Sydcon 2010 Motoboyz Rapporter

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Sydcon 2010 Motoboyz Rapporter

Inlägg av guildmaster »

För denna turnering ville jag ha en alternativ strategi än bara rusa fram för mina bil-orker. Jag har haft problem att hantera t ex Nids och valpar och annat otyg. Så jag fixade fram en Supakannon (IA8: 60" Str9 Ap3 5" blast) för eldunderstöd för att kunna bomba på avstånd och tvinga motståndaren att komma till mig. Men ändå ha tillräckligt med trukkar för charge eller countercharge.

MOTOBOYZ:
Warboss PK,Cybork,'eavy, BP
Mek KMB, 'eavy (i BW)
5 Tankbustas, TH, 2 Squigs (i BW)
5 Lootas
12 Slugga 'ardboyz i trukk Nob, PC, BP, Ram
12 Sluggaboyz i trukk Nob, PC, BP, Ram
12 Shootaboyz i trukk BS, Nob, PC, BP, Ram
10 Shootaboyz i trukk BS (Bossen annekterar denna trukk)
6 Flashgitz, Dakka, PB, Grot
BW Supa kannon, RPJ, Ram
3 Lobbas 2 Ammogrots

MATCH 1 ANDREAS HOLM:
Farseer Guide
8 Firedragons
Warpspiders, Ex, DS
3 Vypers 2xSC
Dire avengers
3 Jetbikes, SC
10 Guardians EML
10 Guardians EML
2 D-cannons
Nightspinner
3 Walkers 2xSL

Jag har alltid fått stryk när jag mött Anders Holms alver så jag fick lita på min nya strategi. Det enda vapen han har med mer än 36" räckvidd är hans Night spinner. Uppdraget är Spearhead med två objektiv (1), skada motståndarens dyraste enhet dvs mina Flashgitz och hans Walkers (2) till sist VP (3). Spetsöronen börjar. Holm ställer upp för skytte i cover och reservar Jetbikes och Direavengers. Jag reservar mina trukks och deployar allt längst bak i mitt hörn.

Bild

1. Alverna är lite förvånade att träffa på defensiva orker och tvingas springa frammåt.
Orkerna dundrar på men lyckas bara skapa oljud.
2. Spindlarna hoppar fram och sljuter bort mina Lootas
Först i runda två blir det action. Två trukkar kommer in i full Whaagh men lyckas bara nå några skrämda jetbikes som får smisk. Mina 'ardboyz når inte fram och båda mina enheter blir stående på öppet fält. Deffkoptas kommer in och stunnar Nightspinnern. Bossen och Flashgitz hoppar ur sin nykapade trukk och hugger ner Spindlarna.
3. Första trukkgruppen vaporisera av shurikens och annat elakt. 'Ardboyz decimeras men lyckas nå fram och slå ner några Firedragons. Den sista deffkoptan spränger Nightspinnern. Supa kannon slår ut en walker. Bossen & Co hoppar in i sin trukk igen. Mina klena shootaboyz vandrar in där bak för att vakta objektiv längre fram.
4. Avataren äter upp 'ard boyz och grusar mina planer att plocka deras objektiv. Vypers flyttar fram för att kunna contesta. Dire avengers kommer in och börjar tillsammans med walkers peppra Bossens trukk. Den slirar rakt mot DA:na och sprängs. Bossen & Gitzen slaktar DA som tack. Supakannon och Lobborna trakasserar alverna där bak.
5. Alverna rör sig frammåt. Avataren rusar mot Bossen som peppras av den sista walkern och småalver. Min sista trukk kommer in och blockerar ena sidan av mitt objektiv. BW:n drar rakt igenom ruinen och blockerar andra sidan. Matchen slutar 12-8 till mig.

På det stora hela fungerade min plan. Hade jag Whaaghat lite längre hade mina trukk boyz fått tag i fler alver, men avatren hade fått dem ändå. Min lista var väl inte den bästa matchningen för Holm men jag är glad över min första vinst.

Bild
Det rör sig i buskarna långt där borta

Bild
Måste slå bättre än 2-3 på min Whaagh

Bild
Deffkoptas jagar storvilt

Bild
Sista rushen för att säkra objektivet
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
imp

Re: Sydcon 2010 Motoboyz Rapporter

Inlägg av imp »

Snyggt :)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

MATCH 2 ARRANGÖR(JENS)

Valpar, lite osäker på listan:
Lord med hammare
Runepriest LL och MH
3x9 Greyhunter i Rhinos
5 Bloodclaws
2 Landspeeders
5 Longfangs
Meltadread

'Uppdraget: Pitched battle med Annihilation(1), Objektiv i centrum(2) och VP(3).

Tuff match igen, har aldrig stått upp mot valpar tidigare. Mitt på bordet är en stor byggnad som skymmer allt. Jag börjar och väljer sidan med bästa skyddet. BW och skytte startar i ruin, Trukks och boss i skog. Hoppas på att kunna stoppa transporter och mjuka upp valparna någon runda innan jag chargar dem. Jens sätter upp kring kullarna bakom byggnaden och reservar sina Scouter.

Bild

1. Deffkoptas scoutboostar fram och attackerar två Rhinos och stunnar en. BW fastnar i ruinen men Supakannon slår en hit och skjuter bort tre Longfangs. 'Ard boyz dashar fram och gömmer sig bakom en silo. Övriga trukkar omgrupperar i skydd bakom byggnaden. Valparnas tankshockar deffkoptas som flyr. Resten av armén smyger fram bakom byggnaden.
2. 'Ard boyz trykker i trukken. Och övriga försöker skjuta sönder Rhinonos och Landspeeders. Sen kommer Scouterna in men lyckas inte charga mina lobbas. Första enheten wolfguards klättrar upp på en balkong på byggnaden.
3. En trukkmob retirerar och städar undat scouterna. Bossen & Co chargar och nitar valparna på balkongen. 'Ard boyz chargar och smiskar Dreaden och de sista Longfangs. Jag lyckas även skjuta ned de båda Landspeedersarna. Min bigmek lyckas laga BW:n och allt ser ljust ut. Bloodclaws, valpbossen och en gråvargstrupp chargar och nitar Boss & Co men drar med sig alla BC.
4. Två trukkar med Shootaboyz kör fram men missar sin charge. Tankbustas får syn på en Rhino i närheten och hoppar ut för at banka den. Sista Gråvargstruppen nitar alla shootaboyz och Lorden nitar tankbustas.
5. Mina sista trukkboyz chargar och wipar de sista gråvargarna och konsoliderar upp mot objektivet. Valplorden hoppar upp på balkongen men boyzen håller.

Det gick bättre än jag trodde och slutade med en ny vinst, 16-4 tror jag det blev. I efterhand kanske jag skulle väntat en runda till innan jag rusade in, men orker måste göra vad orker gör. Valparnas Runpräst lyckades heller inte göra så mycket vilket var tacksamt och det var treligt att få bort Longfangs från start.

Bild
On your marks. Get ready!

Bild
Deffkoptas lyckas bara repa lacken på två Rhinos och flyr efter en tankshock.

Bild
Vid halvtid är bossen herre på täppan.

Bild
Tankbustas kan inte hålla sig utan hoppar ur BW:n för att banka Rhinos.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Kul läsning!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Snygga kartor!
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Ja, verkligen snygga kartor och shysst upplägg!

Har du använt någon mall för kartorna?

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Ja fixade ihop en egen mall till en kampanj i våras (Adobe illustrator). Nu behöver jag bara rita upp spelplanen och flytta runt brickorna.

Tanken är att man ska få en bra överblick av spelplanen och förflyttningarna. Och att visa en karta för varje runda blir för mycket. Vissa matcher blir snabbt förvirrande. Funderar på att stilisera dem mer så de blir tydligare, men mindre exakta. Har ni tips på vad man kan göra så är det bara att fylla på.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Fantastiska taktiköverblickar med kartor!

WAAAGH!!!

Skriv svar