Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Elevatorlake

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Elevatorlake »

Vet inte om ni märkt det än men det är olika poängkostnader för primaris marines i starterboxen och i indexet.

Poäng per modell i index först och sedan starterlådan ink den wargear de har som standard

Intercessors 20/24
Inceptors 75/53
Hellblasters 38/40
Gravis captain 137/148
Lieutenant m power sword 74/64
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Flygmaskin skrev:Vad jag har sett så verkar det vara slut med allianser. För man kan väll inte ha säg två detatchments som inte delar faction keyword?

Hade hoppats på att kunna spela mina csm/ig :/
Nej det kan man inte. Om man inte kommer överens om annat.

Revener

Inlägg av Revener »

Såg en sak till nu när jag byggde lista. Har man vapen som woundar på t.ex 4+ men 6+ mot fordon men har hög styrka tex S5 så går det inte wounda fordon på 4+ eller 5+ om man inte har andra vapen.

Gäller t.ex Dark Eldar Grotesques vill man få mer än en attack som woundar fordon på annat en 6+ så får man köpa mindphase gauntler istället för fleshgauntlet men det går bara på en i enheten. De andra har S5 i onödan.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Revener skrev:Såg en sak till nu när jag byggde lista. Har man vapen som woundar på t.ex 4+ men 6+ mot fordon men har hög styrka tex S5 så går det inte wounda fordon på 4+ eller 5+ om man inte har andra vapen.

Gäller t.ex Dark Eldar Grotesques vill man få mer än en attack som woundar fordon på annat en 6+ så får man köpa mindphase gauntler istället för fleshgauntlet men det går bara på en i enheten. De andra har S5 i onödan.
Det finns inget som hindrar Grotesques att slå alla sina attacker med Cleavers, de är vanliga melee vapen. Extra attack regeln som de och många andra vapen har hindrar inte att de använder det vapnet till resten av sina attacker.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Nurgle skrev:

Hade hoppats på att kunna spela mina csm/ig :/
Man kan ju hoppas på att det kommer keywords för Renegade Guard med codexet, men just nu är det kört

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Så, då har jag spelat första testmatchen. Och jag är positiv. Lite tankar:
- Det är många saker som kommer att ta ett tag att ställa om till. Speciellt närstrider är väldigt annorlunda.
- Generellt känns många saker smidigare, men det är mer tärningsrull nu, så jag är fortfarande tveksam till om det kommer att gå så mycket snabbare. Även när man har lärt sig allt.
- Allt är väldigt mobilt. Speciellt för Dark eldar. Saker studsar omkring lite hur som helst och får sällan några minus för det.
- Fordon känns hårdare nu, men det är svårt att säga eftersom jag spelade DE. De kunde inte hantera fordon innan och kan inte hantera fordon nu heller. Systemet med toughness och save känns dock bra.
- Terräng är enligt regelboken rätt meningslöst eftersom man i princip aldrig får cover om man inte står i terrängen. Fast efter att ha definierat alla klippor som "Imperial statuary" utan moralbonusen blev det mycket vettigare. Då gjorde klippor faktiskt något.
- Regeln om att den som sätter ut sista objektivet väljer deployment-typ och deployment zone är bara konstig.

Så, mycket ovant men det verkar lovande det här!

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Mortarion skrev:- Regeln om att den som sätter ut sista objektivet väljer deployment-typ och deployment zone är bara konstig.
Många verkar missa det, men ingen väljer deployment kartan, den slumpas enligt s 216 och på uppdragen står det "determines", med andra ord får spelaren som satte ut sista objektivet äran att slå tärningen. :p

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Bengt skrev:
Mortarion skrev:- Regeln om att den som sätter ut sista objektivet väljer deployment-typ och deployment zone är bara konstig.
Många verkar missa det, men ingen väljer deployment kartan, den slumpas enligt s 216 och på uppdragen står det "determines", med andra ord får spelaren som satte ut sista objektivet äran att slå tärningen. :p
Det hade jag missat. Men efter att ha läst igenom båda sidorna håller jag med dig. "determines" verkar betyda "slår en tärning på en slumptabell" i det här fallet.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Mortarion skrev: - Terräng är enligt regelboken rätt meningslöst eftersom man i princip aldrig får cover om man inte står i terrängen. Fast efter att ha definierat alla klippor som "Imperial statuary" utan moralbonusen blev det mycket vettigare. Då gjorde klippor faktiskt något.
+1 på den. Mycket bra idé!

Revener

Inlägg av Revener »

Bengt skrev:
Revener skrev:Såg en sak till nu när jag byggde lista. Har man vapen som woundar på t.ex 4+ men 6+ mot fordon men har hög styrka tex S5 så går det inte wounda fordon på 4+ eller 5+ om man inte har andra vapen.

Det finns inget som hindrar Grotesques att slå alla sina attacker med Cleavers, de är vanliga melee vapen. Extra attack regeln som de och många andra vapen har hindrar inte att de använder det vapnet till resten av sina attacker.
Så går det när man läser lite för fort eftersom det står att varje gång man slåss får man slå en extra attack med detta vapen. :)

Dock så finns det andra enheter som kan få detta problem t.ex wych med agonizer och +S drog mot T3.

För övrigt så har Wych Hekatrix en Attack mindre nu om det byter ut kniv mot agonizer.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Skriv svar