Sååå... ett litet sidospår om magnetisering av Octablade.
Först slukade jag alla tutorials på nätet. Sen tänkte jag följa dem slaviskt. Rätt snart upptäckte jag dock att de byggde alla in någon slags fusklösning i form av att utnyttja lite friktion här och lite kludd där. Så kaaaanske pansarvagnen hängde ihop om du inte flyttade häftigt på den.
Så kan man göra. Om man inte är... MAGNETO!

Jag funderade på att själv göra en tutorial. Dock inser jag att jag gått för djupt ner i kaninhålet. Detta är en helt ny nivå av vansinne, passion och pannben tjockt som ister. Att återge det vore som att sätta en Go-Pro på Hunter S Thompson och tro att det går att lära sig vara en journalist på så sätt.

Inte för att dra paralleller till hans skrivtalang och min hobbyförmåga utan mer för att ge en bild av vansinnet i en sådan idé.
Men jag ska försöka ge ett smakprov av en liten del av resan:

Stormlord-kanonen går att kila fast hjälpligt. Eller så magnetiserar man den.

Samt kanonen till samma chassi för Shadowsword,Doomhammer med flera.
Problemet är att då blir det genast väldigt knepigt att sätta magneterna exakt rätt i själva kanontornet där kanonen ska fästa. Så då testar man med magnetisk färg som inte greppar tillräckligt bra för att hålla en kanon lång som en baguette.
Så då testar man med plåt. Fast plåten är jättehård trots att man beställt den tunnaste plåten som hobbybutiker kan uppbåda. Så då frågar man sin bilbyggarkompis som tipsar om plåtsax...

...och klipper till plåtar för att fästa magneter i...

...och upptäcker att baguett-kanonen får hela kanontornet att ramla framåt så då börjar man klura på lösningar för att få rätsida på det...

Så då kompletterar man de 16 magneter man redan fäst på insidan som håller upp kanonturrets och samtidigt håller sig själv på plats eftersom allt är rätt polariserat inuti...

...och lägger dit ytterligare 4 magneter för att sedan formklippta plåt...

...och formklippa lite till...

...för att få kanontorn och chassin att stanna på plats. Och sen ytterligare lite till...

...för att få frontpansaret att hålla ihop med chassit. Och sen upptäcka att magneterna flyttar ut heavy stubbers mitt på pansaret eftersom jag målat magnetisk färg på botten av minivärnet som håller stubbern. Så då sätter man dit fyra nya magneter inuti kanontorn och sittbrunn...

...samt målar magnetisk färg på kanterna för att få den att hålla på plats.
Och sådär fortsätter det. De flesta tutorials begagnar en sisådär 40+ magneter. Jag är uppe i 70+. Det här är nog det vansinnigaste - och häftigaste - jag gett mig i kast med.
Som ett av de gamla 8-bits TV-spelen från Nintendo där man fick ägna timmar åt att spela en slutbana bara för att möta en boss som slaktade en på två röda. Och sedan börja om igen. Och igen. Tills man en dag klarade den där isbjörnen/Mike Tyson/Tjocka Ninjan med kedjeklot.

Exakt samma känsla infinner sig. Allt annat försvinner och ett hinder uppstår som bara ska övervinnas till varje pris.
Varför då inte ta genvägen? Kludd, friktion och lite vobbligt på sina ställen. Eller kanske ännu hellre bara spika en variant av de åtta tillgängliga och limma ihop den så?
Det skulle ju spara massor av tid (och magneter). Så kan jag ställa upp pansarvagnen bland mina andra modeller och vara nöjd så.
Det går inte helt enkelt för att kaninhålet sugit tag i mig och då spelar effektiviteten ingen roll.

Det ska bara bli klart. Och det ska bli så bra jag förmår att göra det.
För jag är MAGNETO!!!