+1. Alltså på det ursprungliga tärningsslagetDHettNeck skrev:Nej, så ser jag det inte. En "to hit roll" är ju vad du rullat, det är ju sen den siffran som sen modifieras, men tärningen visar ju fortfarande vad den visar.Flogger skrev:DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Va? Nu är du väl ändå ute och cyklar? En hit roll är ju vad du slagit to hit, inkluderat alla modifiers och rerolls o.s.v.
Har man -1 på sin to hit roll så kan man inte trigga tesla och man dör på 1-2 med plasma. Detta är ju inget konstigt.
Som ett exempel kan tau få "Add 1 to its hit rolls...", det visar ju tydligt att "hit roll" är det tärningen visar och att man sedan lägger modifiers uppe på det.
Regelfrågor 8th ed
Re: Regelfrågor 8th ed
Tycker inte GW definierar någonstans exakt vad de menar med "to hit roll", tex så är det mesta av "To hit" stycket skrivet som om de inte fanns modifiers, det nämns bara i slutet där de noterar att en 1 alltid missar.DHettNeck skrev:Nej, så ser jag det inte. En "to hit roll" är ju vad du rullat, det är ju sen den siffran som sen modifieras, men tärningen visar ju fortfarande vad den visar.Flogger skrev:DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Va? Nu är du väl ändå ute och cyklar? En hit roll är ju vad du slagit to hit, inkluderat alla modifiers och rerolls o.s.v.
Har man -1 på sin to hit roll så kan man inte trigga tesla och man dör på 1-2 med plasma. Detta är ju inget konstigt.
Som ett exempel kan tau få "Add 1 to its hit rolls...", det visar ju tydligt att "hit roll" är det tärningen visar och att man sedan lägger modifiers uppe på det.
Tesla säger "Each hit roll of 6+..." och Plasma säger "On a hit roll of 1...", så båda torde antingen vara omodifierade eller modifierade. Men man kan ju undra varför Tesla skulle säga 6+ istället för bara 6 om de var tänkt som omodifierat.
Ska också säga att jag tror "...re-rolls happen before modifiers (if any) are applied." är deras sätt att skriva att eventuella modifiers inte försvinner efter re-rollet. Inte för att man ska kunna missa utan få re-rolls med tex Guilliaman, vilket jag tycker är ett otroligt ointuitivt sätt att spela.
Hoppas GW sitter och knypplar på en "0-day patch", för de kan ju inte ha missat alla läckor och alla frågor folk har.
Tror inte du kan slå 0 på en tärning så nej, precis som att du inte kan slå 7. Siffran måste ju stanna inom 1-6 rimligtvis.mtz skrev:Med det tänket borde bara en 2a trigga plasman.. för slår man 1 blir det ju 0. Och då triggas ingen plasma.Flogger skrev:DHettNeck skrev:Så är det väl inte. Regeln säger att man förlorar modellen "on a to hit roll of 1", det är ju vad man rullade på tärningen, inte vad slutsiffran blir efter mods.
Men ja, träffar du på 2+ och får +1 på din to hit, då kan du ju inte missa enligt mitt resonemang. Vilket gör att deras "1 always fails" blir lite moot.
Jaja, vi får hoppas de klurar ut detta i en FAQ, för nu blev det förvirrande.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
För att komma ifrån modifiers diskussionen för den verkar inte komma någonstans.
Flyers har ju mininum movement och sina pivot regler etc. Kan man fortfarande "åka av" eller vad händer om man hamnar i ett läge där man innan kunde åka av? Crash and burn?
Flyers har ju mininum movement och sina pivot regler etc. Kan man fortfarande "åka av" eller vad händer om man hamnar i ett läge där man innan kunde åka av? Crash and burn?
- NilssonHarHund
Man blir automatiskt destroyed om man flyger av plan.
Hoppar ämne till charge/overwatch:
Som jag tolkar reglerna kan man chargea en unit som är inom 12", oavsett om charging unit har LOS på målet. Målets overwatch blir i sin tur som en vanligt shooting phase (fast de träffar på 6or). I en vanlig shooting phase måste fienden vara inom range från vapnet och i line of sight för att få skjutas på.
Detta skulle innebära att det är tillåtet att chargea runt hörn och att den enheten som blir chargead inte kan skjuta tillbaka, då de inte har LOS.
Är det någon som tolkar det annorlunda?
Som jag tolkar reglerna kan man chargea en unit som är inom 12", oavsett om charging unit har LOS på målet. Målets overwatch blir i sin tur som en vanligt shooting phase (fast de träffar på 6or). I en vanlig shooting phase måste fienden vara inom range från vapnet och i line of sight för att få skjutas på.
Detta skulle innebära att det är tillåtet att chargea runt hörn och att den enheten som blir chargead inte kan skjuta tillbaka, då de inte har LOS.
Är det någon som tolkar det annorlunda?
Har någon läst hur det funkar med vapen och facing och lös etc? Som jag läser det så finns det inte så Necron båtarna kan skjuta alla bössor ur fronten t.ex. eller monolithen som kan skjuta alla 4 gauss bössorna på hörnen på samma mål?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Ja, facing är borttaget, fordon funkar precis som alla andra modeller nu.fauh skrev:Har någon läst hur det funkar med vapen och facing och lös etc? Som jag läser det så finns det inte så Necron båtarna kan skjuta alla bössor ur fronten t.ex. eller monolithen som kan skjuta alla 4 gauss bössorna på hörnen på samma mål?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Du mäter distanser ifrån baserna om inte annat anges, om modellen inte har en bas så mäts den ifrån modellenfauh skrev:Har någon läst hur det funkar med vapen och facing och lös etc? Som jag läser det så finns det inte så Necron båtarna kan skjuta alla bössor ur fronten t.ex. eller monolithen som kan skjuta alla 4 gauss bössorna på hörnen på samma mål?
s. 176, "Tools of war"
- NilssonHarHund
Förutom vissa fordon vars bas är mindre än fordonet, tex Falcon. Står då specifikt i deras datasheet.Stanich skrev:Du mäter distanser ifrån baserna om inte annat anges, om modellen inte har en bas så mäts den ifrån modellenfauh skrev:Har någon läst hur det funkar med vapen och facing och lös etc? Som jag läser det så finns det inte så Necron båtarna kan skjuta alla bössor ur fronten t.ex. eller monolithen som kan skjuta alla 4 gauss bössorna på hörnen på samma mål?
s. 176, "Tools of war"