En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Elevatorlake »

Naz87 skrev:
Elevatorlake skrev:Vad i hela friden är det där röda för armé? Är det där en techmarine på en griffon? :)
Jag börjar tro att hela 40k Sverige är färgblinda.
Den är ORANGE !!!
Det är mina Knights of Gryphonne, fanns massa bilder i min blogg tyvärr använde jag Photobucket så nu är alla borta.

Jag spelar dom som space wolves. Med gripar istället gör thunderwolves.
Så det står mellan att antingen är hela Sverige färgblint eller så är du färgblind? :)

Skämt åsido, kul idé. Garanterat första gången jag sett en techmarine på en grip :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Haha, jag kanske är färgblind men läsa trodde jag att ja kunde och det står fan orange på flaskan! ;)

Synd att blood angels inte är speciellt bra.....

Kul att du gillar dom!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Naz87 skrev:Haha, jag kanske är färgblind men läsa trodde jag att ja kunde och det står fan orange på flaskan! ;)

Kul att du gillar dom!
BA är ju lite beiga... :lol:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Naz87 skrev:Haha, jag kanske är färgblind men läsa trodde jag att ja kunde och det står fan orange på flaskan! ;)

Kul att du gillar dom!
Har inte blood angels fått sig en skjuts i rätt riktning i 8:e?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Sladda in på Skyslammer och en episk matchup mot Blood Angels!

Terminators goes smashysmashy pt. 1

Jag ska inte tråka ut er med alla detaljer som kommer med att anordna en turnering. Men stresspulsen låg rätt hög när jag bakom ratten i en hyrd lastbil kör terränglass nr två klockan 6:45 dagen D för turnering. Mina medarrangörer påpekade vänligt och lätt förskrämt att två hjul i kurvorna är lite riskabelt för terrängens fortlevnad.

Image

VI spolar förbi allt slit, stön och suckande och rakt på pudelns kärna. Batrep från den första matchen på egna turneringen!

Inför turren testspelade jag en rolig lista med dreadknights som tyvärr fick toksmisk mot Naz87s rymdvargar. Jag förlorade med 3-35 eller något sådant och hade en ynka Culexus kvar i en ruin när spelet tog slut. Hans snuskiga spacewolfsarmé med dreadnoughts upp över tänderna och deras äckliga flygare med en miljon meltaskott gjorde slarvsylta av mig. Jag lärde mig att Bjorn Fellhand är väldigt, VÄLDIGT hård i närstrid.

Med hämnd i siktet gjorde jag en ny lista skräddarsydd för att spöa Naz. Strunt samma med alla andra. Tyvärr blidde den lite för hård för min egen turnering så jag fick snällt plocka ihop en ny armé.

Så körde med typ gamla Ultra strike force istället!

Image

En storm raven med plasmor & heavy bolters, en Land raider redeemer, två enheter assault terminators med hammare/sköldar och lightning claws blandat. En enhet barebone terminators. Och en librarian respektive chaplain i terminator armour. Eftersom armén var nästan helt klar gav det mig mer tid för allt med turneringen. Så en snygg, spelklar armé med lite roliga finesser. Och att få spela terminators på turnering är ju fantastiskt. Första gången för min del.

Dessutom kompletterade jag upp med tre assassins - Culexus, Callidus & Eversor.

Image

Förutom testspel inför denna turren har de aldrig varit i spel och är de modeller jag lagt absolut mest tid på, så kul att de faktiskt får komma i spel. Och ett bra komplement till termosarna att kunna poppa upp överallt och slå till skoningslöst.

Lottningen inför första matchen gav mig Naz87 som motståndare!

Image

Vilken chocker! Dessutom lottades vi att spela på det bräde jag lagt mest tid att få klart.

Image

För den som råkat läsa min blogg tidigare och inte haft nöjet att träffa Naz87 - Niklas - tidigare, så tänkte jag göra en liten presentation:

Image
Han är skäggig. Lite som killen till vänster. Eller höger? Eller en kombo? Deras kärleksbarn kanske? Bakgrundsfärgen matchar hans Knights of Griffons i rödorange. Orangeröd? Nej, förlåt, de är faktiskt helt orangea. Det är bara min kamera som jäklas med färgtonerna. Lovar att hans armé är heltigenom orange med superhäftiga konverteringar.

Naz87 är en väldigt trevlig spelare och oerhört tacksam att sparras med inför turneringar. Man ger och tar lite. Vi har haft åtminstone ett par episka standoffs där det slutat oavgjort eller jag förlorat med en poäng när vi sparrats inför turre. Så när jag säger att jag brinner för att smiska honom är det på ett sånt där härligt, bromanceaktigt sätt.

Med tanke på att min armé är kraftigt försämrad räknar jag inte med att vinna. Men jag har ett väldigt klart och tydligt mål - Bjorn the Fellhand ska dö!
....

Första mission var tactical escalation med first strike, slay the warlord & linebreaker samt killpoints.

Min armé deployar shreddhammernators & termochaplain i landraidern, shredhammernators & termolibrarian i storm raven, bareboneterminators i deep strike reserve och de tre assassins i consealed deployment. Det innebär totalt sex enheter och att jag med största sannolikhet går först i alla matcher.

Naz deployar sina thunderwolvesryttare & dreadnoughts på andra sidan brädet tillsammans med ett team med heavy weapons förskanskade i skogen och assault marines redo att slå ner från orbit. I andra hörnet står en dreadnught med lasercannon gömd i skogen. Eller inte. Detta är åttonde - fuck terrain :) Där deployar han även sin flygare full med vargar.

Jag ställer upp min land raider mitt framför hans dreadnoughts och flygare i andra hörnet. Klar!

Image

Image

Flygaren åker fram och ställer sig bland hans Dreadnoughts och bredvid Bjorn samt skjuter lite pjuh pjuh på Spacewolf-flygaren utan någon större effekt och dödar nån ur devastatorteamet.

Image

Land raidern rullar fram och skjuter 12 assaultcannonskott in i skogen för att decimera hans devastators och minimera hotet mot landraidern. Några till dör.

Image

Nu kanske de flesta skakar på huvudet och tänker - "Om du vill hålla land raidern levande är det helt fel håll att rulla mot...". Men ta det lilla lugna, det finns en plan, sickan :)
Senast redigerad av 8 Nurgle, redigerad totalt 2 gång.

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Men hallå!
En gnager frulle i lugnan ro och så tar den episka historien slut precis när land raidern rullar fram mot döden, lr? :D

Fortsättning krävs omedelbums!
Senast till förmiddagsfikat! :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Hahahaha...
Får jag använda den presentationen i mitt CV?
Och bästa bilden/bilderna ever!

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Terminators goes smashysmashy pt. 2

En rolig detalj i åttonde är att teleport homers numera är one use i själva matchen. Jättekul sätt att studsa hem terminators till den egna deployment zonen. Så här placerade jag mina - snyggt och prydligt med närhet till objektiven.

Bild

Dock helt oanvändbara i detta slag. Fiender inom 9" gör att de försvinner så de fick inte vara kvar speciellt länge.

När det gäller tacticalkorten för min del så gav de inte mycket - jag fokuserade enbart på min game plan - döda Bjorn!

Bild

Naz87 travar mot land raidern och thunderwolfen flyttar på sig från flygaren.
I skogen står två heavy weapons kvar.

Bild

Flygaren åker fram, lastar ur småvargar och ställer sig i skottläge till precis allt - men framförallt min Stormraven...

Bild

4 multimeltaskott och raketer spränger min Stormraven åt skogen! Och mina shredhammernators och warlordlibrarian hoppar ur det brinnande vraket. En thunderwolf stormar in i dem för att låsa upp dem och förhoppningsvis skala bort några terminators.

Bild

Heavy weapons teamet i skogen skjuter bort en sådär fyra wounds på landraidern.

Bild

Thunderwolfen slår några slag i luften och blir sedan totalt sönderslaktad! Varpå terminators konsoliderar mot dreadnoughtsen och Bjorn...

Bild

Edit: min plan var att ställa land raidern precis lagom nära så att dreadnoughtsen ändå har en liten chans att chargea. Så det blir värt att gå mot den men sannolikt en misslyckad charge. Vilket blev fallet - de missar chargen! Land raidern överlever och det är min tur!

I min runda marscherar terminators fram mot Bjorn och ställer sig 1" ifrån. Librarian springer framåt för att kunna ställa sig inom 6" från alla dreadnoughts...

Bild

...och lägger null zone för att ignorera alla invul saves från deras sköldar. Landraidern glider fram och skjuter sina flamers med S6 AP-1 D2! Nasty och decimerar den flankande dreadnoughten även om jag inte lyckas sänka den helt trots 12 assault cannonskott.

Däremot stormar mina terminators nu ut ur landraidern och lyckas chargea in i dreadnoughten.

Bild

Chaplainen ger reroll to hit i närstrid och librarian har lagt null zone och "slå först".

Så nu har jag totalt 11 hammarslag med D3 & reroll to hit och 16 lightning claws som visserligen woundar på femmor men rerollar på både to hit och wound!

Bjorn dör! Och hans ena vapendragare! Segern är total! Tjoho!

Den sista dreadnoughten överlever och chargear in och dödar min warlord. Det innebär tyvärr ingen mer null zone. Så nu får han sin 3+ invul save och de står i klunga och utbyter slag innan terminators till ist nöter ner honom.

Bild

Min barebone terminatorenhet deepar ner och skjuter loss på vargarna vid objektiv fem. Tyvärr misslyckas de med att döda alla och missar även chargen, vilket hade gett mig både kill points och ett tacticalkort med objektiv fem.

Bild

Mina shredhammernators och chaplain har efter den brutala smaskningen av dreadnoughtsen inte mycket att hämta. De lunkar runt och blir sönderskjutna av laserdreaden och flygaren.

Bild

Runt 800 poäng lufslufs. Men de var det värt :)

Bild

Sen har jag tyvärr inte mycket fler bilder tagna. Jag tror adrenalinet & pulsen tog ut sin rätt. Allt fokus på Bjorn!

Assassins ställde till med en del roligheter utanför bild - bland annat tog Callidus ut devastators i skogen och Culexus rensade ett objektiv från vargar på denna flanken...

Bild

Eversor chargade in i skogen på andra sidan slagfältet och slaktade en assaultenhet och tog ett objektiv. Tyvärr dog han av laserskott när han försökte sig på att springa bort till andra sidan slagfältet och ge sig på dreadnoughten med laserskott.

Fler vargar stormar in i barebone terminators vid Aquila stronghold och de faller stolt i försvar av det antika fortet.

På min flank händer lite smågröt och en del poäng plockas både här och där, sen är spelet slut!

Vi räknar ihop poängen och lyckas med konststycket att spela oavgjort. Kan ha landat på 20-20!

Bild

Att ödet gav mig Naz87 som motståndare och på mitt bräde jag slitit så hårt för. Och att vi lyckas spela oavgjort? Jag var tvungen att dubbelkolla så det inte var avsiktligt vid lottningen men icke så. Utan att bli alltför filosofisk så är det ett ögonblick som ger en känsla av något mer än bara slumpen. Kanske lika bra att tillbe tärningsgudarna, bara för säkerhets skull?

Detta var en riktigt episk match och det är denna typ av matcher som gör 40k så otroligt värt att spela. Några delar grudge, hårt slit i hårbotten vid listmakandet, ödet gör sitt till för att ge bra matchning och sedan en otroligt spännande match hela vägen i mål, där man håller andan vid vissa tärningsslag.

Att få se ens armé komma till liv, realisera sin taktik och slåss till sista blodsdroppen är lika fantastiskt som svårförklarlig för den oinitierade.

Bild

Med ett fåraktigt leende på mina läppar går vi båda på lunch.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Leffegnu skrev:Men hallå!
En gnager frulle i lugnan ro och så tar den episka historien slut precis när land raidern rullar fram mot döden, lr? :D

Fortsättning krävs omedelbums!
Senast till förmiddagsfikat! :D
Förlåt för cliffhangern. Det var inte enbart ett dramaturgiskt grepp utan också ett utslag av tidsbrist :) Nu så :)
Naz87 skrev:Hahahaha...
Får jag använda den presentationen i mitt CV?
Och bästa bilden/bilderna ever!
Haha, självklart! Ser framför mig hur en trött rekryterare sitter och bläddrar i ansökningar och plötsligt får fram den mest unika CV de någonsin lagt ögonen på :D

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Tidsbrist är icke godkänt urskuldande när det handlar om en sofistikerad inramning på en mycket känslig verksamhet, som Percy Nilegård skulle ha sagt =)

Härligt levande och rolig läsning!
Ni borde börja skriva böcker Nurlge :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Skriv svar