Tyranider - 1750pts

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Flychten

Tyranider - 1750pts

Inlägg av Flychten »

Tyranid Prime - 115 pts
Regeneration, Adrenal glands, Scything talons, Lash whip and bonesword

Tervigon - 195 pts (-7)
Adrenal Glands, Toxin Sacs and Catalyst

Hive Guard Brood - 100 pts (-8)
2 Hive Guards

Zoanthrope Brood - 180 pts (-9)
3 Zoanthropes

Zoanthrope Brood - 180 pts (-9)
3 Zoanthropes

Hormagaunt Brood - 120pts (-2)
20 Hormagaunts

Termagant Brood - 50 pts (-2)
10 Termagants

Tervigon - 180 pts (-5)
Adrenal Glands and Toxin Sacs

Ripper Swarm Brood - 80pts (+4,5)
8 Ripper Swarm

Ripper Swarm Brood - 70pts (+4,5)
7 Ripper Swarm

Carnifex Brood - 480 (+3)
3 Carnifexes

Totalt: 1750
Komp: 39 (105-59= 46)

Tyranid Prime -5 (-2 and Lash Whip and Bonesword -3)
Tervigon -7 (-3 and Catalyst -4)
Hive Guards -8 (-4 x2)
Zoanthropes -18 (-3 x6)
Hormagaunts -2 (-1 and Toxin Sacs -1)
Termagants -2 (-2)
Tervigons -5 (-3 and Troop -2)
Ripper Swarms +9 (+3 x3)
Carnifexs +3 (+1 x3)
MC Wounds -24 (wound 5-20 -16 and wound 21-24 -8)

Nybörjare när det gäller komp så vet inte hur bra/dåligt listan är för sin komp? Vad tror folk med mer erfarenhet?
Senast redigerad av 2 Flychten, redigerad totalt 19 gång.
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Tyranider - 1750pts

Inlägg av LillePer »

Roligt med 3 fexar som lite omväxling i Trygon skogen som uppstått. Dock rent spelmässigt vill du nog byta ut ett Zoan brood mot Hive Guards. 6 Zoantroper lär du inte få stor använding för. Sen liite klent med scoring annars helt ok lista.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Håller med angående fler hive guards mindre zoans, om du inte poddar dem.
Tror för övrigt inte det går att ha klent med scoring om man har två stycken tervigons :)
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Personligen tycker jag att den ser rejäl hård ut, det är nog bara att inse att rippers är den nya komposten.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Malleus

Inlägg av Malleus »

rätt felräknat på rippers priset dock ;)

Användarvisningsbild
Flychten

Inlägg av Flychten »

Malleus skrev:rätt felräknat på rippers priset dock ;)
Fixat glömde ändra poängen när jag tog bort en Hive Guard för 5 mer ripper swarms

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Vad är planen med din prime? Varför inte trycka in en grupp genestealers istället. Tjänar komp och du har trots allt massor med screens för att de ska klara sig.
En enhet som outflankar är också taktiskt bra. Det kommer bli en del jaga transporter samt öppna zinkade transporter och stealers kan trots allt öppna det mesta.

För övrigt tror jag inte att toxin på hormagaunts är värt det, jag hade köpt flera istället och sparat komp dessutom. Tror d.v.s. att din lista kan bli ännu hårdare för sin komp. :D

Användarvisningsbild
Flychten

Inlägg av Flychten »

PerS skrev:Roligt med 3 fexar som lite omväxling i Trygon skogen som uppstått. Dock rent spelmässigt vill du nog byta ut ett Zoan brood mot Hive Guards. 6 Zoantroper lär du inte få stor använding för. Sen liite klent med scoring annars helt ok lista.
Zoanthrope vs Hive Guards - Zoanthroperna kostar mer poäng men mindre komp, Zoanthroperna är Synapse varelser vilket jag tror kan vara viktigt i de slag som har objektiv långt ifrån varandra. Hive Guard har lite längre räkvidd och lite lättare att överleva. Tycker det är ganska jämt mellan dem och då vinner Zoanthroperna för att jag gillar de modellerna så sjukt mycket mer än Hive Guards :)

5st Scoring enheter samt att Tervigonerna kommer spotta ut mera åt mig, tror jag klarar mig bra :)
Andy Grey skrev:Håller med angående fler hive guards mindre zoans, om du inte poddar dem.
Tror för övrigt inte det går att ha klent med scoring om man har två stycken tervigons :)
Andy Grey skrev:Vad är planen med din prime? Varför inte trycka in en grupp genestealers istället. Tjänar komp och du har trots allt massor med screens för att de ska klara sig.
En enhet som outflankar är också taktiskt bra. Det kommer bli en del jaga transporter samt öppna zinkade transporter och stealers kan trots allt öppna det mesta.

För övrigt tror jag inte att toxin på hormagaunts är värt det, jag hade köpt flera istället och sparat komp dessutom. Tror d.v.s. att din lista kan bli ännu hårdare för sin komp. :D
Primen går med Carnifexarna

Hormagaunts - Räknade lite på vilken skillnad det när det gäller wounds på ws4 t4 om man har eller inte har Toxin Sacs.
  • 20 Hormagaunts (utan Toxin Sacs) - 120poäng och 2 i komp
    • 60 attacker - Träffar på 4+ och rerollar 1or (30 träffar och 10 ettor som rerollas och ger 5 träffar till)
      35 träffar - Woundar på 5+ (11,666 wound (avroundar upp)
      12 wounds
    15 Hormagaunts (med Toxin Sacs) - 120poäng och 2 i komp
    • 45 attacker - Träffar på 4+ och rerollar 1or (22,5 träffar och 7,5 ettor som rerollas (avrundar träffar ner och rerolls upp) vilket ger 4 träffar till)
      26 träffar - woundar på 4+ (13 wounds)
      13 wounds
Resultat är att 15 Hormagaunts gör mer skada men å andra sidan så är det mindre modeller och drabbas då hårdare av wounds de själva tar. Tror jag går på att köra med 20 istället då :)

Har inte spelar tyranider förut så desto mer förslag/åsikter jag kan få desto gladare blir jag.

egge

Inlägg av egge »

Räkna på dina hormagaunts mot monster och wraithlords så får du se varför toxin är bättre i min värld.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Föredrar toxin på stealers, bra combo med rending. Kostar bara 1p per modell mer och stealer-squads är oftast mindre än horma-squads.
Jag använder hormagaunts som screen för stealers när jag spelar iofs, du hade tänkt köra rippers som screen för hormagaunts eller?

Skriv svar