Regelfrågor 8th ed
Re: Regelfrågor 8th ed
Verkar skumt.
Saker som ger -1 på to hit blir därmed immuna mot effekter som faller ut på 6+
(Poison, Rend, Tesla etc..) eftersom det blir 5or om det inte har modifieringar uppåt?
Och elakheter som faller ut på 1or faller då ut på rullade 1or och 2or?
Det skulle innebära att -1 to hit är väldigt mycket bättre än vad jag initialt trodde.
(Poison, Rend, Tesla etc..) eftersom det blir 5or om det inte har modifieringar uppåt?
Det skulle innebära att -1 to hit är väldigt mycket bättre än vad jag initialt trodde.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Hur blir det då med tesla som säger att 6+ to hit är 3 hits?DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Föresten hur funkar modifiers med t.ex overwatch? Om jag har något som ger +1 to hit i en aura och ska overwatcha så är det väl fortfarande bara 6or som träffar som jag läst Det?
Och på tal om både tesla och overwatch. Its back!
DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Va? Nu är du väl ändå ute och cyklar? En hit roll är ju vad du slagit to hit, inkluderat alla modifiers och rerolls o.s.v.
Har man -1 på sin to hit roll så kan man inte trigga tesla och man dör på 1-2 med plasma. Detta är ju inget konstigt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Stämmer bra. Overwatch har en egen regel som säger att man alltid träffar på sexor.fauh skrev:Om jag har något som ger +1 to hit i en aura och ska overwatcha så är det väl fortfarande bara 6or som träffar som jag läst Det?
Rend och Poison är ju To Wound, så nej. Men ja på Tesla.Kaptenen skrev:Verkar skumt.
Hade ni alla spelar AoS tidigare hade detta inte varit ett dugg konstigt. Stormcast Retributors i AoS gör dubbla mortal wounds när de slår sexor to hit, de kan aldrig få detta mot Night Goblins då Goblins har Netters som ger -1 på to hit så deras sexor är alltså femmor. Glasklart.
- DHettNeck
Nej, så ser jag det inte. En "to hit roll" är ju vad du rullat, det är ju sen den siffran som sen modifieras, men tärningen visar ju fortfarande vad den visar.Flogger skrev:DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Va? Nu är du väl ändå ute och cyklar? En hit roll är ju vad du slagit to hit, inkluderat alla modifiers och rerolls o.s.v.
Har man -1 på sin to hit roll så kan man inte trigga tesla och man dör på 1-2 med plasma. Detta är ju inget konstigt.
Som ett exempel kan tau få "Add 1 to its hit rolls...", det visar ju tydligt att "hit roll" är det tärningen visar och att man sedan lägger modifiers uppe på det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Jag har länge undrat över det där med add 1 to hit rolls från strangöethorn cannon mm. Jag flundrade om det blev T6+1 "skott" men det kanske är en to hit modifier trots allt.
Ja' än't bittä'!
- DHettNeck
Ja, det är en to hit modifier.Halvar skrev:Jag har länge undrat över det där med add 1 to hit rolls från strangöethorn cannon mm. Jag flundrade om det blev T6+1 "skott" men det kanske är en to hit modifier trots allt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Med det tänket borde bara en 2a trigga plasman.. för slår man 1 blir det ju 0. Och då triggas ingen plasma.Flogger skrev:DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.