En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev: Ska bli spännande att se vart du landar... :D
Mehehe :D :D
NilssonHarHund skrev:Som flygnörd kan jag inte annat än godkänna och uppmuntra idén om intakt flygbas. Hoppas att projektet får vingar!
Mouahahaaa!!!! Älskar ordvrängande vitsar :D

@Kaptenen - verkar som du fick svar på frågan :) Själv har jag redan gått vidare till annat ;)

@Asphyxate - Jodå, här finns yta. Enda problemet är att alla prylar parar sig med varandra så det som från början var ljust, luftigt och fräscht är numera dovt, dimmigt och horderbetonat..

@Elevatorlake - inte alls :) Här hittar du dem: https://www.multiversegamingterrain.com ... p-172.html

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Svarten skrev: Finns 3d-printade fästen på eBay. Jag kör med sådanna, så har 7 hyllor per skåp, och det funkar asbra :)
Tack för tipset :)

Hittade dessa med även hyllplan: kanske inte lika snyggt med akryl men vad tusan :)

Bild

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

På väg till IKEA! Nån som har lyckats använda glashyllplanen till Billys bokhyllor till Detolf? De är ju lite mindre än originalen.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev: @Elevatorlake - inte alls :) Här hittar du dem: https://www.multiversegamingterrain.com ... p-172.html
Tack, de är rikigt fina!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

@Elevatorlake: No problemo :)

För övrigt får ni sluta ge mig en massa nya idéer. Nu har jag inte bara spårat ur på skåpen utan dessutom tillbringat en halv dag på Ikea, Jula med mera med familjen för att fixa skåpen.

Till saken hör att Ikea för mig är ungefär lika lockande som en rotfyllning genomförd i en berg-och-dalbana av en tandläkare med grav parkinson.

Nu har jag damm-lister, led-lister och 10 skivor till för mina skåp. Samt beställt fästen från e-bay.

Ser fram emot att få ihop detta - kommer bli grymt :)

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Mehehe exakt så :D

Nu har jag satt genomskinlig silikonkant längs alla kanter på skåpet.

Bild

Bild

Köpte två rullar Gekos transparenta tätningslist på Jula. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... -o-540047/

Syns inte jättemycket. Däremot var det ett rejält meck att få dit klokt utan att skapa glipor. Jag är knappast nån expert på hemmapulande så finns säkert mycket smartare sätt. Men om nån ger sig på samma grejer så är ett tips i vart fall att dra den så tajt med glaskanoner som möjligt horisontellt och horisontellt strax utanför magnetfästet.

Sen behöver man trycka igen dörren med milt våld men då vet jag i vart fall att det sluter någorlunda tätt.

Hoppas slippa alltför mycket besök av dammråttorna iochmed detta.

holyalex

Inlägg av holyalex »

Saknar själv ett hobbyrum, tillsvidare får jag nöja mig med en hobbyerna i vardagsrummet men börjar närma sig att jag kommer hem med några kabinskåp snart, hört att det driver på målar suget och kanske mest av allt att utvecklas. Finner mig själv bara sitta och måla samma likadant inom min bekvämhets-zone..

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

holyalex skrev:Saknar själv ett hobbyrum, tillsvidare får jag nöja mig med en hobbyerna i vardagsrummet men börjar närma sig att jag kommer hem med några kabinskåp snart, hört att det driver på målar suget och kanske mest av allt att utvecklas. Finner mig själv bara sitta och måla samma likadant inom min bekvämhets-zone..
Jag beklagar verkligen. Det är en absolut ynnest att ha ett helt rum dedikerat till hobbyn. Eller tredjedels rum i vart fall tills jag lyckats tränga ut barnen.
Hoppas du får möjlighet att skapa nåt litet krypin.

Har ett fällbart skrivbord från Ikea som uppfällt inte tar nån plats alls. Kanske kunde vara nåt? Så kan man slänga fram ett sånt där stort målarbräde från Hobbyzone.pl med färger penslar och allt. Och en bra lampa fäst i överkanten. Då kan du komma igång med att måla på bara nån minut.

Sen ett liggande displayskåp ovanför som Kaptenen har så är du helt kittad Japan style på minimal yta :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Led-ljus klart till skåpet!

Bild

Nu så har jag klämt in alla led-listerna i skåpet.

Använde dubbelhäftande supertejp och anslut LED från Jula.

Några lärpunkter/tips till dig som gör nåt liknande;

- Använd mycket mindre tejp.
Jag kommer aldrig få loss de första listerna, de sitter i tejpen för alltid.

- Första skåpet till höger fick jag hjärnsläpp och fäste listerna med sladd mellan. Det skapade ett glapp mellan ljusen.

- Dessutom hamnade led-listerna för långt bakom själva metallstängerna så att de delvis skuggar modellerna. Bättre blev det att sätta dem lite längre fram och vinkla dem inåt lite in mot skåpets mitt för att få till bättre ljus.

- Tätningslisterna jag satte dit för att stänga ute dammet kan fungera som sladdhus. Jag orkade inte riktigt det nu men började i vart fall skära upp listen och peta in sladdarna för att slippa se dem.

- Ett smart drag vore nog också att borra ett hål och dra sladdarna igenom. Jag orkade inte det :)

- Jag valde att inte lägga led-listerna längs metallstängerna för att där tänker jag sätta fästen för fler skivor.

- Jag valde av samma anledning - och för att jag inte orkar kapa sladdlängderna - att inte fästa listerna längs glasskivornas nederkant. Dessutom hade det blivit svinfult.

Skriv svar