2000p Orks

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
teknistmajjan

2000p Orks

Inlägg av teknistmajjan »

Det finns en äldre tråd med liknande lista men då jag spelat min första match med Orks på fulla poäng så blir det en ny topic. Tidigare erfarenhet av Orks var endast ett stycke 1000p battle.

Färsk på 40k och precis avslutat min Fantasykarriär för att spela 40k istället.

HQ

Warboss: Cybork Body, P-Klaw, Warbike 135

ELITE

6 x Nob Bikers: 2 x P-Klaw, 2 x Big Choppa, 1 x Ammo runt, Waagh banner, Bosspole, Cybork, Painboy 468

5 x Lootas 75

5 x Lootas 75

TROOP

30 x Shoota boyz: 3 x Big Shoota, Nob med P-klaw & bosspole 235

30 x Shoota boyz: 3 x Big Shoota, Nob med P-klaw & bosspole 235

20 x Shoota boyz: 2 x Rokkit's, Nob med Big Choppa 160

11 x Slugga boyz: Nob med P-klaw & Trukk med red paint 152

HEAVY SUPPORT

Battlewagon: Grot riggers, Red paint job, Deff rolla, Armour plates 3 x Rokkit 160

Total: 1999

Kritik och skitsnack är självklart välkommet.
Senast redigerad av 3 teknistmajjan, redigerad totalt 23 gång.

teknistmajjan

Re: 2000p Orks

Första matchen med listan och Orkerna blev spelad ikväll. Jag tog mig an en väns Blood Angels och gick segrande ur striden. Det var några razorbacks med assault marines inuti. En Liberian dread, en DC dread, ett DC i land raider, någon baal predator, ett par speeders. Rätt mycket heavy weapons var jag upp emot. Lyckades med lite tur hålla min trukkar vid liv länge nog att jag hann dit jag ville. Senare i gamet åkte dom mest runt tomma när dom lämnat av pojkarna för lite action.

Min Battlewagon var absolut sämst idag. Gjorde ingen nytta över huvudtaget. Kunde lika gärna kastat burnaz och den i papperskorgen vid deployment. Nu handlar det nog mest om skit bakom spakarna så förhoppningsvis blir det en förändring på det.

Nob bikers dog allesammans. Endast Warbossen var kvar efter att ha blivit kraftigt beskjutna och slagit ihjäl Dödskompaniet. I fortsättningen ska jag nog inte tilllåta DC att assaulta mina bikers, sjukt rookie misstake.

Nu är det så klart mest boyz i listan men dom var helt klart game winners. 12orna gjorde succé men shoota boyzen är inte att förakta. Ska bli spännande att se vad dom kan erbjuda nästa gång.

Nu dröjer det tills på Torsdag innan jag får möjlighet att spela igen. Det verkar bli Tyranider som jag ska upp emot. Återkommer med lite updates när slaget är avgjort.

Tada.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Nu är ju jag ingen expert på Orker och inte heller någon 40k-veteran men jag ser att du har rokkits på dina trukks och din battle wagon har vapen som tyder på att du spelar den defensivt (står still och skjuter istället för att åka fram)
Med tanke på att trukks inte är några direkt stabila fordon och det faktum att du har offensiva enheter i dem skulle jag föreslå att du dumpar rokkits på dem.
Din Wagon funkar ju förvisso om du spelar med dina burnas som counter-assult men risken är ju att de bara får sitta där i hela matchen och inte göra något... Isf kan du lika gärna köra antingen någon skytte enhet i den (med tanke på open-topped) eller iaf något scoring (gretchings). Kanske tänka om lite med vilken roll du vill att den enheten ska fylla?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Kul med lite egenanalys så här på kvällskvisten.

Det lär bli bättre allt eftersom du får lite spelvana.

teknistmajjan

Tanken med rokkits på trukks är att dom efter att ha lämnat av grabbarna där dom vill vara ska kunna åstadkomma något. tycker det är 5 väl spenderade poäng. battlewagon är för kontring ja men trukksen har en klar offensiv roll.

Ja det är bara spela matcher och ännu fler matcher.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

sätt en rulle på battlewagon och åk runt och krocka med den, mycket effektivt

teknistmajjan

cadelin skrev:sätt en rulle på battlewagon och åk runt och krocka med den, mycket effektivt
Om du tittar på min battlewagon så har den redan rulle ^^

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ja det drunknade bland allt annat.
Men lootas är juh offensiva så kör med rulle och boardingplank istället så kan du juh åka runt å panga saker :)

GusMorgan

Inlägg av GusMorgan »

teknistmajjan skrev:Tanken med rokkits på trukks är att dom efter att ha lämnat av grabbarna där dom vill vara ska kunna åstadkomma något. tycker det är 5 väl spenderade poäng. battlewagon är för kontring ja men trukksen har en klar offensiv roll.

Ja det är bara spela matcher och ännu fler matcher.

Jag håller med skulliz, dumpa rokkits, det är onödiga poäng som antagligen inte kommer få göra någon nytta då man antingen åker flat out eller är bortsprängd. Bigshootas (som kommer i grunden) ska inte nedvärderas, dom är bra support mot det som boysen oftast vill ge sig på (mjuka saker) och kan faktiskt landa ett wound eller två tack vare assault 3.

Personligen känner jag att en BW är lite väl mycket poäng för en så ensidig enhet som burnas. om du vill ha med dem , köp en looted wagon istället, använd BWn till att transportera 20 boys eller en enhet med nobs istället. Min personliga favorit är 20 shootaboys :) mycket pang pang från en mobil och stryktålig platform. ett till tips. istället för zzapp gun, sätt en bigshoota + en kannon på BWn .. då kan du antingen välja ett str 8 skott (antipansar ) eller 3 str5 + en str 4 blast varje runda. zzapp gun känns för dyrt för random styrka med bs 2.

teknistmajjan

Tyvärr blev det inget spelande för min del då jag drabbats av magsjuka. Men jag har haft tid att sitta med Armybuilder i alla fall. Små saker jag ändrat är bort med rokkits från trukks, en till big choppa i nob biker enheten. Battlewagon har fått sig armour plates dessutom.

Jag har suttit och klurat på en alternativ lista med big mek, deff dreads, Kanz och annat gott men det får jag ge mig på senare. Tänkte ge den här listan ett tiotal matcher till innan jag provar något nytt.

Tycker fortfarande att den här listan är rätt balanserad och kan hantera det mesta. Självklart kommer vissa listor vara knepiga att möta men så är det alltid oavsett hur man konstruerar sin egen.

Med tanke på att vi spelar i ett okompat klimat så har man möjligheten att testa rätt hårda enheter, det innebär dock inte att jag är intresserad av att spela en nob biker lista t.e.x. Jag håller mig gärna ifrån den typen av listor. Men nog ska jag provspela med 5 CC orienterade deff dreads t.e.x, allt inom sin tid.

Till helgen har jag matcher inplanerade så jag återkommer då med lite mer info hur det går för Orkerna.

Skriv svar