ett fordon står helt i en ruin. En artilleritank, exempelvis en basilisk, skjuter på den. Väggarna på ruinen skymmer fordonet helt från basilisken, men den behöver ju inte LOS för att skjuta. Får fordonet cover? Jag skulle säga ja. Fordonet uppfyller kraven för att få cover eftersom det står helt i terrängen och är minst 50 % obscured. Att basilisken inte behöver LOS gör inte att något inte kan vara obscured för den.
Vad säger ni?
1. Nej du får inte skjuta på den.
2. Ja, fordonet får cover då det är i cover.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Hur fungerar det med plasmavapen och rerolls?
Säg att en Marine Sergeant skjuter supercharged plasma pistol och sedan slår en 1a. Om han har en reroll på to hit vad händer?
1: Han dör innan han får rerollen
2: Han får reroll men dör efter att han sjutit ändå.
3: Reroll ignorerar overheat resultatet.
Säg att en Marine Sergeant skjuter supercharged plasma pistol och sedan slår en 1a. Om han har en reroll på to hit vad händer?
Jacke skrev:Hur fungerar det med plasmavapen och rerolls?
3. Reroll är reroll. Slutresultatet står fast, första resultatet har liksom "inte hänt".
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
WordFlogger skrev:Jacke skrev:Hur fungerar det med plasmavapen och rerolls?
3. Reroll är reroll. Slutresultatet står fast, första resultatet har liksom "inte hänt".
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Skulle någon person tolka 1. som att man inte får skjuta på karaktären och insistera på det skulle den personen få en smällMortarion skrev:Några frågor som dök upp i dagens match:
Vad säger ni?
Precis som i 3ed när man kunde hävda att det inte gick charga en enhet om en annan enhet bakom hade ställt in sina baser mellan enheten framför, för att då kom man inom 1" till enheten bakom. trams och belönas med en smäll
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
@Revener: Tagga ner. Att hota med misshandel bara för att jag läser reglerna annorlunda än vad du gör leder inte direkt till någon bra dialog. Förklara hellre varför du tolkar reglerna annorlunda än vad jag (och Flogger) gör.
tummen upp på detta, så har även jag tolkat reglerna =)Flogger skrev:1. Nej du får inte skjuta på den.