Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Andy Grey

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Andy Grey »

n00bn skrev: Är det någon som håller med eller är det bara gnäll?
Bara gnäll!!!!! (vågar en daemonhunter-spelare sig in i chaos sektionen? ... fuk yeah I also play BA!) Jag hade tur som pangade 2 av 2 predatorer med mina Furiosos, de behövde bara gå från min kant till din i 5 rundor. Gott om tid på sig att förbereda sig... och sikta. Grapple FTW
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Gillar hur chaos-mallen börjar se ut, bra jobb. Ett par undantag ser jag dock:
Jag ser inte mycket anledning till att inte ta en prins då har bara kompar 3 sämre än de flesta andra HQ-varianter. Jag tycker inte att det skulle vara orlimligt att ge de andra HQ-varianterna +1 i grund (nakna måste de vara urkassa för sina ~100 poäng) och ytterligare -1 extra minus på warptime-wing-combo så kanska man skulle till och med skulle överväga en annan power.
Jag förstår fortfarande inte varför vindicators ger -5/-8/-8. Tycker att predators eller defilers gör samma jobb bättre för samma komp. Tycker vindicatorn borde sänkas till -3/-5/-5, -1 extra för possession. (Om det bara är jag så säg till så slutar jag tjata.)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

fall predatorn är såpass bra så borde den kompa värre, inte att vindicatorn ska kompa mindre. En AV13 bil med S10 platta för samma komp som en rhino? Nej tack!
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Prinsen går in i MC/ bilminuset och kompas på så sätt ner. En chaos spelare måste just nu noga välja om han vill ha färre bilar och en prins, eller ta en Lord/Sorc och fler bilar. Båda har sina respektive fördelar.

Jag tycker också vindicators är dåliga i chaos listan.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Håller med föregående talare om vindicatorn. En Defiler är bra mycket bättre i nästan alla lägen.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Alltså både defilern och Vindicator tycker jag ligger på samma nivå. Jag kan inte se hur den ena, är automatiskt i alla chaos arméer bättre än den andra. Defilern har sina nackdelar genom att ha sämre frontpansar, samt vara mycket större och allmänt dyr.

Min syn på vad man vill ha från sin heavy i chaos armén något som öppnar transporter, hotar fordon (stun/shake) och kan göra ett par wounds på en MCs på lite längre avstånd. Resten av enhetstyperna (infanteri, "närgångna fordon"osv) kan ens gubbar veva ner i närstrid/ rapid fire. Både defilern och vindisen har i mitt tycke infanteri som primärt mål och 4+ cover begränsar ganska mycket hur mycket wounds de kan göra per runda. Det känns som båda enheterna hade behövt en kostnadsjustering. Du kan ju annars posta en lista som du tycker är felkompad som innehåller vindicators.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Håller med talaren ovan till fullo. Heavy delen är enda delen där chaos kan ha vettigt skytte för att ta ut transporter. Då oftast i obbar(de gör jobbet bäst per poäng) därav kompar de hårt. Sen kommer preden och kan göra ett hyfsat jobb men är ändå dyr. Vindicatorn och Defilern skjuter plattor..., visst bättre chans att penna med 2 tärningar men du vill inte skjuta för nära alla dina CC killar som (förhoppningsvis) är i fiendens knä. Defilern är ok iom att det ändå är en Monster dread som fyller en funktion. Vindicatorn är dålig...

Mr_riot

Inlägg av Mr_riot »

En fråga...Blood slaughterers står inte med på chaos marinsen? Är detta medvetet eller en miss?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Mr_riot skrev:En fråga...Blood slaughterers står inte med på chaos marinsen? Är detta medvetet eller en miss?
Kommer till 6.1.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Finns det någon bra anledning till att raptors och bikes får -3 för sin fist? Eller missades de när de flesta fistar gick ner på -2?

Förtjänar inte bikesen att få glory-flaggan "gratis"? De känns alldeles för dyra för att vara bra deep-strike-homers hur som.

Antar att det lär dröja till efter BSK med en eventuell updatering, men det kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar