jaTrulsante skrev:Är The Sanguinor förbjuden?
Frågor kring Defcon 2018
Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi
Re: Frågor kring Defcon 2018
En fråga (med lite följdfrågor) kring ert highlandertänk.
* Om jag spelar vanliga SM och GK, ett detachment vardera, så har ju båda terminators men de skiljer sig år så jag antar det är ok att ta en enhet av varje utan att på så sätt bryta highlander
* Men om jag spelar nya BA och SM, ett detachment vardera, och vill ta scouter från båda krockar det då? Och om så när blir det skillnad på de olika valen?
* Om jag spelar vanliga SM och GK, ett detachment vardera, så har ju båda terminators men de skiljer sig år så jag antar det är ok att ta en enhet av varje utan att på så sätt bryta highlander
* Men om jag spelar nya BA och SM, ett detachment vardera, och vill ta scouter från båda krockar det då? Och om så när blir det skillnad på de olika valen?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Så länge enheterna inte heter samma sak så krockar dom inte!Hylander skrev:En fråga (med lite följdfrågor) kring ert highlandertänk.
så i fallet med scoutsen så kommer dom krocka.
Senast redigerad av 1 Aouto, redigerad totalt 8 gånger.
Krockar det i båda fallen eller bara i det andra?Aouto skrev:Då krockar det! Tanken är att det inte ska gå att kringgå restriktionerna på det sättet.Hylander skrev:En fråga (med lite följdfrågor) kring ert highlandertänk.
Och om så vart går den gränsen? Jag tänker här främst på första fallet där det finns en rätt stor skillnad mellan de olika terminatorsenheterna (ena med smite och force vapen den andra med ja ni vet...)
Om det krockar enbart i den andra så förstår jag vad ni är ute efter men det är ju skillnader på dem (red thirst tex och därmed lite mer än bara namnet)
Bara så jag vet hur jag kan bygga mina listor. (Läs opta som en galning
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
@hylander
Jag insåg just hur otydligt mitt svar blev så jag gick in och ändrade =D
Meningen var att det bra skulle krocka i andra fallet.
Så hur är det med Demonprinsar då?
Krockar alla dem (från CSM/DG/CD) då?
Misstänker lite att detta är er mening och har visst förståelse för det hela.Aouto skrev:@hylander
Lite fler "problem"
- Devastators i SM, BA, DA samt Longfangs i SW olika namn rätt lika med ändå olika.
- Skyclaws vs Assaultsquads
Jag antar att ni förstår vad jag är ute efter.
Vad är det som gör att highlander gäller och vad gör att det inte gäller. Namn/Codex/Dataslate osv. Var är gränsen?
Jag vill gärna ha lite koll på det hela så jag kan leta efter det jag finner bäst..
Om man väljer army faction Imperium, och spelar t.ex en ultramarine tactical och en cadian conscript squad, måste man då ta med en till troop av varenda slag i hela Imperium för att få ta en tactical till? (Sisters, admech, blood angels, astra, sm, etc.)
Om man väljer army faction Adeptus Astartes och spelar t.ex en ultramarine tactical och en grey knights terminator, måste man då ta med en Adeptus Astartes troop till av varje sort för att få ta en tactical till? (blood angels, crusader squad, sm, etc?
Om man väljer army faction Farsight Enclaves, är man tvingad att spela Kroot Carnivores som tredje troop och byta till Ta'u Empire?
Är Cenobyte servitors tillåtna om man köper dom från codex och inte index? Med tanke på att dom är elite i codex och named character i index.
Hur fungerar "-Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index", ska det läsas som antingen bara från indexar eller bara codexar, eller ska det läsas som max en fysisk bok, eller ska det läsas som att t.ex. Ultramarines får bara köpas från antingen index eller codex per detachment? Kan man t.ex. spela ett index detachment med några Imperium saker från Index: Imperium 1 och några Index: Imperium 2 saker? Kan man spela ett codex detachment med några codex Ultramarines enheter och några codex Blood angels enheter? Kan man ha t.ex. Sisters of battle från index med några Ultramarines från codex så länge man inte tar några Ultramarines från index i samma detachment?
Om man har ett detachment från ett codex och ett detachment från ett annat codex, får dom använda varandras regler då? T.ex. SM codexet har vissa saker och stratagems som kan påverka BA codexets enheter osv.
Om man köper enheter från index som har fått höjd kostnad eller sänkt kostnad, ska man betala det som står i index eller använda den nya kostnaden?
Om man köper enheter från ett codex, får man välja wargear options från motsvarande index datasheet som vanligt, t.ex. conversion beamer?
Vad är anledningen till sättet att betrakta index separat och inte följa dom vanliga reglerna där uppdateringar ersätter gamla regler? Ge gärna exempel på några specifika kombinationer av index enheter och codex regler som ni försöker undvika.
Om man väljer army faction Adeptus Astartes och spelar t.ex en ultramarine tactical och en grey knights terminator, måste man då ta med en Adeptus Astartes troop till av varje sort för att få ta en tactical till? (blood angels, crusader squad, sm, etc?
Om man väljer army faction Farsight Enclaves, är man tvingad att spela Kroot Carnivores som tredje troop och byta till Ta'u Empire?
Är Cenobyte servitors tillåtna om man köper dom från codex och inte index? Med tanke på att dom är elite i codex och named character i index.
Hur fungerar "-Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index", ska det läsas som antingen bara från indexar eller bara codexar, eller ska det läsas som max en fysisk bok, eller ska det läsas som att t.ex. Ultramarines får bara köpas från antingen index eller codex per detachment? Kan man t.ex. spela ett index detachment med några Imperium saker från Index: Imperium 1 och några Index: Imperium 2 saker? Kan man spela ett codex detachment med några codex Ultramarines enheter och några codex Blood angels enheter? Kan man ha t.ex. Sisters of battle från index med några Ultramarines från codex så länge man inte tar några Ultramarines från index i samma detachment?
Om man har ett detachment från ett codex och ett detachment från ett annat codex, får dom använda varandras regler då? T.ex. SM codexet har vissa saker och stratagems som kan påverka BA codexets enheter osv.
Om man köper enheter från index som har fått höjd kostnad eller sänkt kostnad, ska man betala det som står i index eller använda den nya kostnaden?
Om man köper enheter från ett codex, får man välja wargear options från motsvarande index datasheet som vanligt, t.ex. conversion beamer?
Vad är anledningen till sättet att betrakta index separat och inte följa dom vanliga reglerna där uppdateringar ersätter gamla regler? Ge gärna exempel på några specifika kombinationer av index enheter och codex regler som ni försöker undvika.
Senast redigerad av 2 senberg, redigerad totalt 11 gång.
Ja dom datacheets med identiska namn krockar.testuser skrev:Så hur är det med Demonprinsar då?
-
UnderPressure
Har fått min fråga om drones besvarad (så mycket för den idén), men jag behöver ett ytterligare förtydligande: om jag tar en ghostkeel, som måste ta stealth drones (som är helt unika och enbart kan tas av ghostkeels), är det då emot reglerna att också ta en enhet tactical drones, d.v.s marker drones, gun drones, shield drones?