Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Det är möjligt att du är en ren mattebegåvning och att allt det där stämmer i teorin. Men som en klok Björn en gång sade: Det är ett tärningsspel... Praktiken ser således annorlunda ut.Gonka Koff skrev:Det är i princip helt omöjligt att skjuta ner Kannor med KFF. Man måste boxa ner dom.
Det krävs ungefär 18 Missile Launchers med BS4 för att skjuta ner 3 kannor ... om dom är UTANFÖR cover. Med KFF behövs ca 36 st!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Som standard motargument mot "man kan inte räkna i ett tärningsspel" så säger jag i vanlig ordning: Spela 200 matcher till så lär du märka KFF's inverkan 
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Dum fråga här.
Vad är kompet på en unit 'Ardboyz?
Såhär står det i komp mallen:
Ork Boyz
-2 each unit of Ork Boyz
+1 each unit of 'Ardboyz
Räknar man så att det är -2 +1 dvs -1. Eller går man direkt på +1? I Codex när man pratar Ardboyz så har de ju egna profiler och enheten beskrivs ju som Ardboyz, inte som Ork boyz.
Vad är kompet på en unit 'Ardboyz?
Såhär står det i komp mallen:
Ork Boyz
-2 each unit of Ork Boyz
+1 each unit of 'Ardboyz
Räknar man så att det är -2 +1 dvs -1. Eller går man direkt på +1? I Codex när man pratar Ardboyz så har de ju egna profiler och enheten beskrivs ju som Ardboyz, inte som Ork boyz.
- guildmaster
- Kontakt:
Jag skulle vilja passa på att beklaga mig över kompen för trukkboyz.
En enhet med 11 boyz, Nob, BP och PK i en trukk är -9 i komp. -10 om man vill ta en ram så man kan gömma sig bland träd. En trukk är mycket lätt att panga, ofta stryker 2-3 boyz med och sedan är de inte så tuffa längre.
Ska man använda trukks behöver man dessutom flera stycken så minusen klumpar snabbt ihop sig. Tre trukks är -30. Visst är de bra om man når fram till oskyddad trupp. De är mycket lätt att stoppa med hyfsat skytte. Särskilt om man inte får köra först. Då har man i alla fall två rundors skjutning på sig.
Jag vet inte om någon spammade trukksen tidigare. Men jag har svårt att få ihop en trukklista med hyfsad komp. Och jag de orklistor jag sett på kompade turneringar använder enstaka trukks som leverans för en specialtrupp.
Nog med klagosång. Jag är inte tillräckligt insatt i alla codex och deras kompmallar för rationella argument.
En enhet med 11 boyz, Nob, BP och PK i en trukk är -9 i komp. -10 om man vill ta en ram så man kan gömma sig bland träd. En trukk är mycket lätt att panga, ofta stryker 2-3 boyz med och sedan är de inte så tuffa längre.
Ska man använda trukks behöver man dessutom flera stycken så minusen klumpar snabbt ihop sig. Tre trukks är -30. Visst är de bra om man når fram till oskyddad trupp. De är mycket lätt att stoppa med hyfsat skytte. Särskilt om man inte får köra först. Då har man i alla fall två rundors skjutning på sig.
Jag vet inte om någon spammade trukksen tidigare. Men jag har svårt att få ihop en trukklista med hyfsad komp. Och jag de orklistor jag sett på kompade turneringar använder enstaka trukks som leverans för en specialtrupp.
Nog med klagosång. Jag är inte tillräckligt insatt i alla codex och deras kompmallar för rationella argument.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Kanske värt att flytta över något minus från trukken till special enheterna som tjänar mer på trukken än vad 12 orker gör? Kanske även lätta upp kompen på små orkenheter (10-12 orker är inte så mycket att hurra över)?
Jag är ingen orkspelare, men rent spontant känns det som hyfsat vettiga lösningar.
Jag är ingen orkspelare, men rent spontant känns det som hyfsat vettiga lösningar.
Alexander Merinen
detta.Zurken skrev:Kanske värt att flytta över något minus från trukken till special enheterna som tjänar mer på trukken än vad 12 orker gör? Kanske även lätta upp kompen på små orkenheter (10-12 orker är inte så mycket att hurra över)?
12 vanliga boys i en trukk är ju knappast lika stort hot som 6 meganobs eller 5 och ghazkull för den delen. Det känns som man generaliserat bara för att göra det svårt för vissa listor men råkat dra med alla i smeten.
jag ifrågasätter också gärna kompminuset på boardingplanks på battlewagon (-3) och looted wagon (-2).
vad är farligare med att slå 4 powerclaw attacker från en battlewagon än 4 powerclaw attacker från en looted wagon? Generellt sett är det rätt självmordsbenäget att ställa en bil full med folk 2 tum från fiendens fordon för att få en chans att ens slå. Om man redan är så nära är man nog redan ute och i full charge.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Anledningen till att trukken och många andra dedicated transport har ett generellt minus är ju att vem som helst får hoppa in i den...