Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
fauh

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av fauh »

Elevatorlake skrev:Som jag har förstått det beror det på om det är på en viss tärningssida (typ ettor eller sexor) eller om det är ett resultat (t.ex. 6+).

T.ex. så är perils antingen på dubbelettor eller dubbelsexor, inte på resultatet 2 eller 12. T.ex. får Magnus +2 på sina rolls att lägga psychic powers men det betyder inte att han får perils på 10 (+2 = 12) utan fortfarande på dubbelsexor.

Däremot är necrons tesla på 6+ (inte på sexor) vilket betyder att du får tillgodoräkna dig modifiers så om du får +1 to hit och slår 5 så får du teslaträffarna eftersom det modifierade resultatet blir 6 eller mer.
Men som man rullar om " to hit rolls of 1" så blir det klurigt om man har +1 to hit. Den nämner ju inte tärningsfscing. Samma med -1 to hit modifiers. Jag skulle kunna köpa att om det står en siffra explicit utan + efter så menar man unmodified Diceroll men det borde definitivt klaras upp. Antingen via gw FAQ men om de är slöa så borde swefaq ta den frågan.

Stanich

Inlägg av Stanich »

Elevatorlake skrev:Som jag har förstått det beror det på om det är på en viss tärningssida (typ ettor eller sexor) eller om det är ett resultat (t.ex. 6+).

T.ex. så är perils antingen på dubbelettor eller dubbelsexor, inte på resultatet 2 eller 12. T.ex. får Magnus +2 på sina rolls att lägga psychic powers men det betyder inte att han får perils på 10 (+2 = 12) utan fortfarande på dubbelsexor.

Däremot är necrons tesla på 6+ (inte på sexor) vilket betyder att du får tillgodoräkna dig modifiers så om du får +1 to hit och slår 5 så får du teslaträffarna eftersom det modifierade resultatet blir 6 eller mer.

fauh skrev:
Elevatorlake skrev:Har ni hunnit till rerolls med modifiers än? I alla fall hade inte jag uppfattat att i ett exempel med en space marine enhet med heavy weapons som går, skjuter och sedan får en reroll to hit från t.ex. Guilliman får inte göra reroll på treor trots att de missar. Tydligen ska logiken vara att jag först slår för att träffa, en trea är egentligen en hit så jag får ingen reroll och sedan applicerar man modifiern med -1 to hit för att ha gått och skjutit med ett heavy weapon.

Det här är vad sista meningen i rerollregeln på s178 betyder.
Jag har också funderat på det. Modifierar man själva tärningskastet eller vad man träffar på?

Exempel: Necron destroyers som får +1 to hit ifrån overlord. Necron destroyers har reroll på 1or to hit. Jag slår en etta. Får jag rulla om den eller Inte?

Exempel 2: jag har en Necron immortal med tesla vapen. Tesla säger att 6+ to hit är 3 hits istället för en. Jag rullar en 5a. Hur många hits får Jag?

Så som jag förstått det så borde jag inte få rulla om destoyern men få 3 hits ifrån tesla.

Edit för att förtydliga så menar jag att antingen så ger +1 to hit tills ovanstående beteende eller så gör +1 to hit rolls om 3+ till 2+
Rerolls händer väll innan modifieringar? Och Destroyers får rerolla 1:or, så om de får +1 to hit så händer ändå rerollen innan modifiering eller? (har inte ens regelboken haha, ska nog vara tyst nu)

*jag tror det kommer publiceras en faq på såna här frågor ganska omgående, ser på deras Community facebook att liknande frågor har ställts

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Du får +1 på slaget, vilket betyder det slutgiltiga slaget, efter rerolls och allt annat. Så spelar vi det iaf.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

fauh

Inlägg av fauh »

Flogger skrev:Du får +1 på slaget, vilket betyder det slutgiltiga slaget, efter rerolls och allt annat. Så spelar vi det iaf.
Tycker jag låter som en rimlig regeltolkning.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

fauh skrev:
Flogger skrev:Du får +1 på slaget, vilket betyder det slutgiltiga slaget, efter rerolls och allt annat. Så spelar vi det iaf.
Tycker jag låter som en rimlig regeltolkning.

Vi har dock fel båda två.

Det står tydligt att rerolls sker innan modifiers under "Rerolls" uppe i vänstra hörnet bredvid Psychic Phase.

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Yup, för att komma ihåg kan man säga att rerolls kan bara påverka naturliga tärningsslag.

Har jag förstått det rätt att i fight fasen, så väljer man enhet som ska slåss, sen gör steg 2-6. Efter 6. consolidate väljer man en ny enhet?

Om så är fallet så borde det betyda att enheter som är "eligible" till att slåss kan förändras beroende på vilka modeller dör/flyttas. Enda undantaget är charging units som jag kan se det.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Vad säger ni om förmågor som ger fördelar inom x tum från en character - gäller dessa fördelar även karaktären? Har sett att många karaktärer redan har väldigt bra stats inom det de boostar inom, så känslan är att de är inkluderat redan. Men jag hittar inget som skulle tala för att det inte gäller dem själva.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Nurgle skrev:Vad säger ni om förmågor som ger fördelar inom x tum från en character - gäller dessa fördelar även karaktären? Har sett att många karaktärer redan har väldigt bra stats inom det de boostar inom, så känslan är att de är inkluderat redan. Men jag hittar inget som skulle tala för att det inte gäller dem själva.
De gäller karaktären också såvida det inte står något annat.

s. 179 längst ner i högra hörnet.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Luktar errata..

Vad händer tex om du drar iväg en overcharged plasmapistol med din BS 2+ karaktär, rullar en 2a men skjuter på något som ger -1 på to hit?
Det står inte "unmodified" på plasman vad jag förstått. (Har inte boken ännu)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Kaptenen skrev:Luktar errata..

Vad händer tex om du drar iväg en overcharged plasmapistol med din BS 2+ karaktär, rullar en 2a men skjuter på något som ger -1 på to hit?
Det står inte "unmodified" på plasman vad jag förstått. (Har inte boken ännu)
Stämmer bra. Då dör karaktären. Ett tips är att inte overcharga plasma med karaktärer oavsett vad dy skjuter på.

Skriv svar