CovenantGuardian skrev:
Vem/hur ställde du frågan till? Finns några inkonsekventa saker i Tyranids indexen när det gäller unit size som jag skulle veta svaret på.
Intressant! Vilka?
Tyrant Guard och Hive Guard är 3-6 på datasheet och 1-3 i poänglistan.
Har en känsla att 3-6 är korrekt då Zoanthropes/Venomthropes gick ifrån 1-3 till 3-6. Tyrant Guard/Hive Guard är också 3 i boxen precis Zoans/Venoms.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Får man bara skjuta pistoler på närmsta enheten eller gäller det bara när man är inom 1" ?
Är det en miss från GW ? För jag antar att det var tänkt att man får skjuta på vad man vill om man inte är i närstrid, men det står ju inte att man får välja (om jag inte missat det ?).
CovenantGuardian skrev:
Vem/hur ställde du frågan till? Finns några inkonsekventa saker i Tyranids indexen när det gäller unit size som jag skulle veta svaret på.
Intressant! Vilka?
Tyrant Guard och Hive Guard är 3-6 på datasheet och 1-3 i poänglistan.
Har en känsla att 3-6 är korrekt då Zoanthropes/Venomthropes gick ifrån 1-3 till 3-6. Tyrant Guard/Hive Guard är också 3 i boxen precis Zoans/Venoms.
Fast man kan ju ha byggt två som hive guards och en som tyrant guard och då funkar inte allt man hade innan åttonde.
Förvisso kanske under-strength units kommer köras med på turneringar, om man nu kan bevisa att man inte har fler än man påstår att man har.
Keibo skrev:Ny fråga: en enhet med 3 plasmor skall skjuta på en contemptor dreadnought som har 3 wounds kvar... Spelaren med plasma väljer att alla targetar contemptorn. Får han då skjuta en och en och välja att overcharge:a ett vapen i taget eller väljer man det innan? Givetvis kan man slå en i taget (och måste det om man är inom rapid) men får man välja overcharge eller inte när man väl skjuter eller är det på choose targets man gör det?
Hamnade i denna situation själv (utanför rapid), overcharge:ade med alla och dog 2... med Guillimans reroll to hit! Kom sedan på detta.
Med tanke på att du ska deklarera alla attacker med ett vapen innan du börjar rolla så skulle jag säga att du måste bestämma dig innan om vilka/hur många modeller som skjuter overcharge.
För att jämföra så får du -1 to hit om du väljer att skjuta med både lägena för ett combi-vapen, vilket blir verkningslöst om du kan skjuta med ena, kolla hur det gick, för att sen välja att använda den andra. Det blir fel då du egentligen skulle bestraffats med -1 redan på första attacken. Jag skulle dra standard/overcharge över samma kant.
Det är min tolkning, jag välkomnar andra synsätt om det finns belägg
kraftman skrev:Får man bara skjuta pistoler på närmsta enheten eller gäller det bara när man är inom 1" ?
Är det en miss från GW ? För jag antar att det var tänkt att man får skjuta på vad man vill om man inte är i närstrid, men det står ju inte att man får välja (om jag inte missat det ?).
Med tanke på att closest unit är i samma mening som att de får skjuta när de har fiender inom 1" tolkar jag som att det bara gäller då.
Hur är det med berzerkers som får slåss två ggr per närstridsfas, gör de alltid detta direkt efter varandra eller kan/måste andra enheter slåss mellan?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Elevatorlake skrev:Hur är det med berzerkers som får slåss två ggr per närstridsfas, gör de alltid detta direkt efter varandra eller kan/måste andra enheter slåss mellan?
No unit can be selected to fight in each phase.
så som jag förstår det inebär det att dom omedelbart pilar in och slår igen. så man får inte aktivera en annan enhet i mellan.
Nora skrev:Open Topped + Mobile Fortress
Om en enhet Flash Gitz åker i en Battlewagon, kan de skjuta med sina Snazzguns (som är heavy) utan att få minus trots att fordonet flyttade sig?
Läste på ett annat forum där någon hävdade det utan att få mothugg.
Det går att läsa både som att de får det och att de inte får det. Open topped gör ju att de får samma modifiers som fordonet. Och mobile fortress säger att en battlewagon "ignores the penalties for moving and firing Heavy weapons", vilket kan läsas antingen som att de iofs har en modifier på slaget men ignorerar den eller som att de aldrig får en modifier.
Jag lutar nog åt att en battlewagon inte får någon modifier och att passagerarna därför inte heller får det, men det känns inte helt klart.
Står det inte att modeller i en transport inte påverkas av specialregler (aura osv) om det inte uttryckligen står det?
Jo. Fast det spelar ingen roll i det här fallet. Mobile fortress påverkar ändå bara fordonet. Men Open topped gör att modellerna i får samma modifiers som fordonet de sitter i. Så om mobile fortress läses som att Battlewagon inte får några modifiers innebär det att modellerna i inte heller får några modifiers.
Elevatorlake skrev:Hur är det med berzerkers som får slåss två ggr per närstridsfas, gör de alltid detta direkt efter varandra eller kan/måste andra enheter slåss mellan?
No unit can be selected to fight in each phase.
så som jag förstår det inebär det att dom omedelbart pilar in och slår igen. så man får inte aktivera en annan enhet i mellan.
Lyckas man få till en charge så blir de inte nådiga i närstrid om man inte ens kan "avbryta" deras dubbelslaggis med command points. Dubbla attacker och så många pile ins/consolidates så kan de dessutom wrappa runt enheter och fånga andra enheter ganska enkelt.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets