Runes målarhörna

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
RUNE

Re: Runes målarhörna

Inlägg av RUNE »

Röde skrev:Ser bra ut Rune!

Tack! :)
Kaptenen skrev:Snygg tank!
Bra jobbat!!
Tack! :D

Efter MWW 3 så fick jag en insikt. Att Knights är rätt populära bland folk. Själv tycker jag att de är kraftigt överreklamerade och kan inte tävla med värdigheten som en Baneblade erbjuder. Vad är två vingliga ben mot de tunga larvbanden på en rejäl stridsvagn? Visst, de kan vara bra målade och snygga att se på men fortfarande är en stridsvagn en stridsvagn. Efter flera veckors panikmålning tänkte jag att det var dags att snygga till min målarstation så jag kan ta mig an nya projekt.

Bild

Se så rent och fint det blev! Det behövdes verkligen en rejäl städning av bor... Förlåt? Vad det är i bakgrunden? Mörkläggningsgardinerna? Nä hä... Knighten? Well... Hur kom den dit? :lol:

Åkte jag dit på ett "impulsköp" nu igen? Svar ja. Det ska bli ett spännande projekt att ge sig på. :)

Fick även en andra insikt på MWW 3. Mina veteraner blev för anonyma med en militärgrön basker. Så jag målade om de med en mörkröd basker i stället. Och då linserna var röda i den tidigare versionen så målade jag om de till svarta. Nu är de dessutom lättare att hitta i en större grupp plastmodeller.
Bild

Samma sak med mina Storm Troopers. De blir för slätstrukna när de är bruna. Det bästa hade nog varit att välja en riktigt avvikande färg, som t.ex. grå eller blå istället för att hålla ihop färgschemat med övriga armén. Men för att inte måla om allt valde jag att lägga på ett kamouflagemönster med Bleached bone. Jag målade även baserna i en ljusare brun färg än övriga armén. Tyckte det fungerade bättre, de står ut lite mer utan att man behöver måla om alla figurerna.
Bild
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tumme upp!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Röde skrev:Tumme upp!
Tack!

Då var jag igång med projekt Knight. Slutprodukten kommer bli en Crusader men det återstår givetvis att välja färgschema.

Så här är min testmålning:
Bild

Själva basen blir mörkgrön, precis som mina övriga Space Marines.
Som kontrastfärg valde jag en ljusgrön, nästan som Bleached bone fast bruten med grönst. Ogryn Camo tror jag GW namn är på färgen. Tycker den fungerar fint.
Kanterna blir guld som jag dragit två lager brun ink över för att få en mer brons-aktigt färgnyans på.

Jag har inget genomtänkt tema på Knight:en för övrigt men tänkte att man kunde använda vapenskölden från 4:e kompaniet där jag gjorde lumpen. (Wemmenhögs kompani). Det är nämligen enkelt nog att frihands måla. Det är en vit sköld med tre gröna cirklar på. Det borde t.o.m. jag reda upp och dessutom får modellen personlig anknytning. P7 Revinghed har en grip som vapen men det ger jag mig inte på att frihanda. Jag är inte riktigt där än.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Kom igen Rune. Frihanda med blyerts först...

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Ser ut som en bra start på knekten. Och dina Anvil blev riktigt tjusiga!
Älskar det faktum att ditt och mitt fokus är som speglingar med lite olika nyanser. Jag har precis dammat av en crusader som ska få tjänstgöra :)
Röde skrev:Kom igen Rune. Frihanda med blyerts först...
Hmm... Det var ju faktiskt ett jättebra tips! Hade aldrig ens kommit på tanken. Tumme upp för det! Kanske vågar man sig på det nån gång, lite i skymundan, där det inte syns om man klantar sig.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Arbetet fortsätter efter en fantastisk helg på Rauk and Rumble. :D
Nedan: Har fått klart sköldarna, lagt high lights och shade:at med ink. Började även att sätta dit battle damage och lite streaking effekter. Sitter fortfarande och funderar på hur mycket ljusgrön man ska spränga in i den här ekvationen för att det inte ska ta över men ändå pop:a. Det får lite ge sig under resans gång.
Bild

Nedan: En sidovy. Jag tror inte jag ska lägga ner för mycket tid på baksidan, det handlar mer om att ösa tid på det som syns.
Bild

@Nurgle: Tja, vad brukar man säga? Great minds think alike. :D

@Röde: Sitter fortfarande och funderar på frihanden. Har tittat lite på olika Grip-designer men ska testa och skissa lite på skölden. Ska man köra frihand får det banne mig bli snyggt. Det får inte se ut som knighten tillhör 4:e kompaniet från Tallkottens särskola när skölden är klar. :lol:

Det här är i alla fall motivet jag funderade på:
Bild
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Det där fixar du. Skissa med blyertsstiftpenna typ 005. Måla med riktigt urvattnad färg i första lagret och fyll sedan i efterhand.

Alt. skicka hit skölden så kommer den tillbaka i vändande post.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Ska försöka måla som du föreslagit. Jag menar, skulle det inte bli bra kan man alltid sandpappra bort kladdet med våtslippapper och försöka igen. :)
Samtidigt blev jag också sugen på att kanske måla pansarnäven där istället. Men det ser vi hur det blir.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Tror det kan bli riktigt snyggt motiv - heja, heja!!!

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

OK, efter mycket vånda valde jag att köra på den klassiska pansarnäven. Den verkade vara mer i linje med vad jag kan prestera någorlunda trovärdigt. För alla som inte vet hur den ser ut så är det så här:
Bild

Jag kan bara säga att jag blev plågsamt medveten om varför jag inte håller på med frihand. Första försöket gick bort. Skiten var inte symmetrisk för fem ören och det var bara att börja om.
Tagning två. Grundmåla och försöka igen. Nu var jag verkligen noga och försökte snygga till varje misstag jag gjorde. Motivet hamnade lite ocentrerat och det gjorde att borden jag ville ge skölden blev konstig. Nu fick jag verkligen trycka ctrl+alt+del och sandpappra ner hela skölden för nu var det kladdigt värre.
Tredje försöket blev det jag stannade vid. Det blev OK. Det håller verkligen inte för en närbild men på avstånd ser det OK ut. Pilligt värre och jag tror det har tagit tre timmar att landa här. Men det får duga. Jag tror inte fler försök kommer förbättra resultatet om man säger som så.

Bild
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar