Aggressors attacker

Regelfrågor och förslag på husregler
Ragathol

Aggressors attacker

Inlägg av Ragathol »

Lite osäker på vad som gäller för Primaris Aggressors vapen. De har ju två vapenarmar, men vapnen är inte listade som "2 boltstorm gauntlets", utan bara "boltstorm gauntlets" och samma med flamer.
Så, ska de ha 6/2D6 attacker per figur, eller per vapen (dvs 12/4D6)? Jag spelade mot en som räknade per vapen, vilket blev ganska extremt, 36 bolterattacker per squad på 3, och reroll på träff och skada om rätt personligheter är nära. Med tanke på deras kostnad på PL6/37p (111/squad) låter det som att attackerna bör vara per figur, inte per vapen.

Ancalagon

Re: Aggressors attacker

Inlägg av Ancalagon »

De har Boltstorm Gauntlets, inte 2st Boltstorm Gauntlets. Så de skjuter en gång med dess profil (6 skott var).

Drejan

Inlägg av Drejan »

Bygger vidare lite på tråden med ännu en fråga.

Aggressors får skjuta två gånger om de stod stilla under sin tur, detta gäller även overwatch. Det står dock inte "previous turn" utan bara "during their turn". Jag tolkar det då som att ifall spelaren som har aggressors får andra turen, så kommer hans aggressors alltid få skjuta två gånger på sin overwatch, även om de gick förra rundan. Detta eftersom han inte haft sin tur än på den nuvarande rundan och då omöjligt kunnat gå.

Jag känner detta är ganska likt scenariot i 7:e då man inte fick assaulta samma runda som man emergency-disembarkade, men ifall man hade första turen så spelade ingen roll eftersom det alltid var ny runda när det var ens tur.

Kanske lite rörig text men hoppas det går att förstå!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Drejan skrev:Bygger vidare lite på tråden med ännu en fråga.

Aggressors får skjuta två gånger om de stod stilla under sin tur, detta gäller även overwatch. Det står dock inte "previous turn" utan bara "during their turn". Jag tolkar det då som att ifall spelaren som har aggressors får andra turen, så kommer hans aggressors alltid få skjuta två gånger på sin overwatch, även om de gick förra rundan. Detta eftersom han inte haft sin tur än på den nuvarande rundan och då omöjligt kunnat gå.

Jag känner detta är ganska likt scenariot i 7:e då man inte fick assaulta samma runda som man emergency-disembarkade, men ifall man hade första turen så spelade ingen roll eftersom det alltid var ny runda när det var ens tur.

Det är viktigt att skilja på "Battle round" och "turn".

Notera också att kravet inte är att de inte ska ha rört sig, utan att de ska ha stått stilla. För att få skjuta dubbelt måste alltså Aggressors uppfylla ett krav.

För overwatch blir "their turn" senast de hade en tur. Så om de blir chargade av orker så kollar man på den förra marine-turen eftersom orkernas tur inte är "their turn".
Den enda gången det spelar roll vem som går först i en "Battle round" i det här fallet är om marine-spelaren går tvåa och blir chargad i orkernas tur 1. Då får han inte skjuta dubbelt eftersom han inte har haft en tur ännu och därmed inte kan uppfylla kravet på att ha stått stilla i den.

Ragathol

Inlägg av Ragathol »

Ancalagon skrev:De har Boltstorm Gauntlets, inte 2st Boltstorm Gauntlets. Så de skjuter en gång med dess profil (6 skott var).
Precis, det låter rimligast. Men om de står still kan de alltså skjuta 12. Så det gäller att positionera dem bra.

Drejan

Inlägg av Drejan »

Mortarion skrev:
Drejan skrev:Bygger vidare lite på tråden med ännu en fråga.

Det är viktigt att skilja på "Battle round" och "turn".

Notera också att kravet inte är att de inte ska ha rört sig, utan att de ska ha stått stilla. För att få skjuta dubbelt måste alltså Aggressors uppfylla ett krav.

För overwatch blir "their turn" senast de hade en tur. Så om de blir chargade av orker så kollar man på den förra marine-turen eftersom orkernas tur inte är "their turn".
Den enda gången det spelar roll vem som går först i en "Battle round" i det här fallet är om marine-spelaren går tvåa och blir chargad i orkernas tur 1. Då får han inte skjuta dubbelt eftersom han inte har haft en tur ännu och därmed inte kan uppfylla kravet på att ha stått stilla i den.
Tack för svar! Ah din tolkning låter vettig med kravet om att de ska ha stått stilla.

Skriv svar