Restriktioner till TTT - TOK Team Tournament 2017
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
-
Niklas malmborg
Re: Restriktioner till TTT - TOK Team Tournament 2017
Leman russ enheter med t.ex. En battletank och en exterminator räknas de som samma sorts enhet i highlander?
Eller kan man bara ha en av demolisher unit entry (punisher, demolisher, executioner) och sen en av battletanks unit entry (battletank, exterminator, eradicator)
Eller kan jag ha sex st leman russ sålänge de är av olika subsort?
Samma sak med hellhound, devildog osv som är hellhound varianter
Många frågor jag vet.. Vill bara vara noga
Och jag antar att tempestus scions är troops och man måste ha dem som IG spelare om man vill spela battalion
Eller kan man bara ha en av demolisher unit entry (punisher, demolisher, executioner) och sen en av battletanks unit entry (battletank, exterminator, eradicator)
Samma sak med hellhound, devildog osv som är hellhound varianter
Och jag antar att tempestus scions är troops och man måste ha dem som IG spelare om man vill spela battalion
Niklas malmborg skrev:Leman russ enheter med t.ex. En battletank och en exterminator räknas de som samma sorts enhet i highlander?
Man får bara ta ett datasheet en gång.Newyn skrev:Hur fungerar Higlander, går det på datasheets? Tänker på enheter som t.ex. Captain. Får man ta 1 på bike, 1 med jump pack, 1 med gravis armour samt 1 i terminatour armour till samma lag? Finns flera enheter som har liknande datasheets.
Så man får ta en battletank och en demolisher.
Och ja, man kan ta en gående captain samt en på bike.
Men man får inte byta lite beväpning eller fixa en jumppack för att se dem som något annat.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- Spell Familiar
Nu säger du och Kjelle emot varandra... Du säger bara ett datasheet en gång och han säger att en kapten är en kapten men det är han inte det är olika Datasheets.Hylander skrev: Man får bara ta ett datasheet en gång.
Så man får ta en battletank och en demolisher.
Och ja, man kan ta en gående captain samt en på bike.
Men man får inte byta lite beväpning eller fixa en jumppack för att se dem som något annat.
Synk?
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."
Tack. Angående sista frågan så var det exakt det jag menade. Det är alltså tillåtet att ha modeller med de keywordsen, men man får inte använda de keywordsen som sitt Faction keyword.Trulsante skrev:
1) Det är ok att spela med wolves och astra i separata listor. Förbudet gäller att blanda t.ex. wolves och ig i samma detachment.
2) Du får ha en vanillamarinelista och en BA/wolves/DA/GK-lista i ett lag. Du får däremot inte ha en raven guard-spelare, en black templar-spelare etc. då de kommer från samma codex.
3) Förstår inte riktigt vad du menar. Du får inte spela med t.ex. militarum tempestus men du får köpa scions i en ig-lista.
Vi har uppenbart pratat förbi varandra i frågan. Från och med nu gäller Hylanders svar och jag ska vara tyst
*edit, det är jag som tycker det är för bra med två kaptener
*edit, det är jag som tycker det är för bra med två kaptener
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
-
Christofer
Tack! Jag menar dock inte att ni ska göra undantag för just orker. min poäng var att restriktionerna med "highlander, inga dubbletter" och "bara en transport/typ" verkar slå väldigt hårt mot typ alla. Är det verkligen en nödvändig begränsning? Vi e fyra pers från Lund som inte ser hur våra 2000+ poäng figurer (olika faktioner) vardera kan bli spelbara arméer till turneringen. Det enda som verkar främjas är ifall man tar typ några få asdyra enheter så att detachements och restriktioner inte blir ett bekymmer. Annars är det nästan omöjligt att bygga en armé om man inte har typ just alla typer av modeller till sitt lag.Trulsante skrev:Weirdboy med da jump, problem solved...Christofer skrev:Hej! såg verkligen fram emot att gå med i denna turneringen. men när jag och mina tänkta lagkamrater läser restriktionerna verkar det lite väl omständigt. Ingen av oss kunde med befintliga modeller göra en arme enligt mallen. speciellt restriktionen om "inga dubbletter föräns man tagit alla alternativ" samt "bara en av samma transport" gör det svårt. blir det bättre för att orker t.ex. måste ha varannan enhet gretchins? o varför inte fler än en trukk? Kan ni fundera på att släppa på restriktionerna lite?
några av dem är logiska, typ en faktion per spelare, inga namned characters, samt en detatchment. Men tycker det är för hårt med de tidigare nämnda.
MVH Christofer
(Denna är till dig med Linus)
Skämt åsido, restriktionerna är tänkta att slå vitt och brett, tyvärr hamnar en del arméer i kläm. Börjar vi göra enstaka undantag kommer alla - precis alla - ha en den ena en den andra ursäkten till varför just dom ska få lättnader.
Vi har gjort bedömningen att detta blir mest rättvist. När vi sedan utvärderar kan det bli så att vi bedömt helt fel och då ordnar vi det till nästa gång.
Och vi är övertygade att detta är att föredra istället för att möta überlistan af d00m i fem matcher för att andra inte spelar fluff...
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
*p.s. jag har ingen wierdboy
-
Michael Carl
Har uppdaterat första posten med svar på massa frågor från tråden så man inte missar alltför mycket om genom att inte läsa hela tråden.
Vad menas med "DA fortet" när det kommer till Fortifications? 
Hur fungerar highlander för tex "Chaos Lord", "Chaos Lord in terminator armor", Chaos Lord with jumpp ack" osv? Räknas alla dessa som samma eller är de separata?
Hur fungerar highlander för tex "Chaos Lord", "Chaos Lord in terminator armor", Chaos Lord with jumpp ack" osv? Räknas alla dessa som samma eller är de separata?
Christofer skrev:Trulsante skrev:Christofer skrev:
Tack! Jag menar dock inte att ni ska göra undantag för just orker. min poäng var att restriktionerna med "highlander, inga dubbletter" och "bara en transport/typ" verkar slå väldigt hårt mot typ alla. Är det verkligen en nödvändig begränsning? Vi e fyra pers från Lund som inte ser hur våra 2000+ poäng figurer (olika faktioner) vardera kan bli spelbara arméer till turneringen. Det enda som verkar främjas är ifall man tar typ några få asdyra enheter så att detachements och restriktioner inte blir ett bekymmer. Annars är det nästan omöjligt att bygga en armé om man inte har typ just alla typer av modeller till sitt lag.
*p.s. jag har ingen wierdboy
Restriktionerna slår hårt mot alla, har du inte ens så du kan spela en lista så är du inte ensam om det problemet. Jag tycker att restriktionerna är sköna iaf, ska bli skoj att få måla lite grejer och testa nya enheter
1) Fortress of Redemption. Finns som ett separat datasheet i index 1 i slutet på dark angels sektionenshadowww skrev:Vad menas med "DA fortet" när det kommer till Fortifications?
2) Dessa går som olika datasheets, precis som SM kaptenens olika val.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime